ویرایش چهارم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در شورای تدوین نهایی شد

رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از نهایی‌شدن بازنگری مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در شواری تدوین مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: مبحث نهایی‌شده در شورای تدوین، برای تصویب و ابلاغ از سوی وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت می‌رود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز کاری آخرین روند بررسی ویرایش چهارم مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان (مبحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی) را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این مبحث هم اکنون در شورای تدوین نهایی شده از ارائه مبحث به وزارت راه و شهرسازی جهت اخذ مصوبه هیئت دولت خبر داد و گفت: چهارمین بازنگری در خصوص مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان، انجام شده و به تصویب شورای تدوین مقررات ملی ساختمان رسیده است. این مبحث باید از سوی وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت برود و به تصویب هیئت دولت برسد.

رئیس کمیته تخصصی مبحث ۱۹ و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان تاکید کرد: در مبحث جدید تغییرات عمده‌ای لحاظ شده که دو تغییر عمده آن علاوه بر تغییرات کلی دیگر شامل افزودن روش‌های طراحی و همچنین رده‌بندی ساختمان‌ها است.

کاری درباره تصویب این مبحث در هیئت دولت و چاپ آن برای استفاده سازندگان و مالکان، اعلام کرد: با ارائه این مبحث به وزارت راه و شهرسازی، پیش‌بینی می‌شود تا مراحل تصویب در هیئت دولت حداکثر یک‌ماه زمان ببرد که با این احتساب، قبل از پایان سال، ویرایش چهارم مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان به تصویب هیئت دولت می‌رسد و ابلاغ خواهد شد.

وی چاپ این مبحث را در سال ۹۹ ممکن دانست و درباره الزام‌آور بودن این مبحث نیز، گفت: بر اساس آنچه که شورای تدوین تصویب کرده است هر ویرایش جدیدی که به تصویب می‌رسد و ابلاغ می‌شود، طراح، مجری و تمامی دست‌اندرکاران دو سال حق انتخاب برای انتخاب ویرایش قبلی و جدید را دارند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مباحث تصویب و ابلاغ شده به شکل ۱۰۰ درصدی الزام‌آور نیستند. اما چنانچه ساختمانی بخواهد رده‌بندی بگیرد ناچار است تا ویرایش جدید را رعایت کند.

کاری خاطرنشان کرد: پیش‌تر فقط ساختمان‌ها باید مطابق مبحث ۱۹ به ساخت واحدها اقدام می‌کردند اما در ویرایش جدید سازندگان با رعایت این مبحث بر حسب مواردی که رعایت می‌کنند درجه‌بندی می‌شوند و بر اساس درجه‌بندی به کم انرژی و یا بسیار کم انرژی رده بندی خواهند شد و رتبه بندی می‌شوند.

کد خبر 409874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.