متولدین شهرهای بزرگ از مزایای مادام‌العمری برخوردار هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که به دنیا آمدن در یک شهر بزرگ تأثیر بسزایی بر دستمزد دریافتی حاصل از اشتغال در بزرگسالی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای بزرگ و پیشرفته با جذب استعدادهای بیشتر نسبت به شهرهای کوچک‌تر، میزان بهره‌وری و نوآوری بالاتری دارند. از سوی دیگر شاغلان در این شهرها تمایل به کسب درآمد بیشتری دارند.

همچنین ثابت شده است که بزرگی زادگاه فرد تأثیر قابل‌توجهی در درآمد وی در زمان اشتغال دارد. به لحاظ فنی میزان نوسان دستمزدهای پرداختی نسبت به بزرگی زادگاه برابر با ۴.۲ درصد است که رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

مشخص شدن این تأثیر مرهون دلایل گوناگونی است، برای مثال موقعیت‌های موجود در زندگی با توجه به وجود امکانات بیشتر، حق انتخاب بیشتر برای تعیین مدارس، وجود محله‌های بیشتر، شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر و دسترسی به الگوها و مربیان فراوان‌تر.

وجود این تأثیر با مطالعه‌ای که در مجله "اقتصاد شهری" منتشر شده، به اثبات رسیده است. در مطالعه مذکور، اقتصاددانان دانشگاه ملی "سرژی پونتوآز" در فرانسه و دانشکده دولتی اقتصاد در لندن، دست به تحقیقاتی برای اثبات رابطه تولد در یک شهر بزرگ و درآمد بیشتر در بزرگسالی زده و بدین منظور از داده‌های مشروحی استفاده کرده‌اند که از "تحقیقات کمیته خانوار بریتانیا" (BHPS) به دست آمده است. BHPS، یک بررسی برای کمک به انجام تحقیقات اجتماعی و اقتصادی است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط دانشگاه اسکس انجام گرفت و در آن با تعدای خانوار مشخص ساکن در انگلستان مصاحبه و این مصاحبه هر سال تکرار شد.

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کمی تغییرات ایجاد شده که با جامعه آماری حداقل هفت‌هزار و ۵۰۰ فرد در سنین بالای ۱۶ سال انجام گرفته است، بسیار مورد توجه قرار دارد. با توجه به این نتایج و با در نظر گرفتن مشخصات دموگرافیک هم‌چون سن و جنس، به‌عنوان مثال یک فرد متولد لندن در سال ۱۹۷۱، به طور متوسط ۶.۶ درصد بیشتر از کسی که در منچستر متولد شده و ۹.۳ درصد بیشتر از کسی که در لیورپول به دنیا آمده است درآمد دارد.

با این حال هنوز هم تحقیقات بیشتری در رابطه با نقش محل رشد و پرورش یک کودک در شکل‌گیری تحرک اقتصادی وی در آینده در دست انجام است ولی تا این لحظه جامعه‌شناسان توانسته‌اند تأثیر کمبود امکانات یک محله در تداوم فقر مزمن و متمرکز را به اثبات برسانند.

از سوی دیگر ممکن است خانواده‌هایی دارای مزایای برتر هم‌چون درآمد بالاتر و تحصیلات عالی‌تر جذب شهرهای بزرگ‌تر شوند. کودکان متولدشده در شهرهای بزرگ نیز در صورت جابجایی تمایل دارند به شهرهایی بزرگ‌تر از زادگاه خود مهاجرت کنند.

با این حال درصورتی‌که همه ساکنان شهرها به ادامه زندگی در زادگاه خویش تمایل داشته باشند، افراد متولد شده در شهرهای بزرگ دارای مزایایی هستند که متولدین شهرهای کوچک باید به سختی و با تلاش آن را به دست آورند.

با این‌وجود تعدادی از جدیدترین مطالعات انجام گرفته حاکی از کاهش قابل توجه جابجایی‌های جغرافیایی در ایالات متحده و سایر کشورهای پیشرفته بوده است تاجایی‌که حدود ۴۴ درصد از موارد مورد مطالعه اقتصاددانان در زادگاه خود مشغول به کار بوده و ۴۸ درصد از آن‌ها دارای مدرکی بالاتر از گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه نبوده‌اند.

در هر صورت بر اساس این مطالعه بزرگی شهرها بیش از مفید بودن برای مهاجران، برای متولدین شهر فایده دارد. این افراد همواره از مزیت دستمزد بالاتر در شهر بومی خود بهره‌مند خواهند بود.

علاوه بر این احتمال بیشتری وجود دارد که متولدین شهرهای بزرگ از والدینی مشغول به فعالیت‌های حرفه‌ای متولد شوند. بنا بر نتایج تحقیقات، در مقایسه با ۷۲ درصدی که از والدینی مشغول به فعالیت‌های غیرحرفه‌ای به دنیا آمده‌اند، ۷۹ درصد از کودکانی که دارای والدینی مشغول به فعالیت‌های حرفه‌ای هستند، در یک شهر متولد شده‌اند.

به طور متوسط میزان تولد کودکانی با والدین مشغول به فعالیت‌های حرفه‌ای در شهرها، ۵۰ درصد بیشتر از نرخ تولد کودکانی است که والدین آن‌ها به دیگر فعالیت‌ها اشتغال دارند.

به‌هرجهت در تعیین روند زندگی آینده، آموزش نقشی بسیار چشمگیرتر از اشتغال دارد. کودکان به دنیا آمده در شهرهای بزرگ انگلستان احتمالاً دارای والدین تحصیل‌کرده‌تر و دسترسی بیشتر به آموزش بهتر هستند، با این حال زمانی‌که این مطالعه زمینه‌های اجتماعی اقتصادی والدین را کنترل کند، این ارتباط اساساً از بین می‌رود.

ساز و کار اصلی این است که درحال‌حاضر والدین تحصیل‌کرده‌تر بیشتر به وفق دادن خود با شرایط شهرهای بزرگ‌تر تمایل دارند و بنا بر یافته‌های نویسندگان مطالعه حاضر، بزرگی زادگاه با طبقه اجتماعی والدین در ارتباط است، به‌طوری‌که بعضی از ارتباطات میان دستمزد دریافتی و بزرگی زادگاه به کمک چگونگی تطابق والدین توضیح داده می‌شود.

به طور کلی این مطالعه مزایای اقتصادی قابل توجه و مادام‌العمری که متولد شدن در یک شهر بزرگ به وجود می‌آورد را به اثبات می‌رساند و بدین ترتیب نشان می‌دهد که شکاف میان شهرهای پیشرفته و دیگر شهرها بسیار عمیق‌تر از یافته‌های موجود است و همواره بیشتر خواهد شد که این امر نقش بسزایی در تعیین مسیر زندگی نسل‌های آینده دارد.

کد خبر 409799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.