ازدواج‌های زودهنگام عامل خودکشی است

یک جامعه‌شناس در خصوص ازدواج‌های زودهنگام گفت: ازدواج‌های زودهنگام عامل ایجاد خودکشی، رابطه نامشروع و روسپی‌گری است و بعد از این موارد اعتیاد و انواع آسیب‌های اجتماعی را درپی دارد که از دلایل این امر می‌توان به فقر اقتصادی، سطح فرهنگی پائین یا پایبندی به آداب و رسوم گذشته اشاره کرد.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کودک همسری یک پدیده فرهنگی و سنتی است که اثرات نامیمونی بر جامعه می‌گذارد، اظهار کرد: این امر در استان های دیگر متفاوت است و در برخی از استان‌ها مانند استان‌های جنوب کشور شامل خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و ناحیه خراسان جنوبی بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اثرات ازدواج‌های زودهنگام افزایش خودکشی زنان است، افزود: در بررسی که در زمینه خودکشی در استان‌های غربی مانند ایلام، کرمانشاه و کردستان به عمل آمد یکی از عوامل موثر در خودکشی همین ازدواج‌های زودهنگام و اجباری بود که این موضوع در استان سیستان و بلوچستان هم دیده می‌شود.

این جامعه‌شناس در تشریح این نوع ازدواج‌ها، گفت: این ازدواج‌ها اغلب با مردان مسن صورت می‌گیرد و حتی گاهی دختر به جای وام یا در ازای بدهی به مردی داده می‌شود که این از بدترین نوع خشونت جنسی، جسمی، روحی و روانی است که به دختران تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ازدواج‌های زودهنگام عامل ایجاد خودکشی است، اظهار کرد: از دیگر اثرات این نوع ازدواج در سنین پایین و اجباری رابطه نامشروع، روسپی‌گری، اعتیاد و انواع آسیب‌های اجتماعی است که از دلایل این امر می‌توان به فقر اقتصادی، سطح فرهنگی یا پایبندی به آداب و رسوم گذشته اشاره کرد که قطعاً با جنبش عدالت‌خواهی که به دلیل تحصیل دختران و آگاهی بیشتر آنها رخ داده است این پدیده شوم به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

قرایی‌مقدم با تاکید بر اینکه در استان‌های مذکور متاسفانه دختران اختیاری ندارند، گفت: در برخی فرهنگ‌ها دختران را موجودی ضعیف می‌دانند و حتی به او ضعیفه می‌گویند و متاسفانه شکاف جنسیتی را در همه حوزه‌ها مانند ارث، اشتغال زنان، عدم تساوی دستمزد حتی در مقابل کار برابر می‌بینیم که اینها درد جامعه ماست که دولت‌ها باید با قوانین مناسب برای آنها راه حل درستی تعیین کنند.

کد خبر 409790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.