مطالبات تامین اجتماعی به وزارت بهداشت تا ۲ هفته آینده تسویه می‌شود

مدیرعامل سازمان تامین‌ اجتماعی از پرداخت صد در صد مطالبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این سازمان طی دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری از دریافت پنج هزار میلیارد تومان اسناد خزانه توسط سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: با این اقدام در روزهای آینده بدهی سازمان به وزارت بهداشت بابت مطالبات مراکز درمانی دانشگاهی طرف قرارداد با سازمان برای نخستین بار به طور کامل تسویه می‌شود.

وی با قدردانی از ابلاغ اخیر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و پیگیری‌های وزیر معاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تخصیص پنج هزار میلیارد تومان اسناد خزانه بابت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت، دیروز به خزانه داری کل کشور ابلاغ شد.

سالاری با قدردانی از حمایت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابت پیگیری و همکاری برای ارائه اسناد خزانه خاطر نشان کرد: بنا به تاکید رئیس‌جمهوری با پرداخت اسناد خزانه مذکور به ارزش خالص صدور سه هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان به وزارت بهداشت به‌علاوه وجوه نقدی تأمین شده از منابع سازمان، صد در صد مطالبات مراکز درمانی دولتی شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در هفته آینده پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تسویه کامل بدهی‌های این سازمان به وزارت بهداشت را گامی جدی در راستای ارتقای اعتبار دفترچه‌های درمان تأمین اجتماعی دانست و افزود: ایفای تعهدات سازمان باعث دلگرمی بیشتر ارائه کنندگان خدمات و حفظ کرامت و منزلت بیمه شدگان می‌شود و نیز با پرداخت‌های به‌موقع، نظارت سازمان بر مراکز درمانی نیز تقویت خواهد شد.

سالاری دریافت به موقع مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از نهادها و کارفرمایان را موجب ایفای به موقع تعهدات در قبال مراکز درمانی عنوان کرد و گفت: این سازمان ۱۰ تا ۱۵ برابر بدهی به مراکز درمانی از کارفرمایان کوچک و بزرگ طلب دارد و اگر یک دهم مطالبات را دریافت کنیم، می‌توانیم تسویه کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی نیز برنامه ریزی صورت گرفته، افزود: تا یک ماه آینده مطالبات یاد شده تا پایان شهریور تسویه و تا پایان آذر ۹۸ تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش ایرنا، مطالبات معوقه وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی، از جمله موضوعاتی بود که مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی روز جمعه ۲۲ آذر ماه در پانل صنفی و تخصصی با موضوع اقتصاد سلامت در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بدان اشاره کرد.

وی در این پانل گفت: سازمان تأمین اجتماعی از دولت طلب دارد و وزارت بهداشت بخشی از دولت است و حاضریم بدهی به وزارت بهداشت را با دولت تهاتر کنیم.

سالاری افزود: در چند ماه اخیر معادل هشت ماه از بدهی‌های خود را پرداخت کردیم و البته بدهی معوق وجود دارد.

وی ادامه داد: حوزه درمان برای سازمان تأمین اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، در تلاش هستیم مطالبات وزارت بهداشت مربوط به نیمه دوم ۹۷ را تسویه کنیم. ۱۶ هزار میلیارد تومان به مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی بدهکار بودیم و غیر از این‌که اجازه ندادیم بدهی اضافه شود، مجموع بدهی را به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رساندیم.

سالاری تصریح کرد: بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز طلب داریم، اما به لحاظ وضع جامعه نمی‌توانیم به واحدهای تولیدی فشار بیاوریم و نتوانستیم این مطالبات را وصول کنیم. در نتیجه ۲۵ هزار میلیارد تومان را نگرفتیم که نمی‌توانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان را پرداخت کنیم. این سازمان قرار بود از دولت حتی یک ریال نگیرد و هزینه را از حق بیمه پرداختی تأمین کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: بخشی از ساختار درمان در سازمان بیمه‌ای و بخشی از سازمان‌های بیمه‌ای در ساختار درمان است و این در هم ریختگی وجود دارد. هرچند ساختار پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند بخشی از این مشکلات را رفع کند و جلوی تعارض‌ها را بگیرد. تدوین راهنماهای بالینی نیز می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند. هرچقدر از تولید ناخالص ملی به سلامت اختصاص پیدا کند، باید ببینیم میزان بهره وری و اثربخشی چقدر است و چقدر هدر رفت دارد.

کد خبر 409781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.