ثبت۳۶۰هزار پرونده در سامانه طلاق/ازدواج‌های دانشجویی پایدارتر از دیگر ازدواج‌هاست

یک میلیون و۵۷۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد، زنان برای نقش‌آفرینی در اقتصاد باید حمایت شوند، ازدواج‌های دانشجویی پایدارتر از دیگر ازدواج‌ها است، غربال‌گری موثرترین عامل نجات زنان از سرطان، ثبت۳۶۰هزار پرونده در سامانه طلاق را در بسته خبری ایمنا بخوانید:

رئیس کمیته امداد گفت: یک میلیون و۵۷۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که مستمری می‌گیرند و خدمات لازم را به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبقات محروم و نیازمند، صاحبان انقلاب هستند، افزود: امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند برای حفظ کیان خانواده و کرامت و عزت آن‌ها و حمایت از زنان سرپرست خانوار و ایتام از جمله وظایف کمیته امداد است.

بختیاری افزود: سرپرست یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار، بانوان هستند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سالمند و از کار افتاده تحت پوشش کمیته امداد هستند.

بختیاری با بیان اینکه کمیته امداد ۱۲۰ خدمت را به جامعه هدف خود انجام می‌دهد، افزود: بیش از ۳۰۰هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته که بخش عمده‌ای از این مسکن‌ها توسط خیران و نیکوکاران ساخته شده است.

وی گفت: بیش از ۵۰ درصد منابع مالی اداره مددجویان از کمک‌های مردمی است از سال ۱۳۷۴که معاونت اشتغال و خودکفایی در کمیته امداد ایجاد شده است تا پایان سال ۱۳۹۷، هفتصد هزار خانوار، خودکفا و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند.

بختیاری تصریح کرد: بر اساس محاسبات، اگر این هفتصد هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد باقی می‌ماندند باید سالانه ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به آن‌ها مستمری پرداخت می‌کردیم.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۵۷۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که مستمری می‌گیرند و خدمات لازم را به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

بختیاری افزود: همچنین در مبارزه با فقر مطلق که در تبصره‌های بودجه دیده می‌شوند ۶۲۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که به آن‌ها مستمری پرداخت می‌شود، حدود ۳۶۵هزار دانش آموز و حدود ۷۸ هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد هستند و بیش از ۵ میلیون نفر از نیازمندان از آغاز تشکیل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت تاکنون از این صندوق وام گرفتند که بخشی از آنها تحت پوشش کمیته امداد بودند و بخشی هم نبودند.

زنان کارگر حضور موثری در جامعه دارند

ابتکار گفت: امروزه شاهد حضور موثر و تعیین کننده زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ورزشی هستیم.

معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، اظهار کرد: با تلاش دولت، بانوان توانستند در عرصه ورزش روز به روز بدرخشند و مایه افتخار دولت و مردم باشند.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد حضور موثر و تعیین کننده زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ورزشی هستیم، افزود: زنان کارگر در کنار زحماتی که در عرصه تولید می‌کشند، فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند که بسیار ارزشمند است.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: دولت و مجلس حمایت ویژه‌ای می کنند تا زنان بتوانند پیش از گذشته در جامعه حضور داشته باشند و حضور، مشارکت و نقش آفرینی زنان در عرصه های مختلف به خصوص همواره مورد توجه رئیس جمهور بوده است.

ابتکار گفت: امیدواریم که زنان در انتخابات مشارکت داشته باشند و به اشخاصی رای دهند که برای آنها اهمیت دارند، چراکه این موضوع مسئله مهمی است.

زنان برای نقش‌آفرینی در اقتصاد باید حمایت شوند

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه نقش زنان به خصوص روستاییان و عشایر در حوزه تولید و اقتصاد در کشور و استان نادیده گرفته شده است، گفت: زنان برای نقش آفرینی در حوزه اقتصاد و تولید در کشور باید بیشتر حمایت شوند.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم نقش زنان در حوزه تولید را موثر دانست و افزود: زنان باوجود اینکه در چرخه تولید کشور نقش مهم و موثری ایفا می کنند اما نادیده گرفته شده اند.

وی تصریح کرد: با وجود تاثیرگذاری زنان در چرخه تولید اما نتایج آن به خود زنان بر نمی گردد و این قشر درآمد چندانی از این محل ندارند همچنین فعالیت زنان در مزارع و واحدهای دامداری و دامپروری زیاد است و باید به تناسب این حجم از فعالیت زنان درآمد کافی داشته باشند که اکنون درآمدها به آنان بر نمی‌گردد.

وی ایجاد صندوق‌های خُرد روستایی را در راستای حمایت از زنان روستایی عشایری بسیار موثر دانست و گفت: این صندوق‌ها می‌تواند به درآمدزایی زنان کمک کند و امروز زنان در بسیاری از استان‌ها مانند کرمانشاه در عرصه کشاورزی ۶۰ درصد نقش آفرین هستند.

ازدواج‌های دانشجویی پایدارتر از دیگر ازدواج‌ها است

دبیر ستاد ازدواج دانشجویی گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده، میزان ثبات و پایداری زندگی مشترک در این ازدواج های دانشجویی چند برابر بالاتر از سطح جامعه است.

وی در ادامه به فعالیت‌های پژوهشی ستاد ازدواج دانشجویی در سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت پایداری ازدواج‌های دانشجویی از سال ۸۶ تا ۹۶ نشان می‌دهد میزان پایداری این ازدواج‌ها چند برابر بیش از سایر اقشار جامعه بوده و دچار آسیب‌های کمتری شده اند.

غلامی مقدم با بیان اینکه عواملی مختلفی در حصول این نتایج تاثیرگذار بوده است، افزود: بدون تردید ارائه آموزش‌های قبل و پس از ازدواج که با هدف ارتقاء سطح آگاهی دانشجویان در حوزه ازدواج و خانواده صورت می‌گیرد، یکی از فاکتورهای موثر در کسب این نتایج محسوب می‌شود.

زوج‌های دانشجوی واجد شرایط می‌توانند تا ۱۵بهمن ماه از طریق سایت اینترنتی ezdevaj.nahad.ir یا مراجعه حضوری به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا امور فرهنگی دانشگاه‌ها برای شرکت در این مراسم ثبت‌نام کنند.

دیدگاه‌هایی خلاف نظر امام (ره) و انقلاب، جامعه زنان را تهدید می‌کند

فاطمه راکعی تاکید کرد: این آگاهی و باورمندی زنان با روش‌های مغایر با دیدگاه حضرت امام(ره) به عقب بازنمی‌گردد حتی اگر پشت تریبون‌ها بر آن اصرار ورزند و بر طبل بازگشت زنان به خانه‌ها بکوبند و جایگاهی در مدیریت کلان کشور و تصمیم گیری‌ها در همه مسایل و حتی حضور فیزیکی در محافل عمومی برای زنان نداشته باشند.

راکعی یادآور شد: زنان با آن ظرفیت و باور و انرژی که دارند در سایه اخلاق، معنویت و حفظ ارزش‌های انسانی جامعه زنان با یک چشم‌انداز بسیار روشن به طرف افق‌های روشن فردا پیش می‌روند.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان این آگاهی را بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی برای جامعه زنان ایران عنوان کرد و گفت: زنان امروز برای یک زندگی معاصر توام با اخلاق و معنویت الگو هستند و بطور قطع زنان بسیاری ظرفیت حضور در کابینه را دارند ضمن اینکه شاهدیم در کشورهایی که زنان با رای اکثریت در سمت‌های تصمیم گیری قرار می‌گیرند می‌درخشند اما متاسفانه در کشور به دلیل نگا های خاص هنوز اجرایی نشده است.

راکعی تصریح کرد: متاسفانه پس از گذشت چهار دهه، زنان هنوز از حقوق خود برخوردار نیستند و نتوانسته‌ایم قوانین را تبعیض زدایی جنسیتی کنیم اما در مدیریت‌های افقی خوشبختانه پیشرفت زیادی داشتیم و زنان توانستند هویت‌یابی واقعی و آگاهی‌هایی در سطح ملی و جهانی کسب کنند.

غربال‌گری موثرترین عامل نجات زنان از سرطان

مطالعات اخیر محققان دانشگاه نیومکزیکو نشان می‌دهد غربال‌گری مهم‌ترین عامل در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم و درمان موثر است.

سرطان دهانه رحم سومین سرطان رایج در زنان است، مطالعات جدید محققان دانشگاه نیومکزیکو نشان می‌دهد غربال‌گری مستمر و منظم مهم‌ترین عامل در جلوگیری و کنترل این سرطان است.

پزشکان غربال‌گری سالانه را پیشنهاد می‌کنند، ولی این مطالعه نشان می‌دهد غربال‌گری حتی سه سال یک بار نیز در تشخیص زودهنگام و نجات جان مبتلایان موثر است.

معمولا سرطان‌هایی که حین غربال‌گری تشخیص داده می‌شوند، هنوز گسترش نیافته‌اند و قابل کنترل و درمان هستند.

در غربال‌گری سرطان دهانه رحم آزمایش‌های Pap و HPV انجام می‌شود و تمام ناهنجاری‌های بافت رحم مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ‌ ۶.۶ درصد از کل سرطان‌های زنان مربوط به سرطان دهانه رحم است و۹۰درصد این موارد در کشورهای فقیر و کم‌ درآمد دیده می‌شود.

واکسن‌هایی که از ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می‌کند؛ ‌خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ثبت ۳۶۰هزار پرونده در سامانه طلاق

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اتصال سامانه طلاق به ۲۲ استان کشور گفت: در مجموع حدود ۳۶۰ هزار پرونده در سامانه طلاق موسوم به سامانه تصمیم برای نوبت‌دهی طلاق ثبت شده است.

بهزاد وحیدنیا اظهار کرد: ۲۲ استان به سامانه طلاق وصل هستند و این سامانه در حال ثبت اطلاعات درخواست طلاق زوج ها است. سامانه تصمیم جهت نوبت دهی اینترنتی درخواست طلاق توافقی و طلاق یکطرفه به درخواست زوج یا زوجه از سوی سازمان بهزیستی کشور به منظور ارجاع آنها به مشاوره و انصراف آنان از طلاق راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۲ استان از جمله استان‌های خراسان رضوی، تهران، کرمان، یزد و اصفهان به سامانه تصمیم متصل هستند و در مجموع حدود ۳۶۰هزار پرونده در این سامانه ثبت شده است که بیشترین ثبت پرونده ها مربوط به استان خراسان رضوی بوده است.

مدیرکل مشاوره و امورروانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای تعمیم سامانه تصمیم به سراسر کشور۲۰۰میلیارد تومان برای سال آینده پیشی‌بینی شده است.

وحیدنیا افزود: هر یک از مراکز مشاوره که به پرونده مراجعان بهزیستی دسترسی دارد، اطلاعات را ثبت می‌کند و پیگیری لازم انجام می‌شود.

پیش از این زوجین یا وکلای آنها برای ثبت دادخواست طلاق توافقی یا طلاق یکطرفه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کردند و دادخواست خود را ثبت می کردند.

اما از آذر سال ۹۷، دفاترهای مذکور مجاز به ثبت دادخواست بدون داشتن گواهی مرکز غربالگری یا مشاوره خانواده نیستند اصطلاحا به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می شود. سامانه تصمیم به آدرس اینترنتی http://www.zaman.behzisti.net/  طرح مشترک بهزیستی و قوه قضائیه در جهت کاهش طلاق است.

در این طرح متقاضیان طلاق ابتدا در سامانه ثبت نام می کنند و سپس با وقت قبلی به اداره بهزیستی منطقه و شهرستان مراجعه و در جلسه غربالگری شرکت می کنند و در صورت عدم سازش به یکی از مراکز مشاوره مورد تایید بهزیستی و دادگستری مراجعه می‌کنند و طی پنج جلسه مشاوره و مددکاری و در مدت ۴۵ روز نتیجه مرکز مشاوره به بهزیستی ارائه و در صورت عدم سازش بهزیستی نتیجه را به دفتر خدمات الکترونیک قضائی ارائه می‌دهد تمام این امور به صورت الکترونیکی است این سامانه امکان نظارت و کنترل بیشتر بر فرایند ارجاع از پذیرش متقاضیان تا مرحله ارزیابی، غربالگری، ارائه خدمات مشاوره روانشناسی، حقوقی و مددکاری را فراهم می‌کند.

کد خبر 409768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.