استانداردسازی مدارس به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/وجود ۱۷ مدرسه کانکسی در اصفهان

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: برای استانداردسازی‌های سازمان نوسازی در استان با برآوردهای کنونی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و استان اصفهان از استاندارد متوسط کشوری بالاتر و از سرانه استانداردسازی تا حدودی پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی میربد صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در استان اصفهان داریم و حدود ۸۰۰ خانواده با بحث آموزشی درگیر هستند. مباحث ایمنی و نوسازی مدارس با شروع سال تحصیلی بیشتر احساس می‌شود اما برخی افتتاح‌های رسمی در این زمینه علاوه بر ابتدای سال در ایام دهه فجر و بهمن ماه بهره برداری می‌شود.

وی در خصوص اقدامات آموزش و پرورش اصفهان در دهه فجر افزود: ۲۵ پروژه آموزشی و پرورشی تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان شده که در آن ۱۵۵ کلاس درس با زیربنای ۲۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع و هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان نوسازی یا احداث شده است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه در مهرماه امسال ۹۳ پروژه آموزشی و پرورشی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این عدد در بهمن ماه به ۱۱۸ پروژه افزایش پیدا کرده و در این پروژه‌ها ۶۳۷ کلاس با حدود ۱۲۰ مترمربع زیربنا به مجموعه آموزش و پرورش اضافه شده، در این بین برای ساخت برخی از پروژه‌ها تعدادی از فضاهای تخریبی غیرایمن تخریب شده و نوسازی در آن صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی وظیفه اداره نوسازی است، علاوه بر این باید کارهای جدید و نوآوری نیز در این زمینه داشته باشیم.

بخاری‌های نفتی در مناطق دارای گاز جمع‌آوری شد

میربد با تاکید بر لزوم استاندارد سازی سیستم گرمایشی در فضاهای آموزشی، اظهار کرد: در مهرماه امسال بخاری‌های نفتی در مناطقی که دارای زیرساخت گازرسانی بوده به طور کامل در جمع‌آوری شد، اما حدود ۴۲ کلاس درس در استان که عمدتاً در منطقه فریدون‌شهر قرار دارند، هنوز بخاری نفتی دارند، چرا که شرایط زیرساختی برای گازرسانی در آن مناطق وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی برخی از مدارس در مناطقی که برق دارند از رادیاتورهای برقی روغنی استفاده می‌شود، البته استفاده از این نوع سیستم گرمایشی بیشتر برای مناطقی استفاده می‌شود که مدارس یک یا دو کلاسه دارند، چرا که هزینه برق نیز باید در نظر گرفته شود.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در تشریح این موضوع، افزود: برای سایر مدارس این مناطق که بیش از دو کلاس درس دارند استفاده از سیستم حرارت مرکزی با مشعل‌های دوگانه‌سوز استفاده می‌شود که این نوع سیستم گرمایشی ایمن است و تمام کارهای زیرساختی انجام شده تا شعله مستقیم در کلاس درس حذف شود.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با تأکید بر اینکه برای استانداردسازی سیستم گرمایشی همکاری همه جانبه نیاز است، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی کرده‌ایم که برای مهرماه سال آینده کلاسی با بخاری نفتی در همه مناطق استان اعم از دارای زیرساخت گازرسانی یا بدون این زیرساخت نداشته باشیم و برای اجرایی کردن این استانداردسازی همکاری ادرات آموزش‌وپرورش نواحی نیاز است.

وی با بیان اینکه استفاده از سیستم غیراستاندارد ممنوع است، گفت: گاهی بدون اطلاع باتوجه به اقلیم آب‌وهوایی سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد به فضاهای آموزشی اضافه می‌شود که این موضوع برعهده آموزش‌وپرورش همان منطقه است.

وجود ۴۶ مدرسه سنگی در استان اصفهان

میربد با بیان اینکه در استان حدود ۴۶ مدرسه سنگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود ۳۹ فضای آموزشی سنگی در استان دایر و هفت مورد از آنها خالی از دانش‌آموز است، حدود ۳۰ فضای آموزشی سنگی با ملات نامناسب و حتی خُشک چین شده و بدون ملات در منطقه فریدون‌شهر قرار دارند و این بیشتر به علت بحث اقلیم و مصالح در دسترس منطقه در ساخت مدارس است.

وی یکی از محورهای کاری سال تحصیلی آینده را برچیده شدن مدارس سنگی دانست و گفت: مدارس خشت و گلی در سال قبل به طور کامل در سطح استان جمع آوری شده‌اند.

وی استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزش را فقط حذف بخاری‌های نفتی ندانست و اظهار کرد: بخاری‌های گازسوز نیز باید حذف شوند؛ در استان اصفهان حدود ۹ هزار کلاس درس و ۱۲ هزار فضای آموزشی وجود دارد و مدارس دارای تعداد دانش‌آموز بیشتر، در مقطع دبستان و دخترانه در اولویت برای کم کردن بخاری گازسوز قرار دارند و این موضوع نیز برای فضاهای آموزشی و مدارس در حال استانداردسازی شدن است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با توضیح اینکه استفاده از مدارس کانکسی به علت تعداد کم دانش‌آموزان در برخی مناطق وجود دارد، افزود: در مناطقی که بعد مسافت وجود داشته، گاهی از مدارس کانکسی استفاده می‌شده است، حدود ۱۷ فضای آموزشی کانکسی در استان وجود دارد که بیشتر این فضاها در منطقه فریدون شهر است و مقرر شده با کمک خیرین و دولت این مدارس نیز برچیده شود.

۲۴۰ پروژه متوقف شده در استان داریم

وی گفت: ۵۰ مدرسه از جمله مدارس سنگی، کانکسی و مدارس معمول در استان داریم که حدوداً زیر پنج دانش آموز دارند و برنامه‌ریزی‌های سازمان نوسازی بر این است که از تعداد مدارس سنگی و کانکسی کاسته شود و حداقل تعداد این مدارس به نصف کاهش پیدا کند.

میربد خاطرنشان کرد: در سمیرم بالغ بر ۲۰ پروژه فعال داریم و مدارس خشت و گلی و مدارسی که دارای بخاری نفتی بوده‌اند، در سمیرم برچیده شده است، حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از این ساخت‌وساز فضاهای آموزشی و مدارس توسط مشارکت خیرین انجام شده است.

وی اتمام پروژه‌های نیمه تمام از سنوات قبل را حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از سیاست‌های مهم سازمان نوسازی از ابتدای مهرماه سال ۹۷ این بود که پروژه‌های نیمه تمام از سنوات قبل به ویژه پروژه‌هایی که خیر ساز بوده و منتظر تخصیص اعتبارات در بخش دولتی است در اولویت قرار گیرد.

میربد در خصوص این پروژه‌ها افزود: حدود ۵۰۱ پروژه در کل استان داریم که ۳۳۴ پروژه با مشارکت خیرین و دولت و حدود ۱۶۷ پروژه تنها توسط دولت ساخته شده است، تقریباً ۲۶۰ پروژه فعال و ۲۴۰ پروژه متوقف شده در استان داریم که باید با برنامه‌ریزی دقیق پروژه‌های متوقف شده را تمام کنیم.

ساخت مدارس سبز، هفت محور دارد

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه میزان مشارکت خیرین ۱۵ تا ۲۰ درصد در سال ۹۸ افزایش داشته است، اظهار کرد: یکی از بال‌های آموزشی ابعاد سخت‌افزاری و فیزیک فضای آموزشی است که جذابیت بیشتر فضاهای فیزیکی مدرسه برای ماندن و بودن دانش آموزان باید قوی‌تر شود.

وی در خصوص مدارس سبز گفت: ساخت مدارس سبز، هفت محور دارد و به هفت چین محور مدارس سبز معروف است، یکی از این محورها، سبزینگی مدارس است و سایر محورها به طراحی فضای فیزیکی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و تعامل مؤثر فضای آموزشی با دانش آموزان، بحث آب خاکستری (مدیریت پسماند فاضلاب)، ساخت ساختمان‌های انرژی پلاس، ساختمان‌هایی با انرژی صفر و غیره مربوط می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان اظهار کرد: ساخت مدارس سبز را به صورت پایلوت در استان شروع کرده‌ایم و بیش از یک سال است که سازمان نوسازی با بومی‌سازی استانداردهای موجود دنیا در این زمینه که در دانشگاه شیراز انجام شده و به زودی نسخه آزمایشی آن در بحث محیط زیستی (مدارس سبز) به تمام سازمان‌های نوسازی ابلاغ می‌شود.

ایجاد دفترچه مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی در استان اصفهان

وی با بیان اینکه ساخت یک ساختمان بتنی بین یک تا دو سال زمان می‌خواهد اما با صنعتی‌سازی این زمان به دو ماه کاهش می‌یابد، اظهار کرد: کاهش زمان ساخت سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود، قابلیت بازیافت ساختمان یکی از محورهای مورد توجه در بحث صنعتی‌سازی است به طوری که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ساختمان قابل بازیافت باشد؛ بسیاری از شهرستان‌ها با رعایت ضوابط فضاهای آموزشی پیش ساخته شده را در کمترین زمان در این مناطق برپا می‌کنند.

وی تأکید کرد: نگهداری از فضاهای آموزشی باید با یک مدیریت واحد و همکاری اولیا مدارس، دانش‌آموزان و والدین آنها انجام شود و در این زمینه در استان اصفهان به صورت پایلوت دفترچه مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی شروع شده که این کار تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های تعمیرات اساسی را کاهش می‌دهد و زمان تعمیر را حدود دو برابر به تأخیر می‌اندازد.

میربد تصریح کرد: اگر تمام اعتبارات مورد نیاز فراهم باشد حدود دو تا سه سال زمان می‌برد تا پروژه‌های متوقف شده به اتمام برسد، برای استانداردسازی‌های سازمان نوسازی در استان با برآوردهای کنونی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و استان اصفهان از استاندارد متوسط کشوری بالاتر و از سرانه استانداردسازی تا حدودی پایین‌تر است.

وی گفت: تکریم خیرین در بحث مدرسه سازی نکته مهمی است، خیرین باید جذب و نگهداری شوند تا علاقه‌ای که به مدرسه سازی دارند کمرنگ نشود، مجمع خیرین مدرسه ساز هر روز وسیع‌تر می‌شود و خدمات این مجمع کمک به مدرسه یاری و مدرسه سازی است.

کد خبر 409745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.