درمان مسمومیت غذایی و تپش قلب با طب سنتی

فواید صبحانه خوردن، میوه‌ها مفید برای جنگ با سرما خوردگی، درمان مسمومیت غذایی و تپش قلب با طب سنتی، خواص درمانی زالزالک و کاهش کبد چرب با ترکیبات گیاهی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: بیدار ماندن طولانی در شب که برای بیشتر مردم عادت شده، نتیجه‌ای جز دیر بیدار شدن‌های صبح را ندارد که در نتیجه یا وقتی برای صبحانه خوردن باقی نمی‌گذارد و یا به یکی دو لقمه خلاصه می‌شود، تکنولوژی‌های مدرن مانند رایانه، تلویزیون، تبلت و موبایل مهم‌ترین عوامل بر هم زدن خواب راحت شبانه و بیدار ماندن‌های طولانی است.

محمد صالحی، افزود: برخلاف ناهار و شام، معمولاً صبحانه به تنهایی صرف می‌شود و از آنجا که امروزه افراد مشغله‌های زیادی دارند، هر فرد چند لقمه‌ای به تنهایی می‌خورد تا زودتر به محل کار و تحصیل برسد و یا بسیاری از افراد به رغم تحمل چندین ساعت گرسنگی نیازی به خوردن صبحانه احساس نمی‌کنند و اشتهایی ندارند و علت این مسئله شام خوردن دیروقت و یا کمبود خواب است.

وی ادامه داد: برای رفع بی اشتهایی صبح می‌توانید هنگام بیدار شدن یک لیوان بزرگ آب بنوشید و یا پس از حاضر شدن صبحانه بخورید، عادت صبحانه خوردن در ایام تعطیل را برای روزهای دیگر نیز اجرا کنید و اگر به رغم این توصیه‌ها باز هم تمایلی به صبحانه خوردن نداشتید، حداقل میان وعده سالم را با خود به محل تحصیل یا اشتغال ببرید و حدود ساعت ۱۰ صرف شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که وعده غذایی صبحانه ۲۰ تا ۳۵ درصد دریافت کالری روزانه بدن را تأمین می‌کند و باید صبحانه‌ای با ارزش غذایی بالا شامل پروتئین‌ها، کلسیم، مواد معدنی و ویتامین‌ها مصرف شود.

درمان مسمومیت غذایی و تپش قلب با طب سنتی

متخصصان طب سنتی در خصوص رفع مشکلات مسمومیت غذایی و سوختگی زبان، تپش لب توصیه‌های داشته‌اند که به آنها اشاره می‌کنیم: ریحان یک گیاه عالی برای تسکین ناراحتی شکمی ناشی از مسمومیت غذایی است و با خواص ضد میکروبی، به مبارزه با میکرو ارگانیسم‌هایی که مسئول این مشکل هستند کمک می‌کند. همچنین توصیه شده است که برگ‌های ریحان، مقداری نمک دریایی و کمی فلفل سیاه را به سه قاشق سوپ خوری ماست ساده اضافه کنید. این مخلوط را سه تا چهار بار در روز بخورید تا نشانه‌های شما فروکش کند.

کاهش کلسترول، جلوگیری از یبوست، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، کاهش خطر ابتلاء به سرطان، فیبر بالا که احساس سیری می‌شود و باعث کاهش وزن می‌شود و همچنین ضدالتهاب است، قدرت چربی سوزی بالایی دارد استفاده از آب نارنج و عرق بهار نارنج تپش قلب و دل شوره را از بین می‌برد و همچنین خوردن آب نارنج سکسکه را قطع می‌کند. نارنج ضد سرفه، اشتها آور و غرغره آب آن گلودرد را قطع می‌کند. اگر بر اثر خوردن غذا یا چای دچار سوختگی زبان شدید، مقداری شکر روی زبان ریخته بعد از چند ثانیه دیگر نه اثری از سوختگی و نه سوزشی احساس می‌کنید.

خواص درمانی زالزالک

میوه زالزالک با مزاج اندک سرد و خشک با هسته‌های متعدد، سرشار از ویتامین ث، ب، آ و کلسیم است که مقوی قلب بوده از بی نظمی ضربان قلب جلوگیری می‌کند. زالزالک انتی اکسیدان هایی دارد که موجب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند (این‌ها مخربند و سرطان‌زا!) رنگ نارنجی این میوه پاییزی آن را پیشگیری کننده از دیابت، فشارخون و بیماری قلبی است. زالزالک ضد اسهال است و می‌تواند در برخی یبوست ایجاد کند. مصرف این میوه در مادران شیرده نیز توصیه شده است. اگر این میوه را بیش از نیاز دارید می‌توانید خشک کنید و به تدریج طی زمستان میل کنید.

کاهش کبد چرب با ترکیبات گیاهی

کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می‌آید. با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلاء به کبدچرب الکلی را افزایش می‌دهد.

هنوز دلیل قطعی ابتلاء به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سو تغذیه هستند. مطالعات جدید نشان می‌دهد سبزیجاتی مانند انواع کلم به ویژه کلم بروکسل حاوی ترکیباتی به نام این دول هستند که می‌تواند باکتریوم روده را تنظیم کند و برای مقابله با کبد چرب پتانسیل خوبی دارد. محققان بر این باروند با استفاده از این ترکیبات می‌توان به روش‌های درمانی فوق‌العاده‌ای دست یافت.

متأسفانه این عارضه در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علائمی مانند احساس خستگی، کاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می‌شود. بزرگ شدن کبد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه‌های تیره، برخی از علائم دیگر کبد چرب هستند.

میوه‌های مفید برای جنگ با سرماخوردگی

بعضی از میوه‌ها تأثیر معجزه‌آسایی در کاهش علائم سرماخوردگی و کوتاه کردن مدت بیماری دارند و حتی بدن‌تان را در برابر عوامل بیماری مقاوم می‌کنند. سیستم ایمنی بدن شما با مصرف این میوه‌ها، در برابر سرماخوردگی و آنفلونزا تا حد زیادی بیمه خواهد شد:

۱- آب پرتقال و مرکبات: مرکباتی مثل لیمو، پرتقال و گریپ فروت منبع سرشار ویتامین C هستند. همه می‌دانند که ویتامین C در حفظ سلامتی چه نقشی دارد. فراموش نکنید که جذب خوراکی ویتامین C از سایر روش‌ها خیلی بهتر است. هر زمان که احساس سرماخوردگی کردید باید سعی کنید در صبحانه و حتی نهار، آب مرکبات را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. در نظر داشته باشید که یک لیوان آب پرتقال، بیشتر از ۱.۵ برابر نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند. فراموش نکنید در زمان سرماخوردگی بدن نیاز بیشتری به مایعات دارد.

۲- بلوبری: هیچ میوه‌ای به اندازه بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان نیست. آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن‌تان قدرت مبارزه با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلونزا را می‌دهند. بلوبری جلوی آبریزش بینی را هم می‌گیرد و جایگزین طبیعی قرص‌های آنتی‌هیستامین است. بلوبری به خاطر کالری کم و فیبر و ویتامین C زیاد یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای مبارزه با سرماخوردگی است.

۳- رازیانه: این گیاه خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن دارد و سرشار از ویتامین C است. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که مصرف رازیانه فعالیت گلبول‌های سفید بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که بدن بهتر با عفونت مبارزه کند.

۴- اسفناج: بین سبزیجات اسفناج بهترین گزینه برای جلوگیری از سرماخوردگی و درمان آن است. اسفناج سرشار از آنتی‌اکسیدان و منبع خوبی برای جذب ویتامین است. اگر سرما خورده‌اید حتماً در سالادتان قدری اسفناج اضافه کنید.

۵ - انار: این میوه بومی ایران در طب سنتی کاربرد زیادی داشته. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی و آنفلونزا کمک می‌کند.

۶- عسل: عسل مثل یک شربت ضد سرفه طبیعی و بسیار مؤثر برای درمان سرفه‌های کلافه‌کننده ناشی از سرماخوردگی است. این ماده ارزشمند با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا موجب تقویت سیستم دفاعی بدن و پاکسازی باکتری‌ها و میکروب‌ها از بدن می‌شود و موجب تسکین التهاب و زخم‌های گلو می‌شود. بنابراین از عسل غافل نشوید به خصوص اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید و تحت تأثیر مواد آلاینده و آلودگی هوا هستید.

۷- لیمو شیرین: یکی از مواردی که موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن و تشدید سرماخوردگی می‌شود، کمبود آب در بدن است. حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل داده که موجب دفع عفونت و آلودگی بدن می‌شود و همینطور در کنترل دمای بدن و پایین آمدن تب ناشی از آنفلوانزا موثر است.

۸- شلغم: بدون اغراق یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که موجب تقویت بدن برای مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند آنفلونزا می‌شود. شلغم با پاکسازی عفونت بدن، ضمن درمان آنفلونزا، از پیشرفت بیماری هم جلوگیری می‌کند و همینطور به باز شدن گرفتگی بینی کمک می‌کند.

کد خبر 409718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.