بهترین روش‌ها برای مدیریت پسماند در جهان

استراتژی‌های خلاق مدیریت پسماند می‌تواند نقش مهمی در بهبود کارآمدی شهرها و حرکت آن‌ها به سمت پایدار شدن ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرها در سراسر جهان با چالش‌های زیادی در خصوص رعایت نظافت و پایدار شدن مواجه می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای، فضاهای عمومی غیربهداشتی و بوهای بد و میزان کم بازیافت و فضاهای محدود اشاره کرد. بسیاری مردم به زباله به عنوان منشأ اصلی این مشکلات نگاه نمی‌کنند؛ اگر آن‌ها بدانند که بکار بردن استراتژی‌های نوین مدیریت ضایعات می‌تواند به طور مؤثری این مشکلات را برطرف کند، بدون شک همگی برای ارائه راه‌حل‌هایی مفید مشارکت خواهند کرد.

مسئولان کلانشهر سان فرانسیسکو، واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا، تلاش‌های بسیار زیادی برای بازیافت پسماندها انجام داده‌اند و در این راستا به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند. اما سانفرانسیسکو تنها یک نمونه از شهرهایی است که برای داشتن شهری پایدار و پاک روش‌های جدید بکار گرفته اند. مسئولان در شهرهای سنگاپور، Songdo، منگلور و فورتالزا نیز استراتژی‌های جالبی را برای مدیریت زباله‌ها و مواد زائد بکار گرفته‌اند که در ادامه به بیان بهترین اقدامات انجام شده توسط مقامات رسمی این شهرها پرداخته می‌شود:

سنگاپور، جمهوری سنگاپور

مقامات رسمی شهر سنگاپور راهکار جدیدی را بکار گرفته‌اند که بر اساس آن برخی مواد زائد هزار خانوار در روز بازیافت و دوباره استفاده می‌شود. این شهر از جمعیتی بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برخوردار است و مساحتی برابر با ۷۰۰ کیلومتر مربع محصور در آب دارد. محدودیت فضایی اهمیت بازیافت پسماند را برای مردم سنگاپور و مقامات رسمی این شهر دوچندان کرده است.

برنامه‌ریزان شهر سنگاپور به منظور پاکسازی دفن‌گاه‌های زباله، روزانه حدود هشت هزار و ۲۰۰ تن مواد زائد را می‌سوزانند که این میزان برابر با ۹۰ درصد از کل ضایعات این شهر است. کارخانه‌ای که این مواد را می‌سوزاند، در هر روز بیش از دو هزار و ۵۰۰ مگاوات بر ساعت انرژی تولید می‌کند که این میزان انرژی برق مورد نیاز برای ۹۰۰ خانه را در روز تأمین می‌کند. سوزاندن ضایعات باعث می‌شود موادی که قابلیت بازیافت دارد، برای بار دیگر به فروش برسد و مورد استفاده دوباره قرار گیرد.

Songdo، کره جنوبی

مسئولان شهر هوشمند Songdo در کره جنوبی از سوزاندن به عنوان روشی برای مدیریت زباله بهره می‌گیرند. این شهر حدود ۴۰ مایل از سئول، پایتخت و بزرگترین شهر کره جنوبی، فاصله دارد و اخیراً به عنوان یکی از شهرهای هوشمند این کشور شناخته شده است. برنامه‌ریزان این شهر امیدوارند با پخش یک برنامه تلویزیونی علمی_تخیلی مردم و تجار را به مدیریت هوشمند ضایعات ترغیب کنند. در حال حاضر سطل زباله‌ای در خیابان‌های این شهر وجود ندارد که این می‌تواند حاکی از مدیریت کارآمد پسماند باشد.

ضایعات شهر Songdo از طریق لوله‌های زیرزمینی به کارخانه بازیافت پسماند منتقل و در آنجا سوزانده می‌شود و برای تولید انرژی استفاده می‌شود. مقامات این شهر در تلاشند روزانه ساکنان بیشتری را به دفع زباله در لوله‌های زیرزمینی ترغیب کنند که در این راستا بسیار موفق عمل کرده‌اند و روشی متفاوت و پایدار برای مدیریت ضایعات در شهر خود در پیش گرفته‌اند.

منگلور، هندوستان

مسئولان شهر منگلور در کشور هندوستان اقدامات زیادی را برای بهبود بهداشت عمومی شهر انجام داده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استخدام پیمانکاران خصوصی برای پاکسازی خیابان‌های شهر و مجراهای فاضلاب اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۲، مدیریت نامناسب زباله منجر به تولید بوهای بسیار نامطبوع در سراسر شهر شد که همین امر مقامات رسمی منگلور را برآن داشت تا مدیریت پسماند شهر را به یک شرکت خصوصی واگذار کنند. کارکنان این شرکت از طریق پاکسازی پیاده‌راه‌ها و مجراهای فاضلاب بهداشت شهر را آغاز و در مدت زمان بسیار کوتاهی شهر را از هرگونه آلودگی پاک کردند. سپس قرارداد دیگری بین شهرداری و یک کارخانه تولید کمپوست بسته شد که براساس آن شرکت فوق موظف بود روزانه به میزان ۲۰ تن مواد کمپوستی تولید کند و به فروش برساند.

شرکت کمپوست منگلور با نصب یک دستگاه جدید پسماند را قبل از تجزیه شدن، تفکیک و ضایعات را برای کمپوست شدن در کیسه‌هایی پلاستیکی بسته‌بندی می‌کند که این امر باعث کاهش بوی بد مواد زائد و افزایش کیفیت کمپوست می‌شود.

فورتالزا، برزیل

در کلانشهر فورتالزا، در کشور برزیل، مواد زائد باعث تولید بخش اعظمی از گازهای گلخانه‌ای، یعنی چیزی حدود ۲۵ درصد می‌شود که همین باعث شده مسئولان برنامه‌های بازیافتی جدیدی را برای کاهش اثرات کربن بکار گیرند.

مقامات رسمی فورتالزا، یک برنامه برای مدیریت مواد زائد بکار گرفتند و بیش از ۳۰۰ هزار دلار هزینه بازیافت ضایعات کردند. علاوه براین، مسئولان برای جذب متان از دفن گاه‌های زباله و تبدیل آن به انرژی استراتژی‌های جدیدی بکار بردند. اگرچه مدت زیادی از ارائه این استراتژی‌ها نمی‌گذرد، بااین حال، در اجرای برنامه‌های مدیریت زباله در شهر فورتالزا موفقیت‌های زیادی وجود داشته است.

کد خبر 409717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.