ساخت شهرهای پایدار با مشارکت شهروندان

مشارکت شهروندان نقش مهمی در ایجاد شهرهای بهتر و پایدارتر ایفا می‌کند؛ بدون جذب علاقه مردم به طراحی‌های شهری، تلاش مسئولان نتیجه زیادی در برنخواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با افزایش گرایش مردم به زندگی شهری و مهاجرت از روستاها به شهرها، مسئولیت شهروندان برای داشتن شهری بهتر نیز افزایش می‌یابد. طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل متحد، تا سال ۲۰۳۰ در شهرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، از هر سه نفر یک نفر در مناطق شهری زندگی خواهد کرد. آمار نشان می‌دهد که در کشور کانادا، ۸۰ درصد از مردم جهان در مناطق شهری کشور در حال سکونت هستند که البته این جمعیت روز به روز در حال افزایش است. با وجود این سیل خروشان جمعیت در شهرها، هرچه مشارکت شهروندان در برنامه‌های شهری بیشتر باشد، میزان پاسخگویی به نیازهای شهروندان بیشتر خواهد بود.

مقامات رسمی به منظور جذب شهروندان به مشارکت در برنامه‌های شهری نه تنها باید اطلاعات کافی را در اختیار آن‌ها قرار دهند، بلکه باید ابزارها و مکان‌هایی را برای آن‌ها فراهم آورند تا در نتیجه مردم ایده‌های خود را به نتیجه برسانند. مشارکت مؤثر و معنادار شهروندان تنها زمانی اتفاق می‌افتد که مردم نیازها و خواسته‌های خود از جامعه را مطرح کنند و بتوانند در برآورده‌سازی این خواسته‌ها سهیم شوند. مشارکت شهری می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط شهرها برای شهروندان ایفا کند که در این راستا بعضی از کشورهای جهان برنامه‌های مفیدی را در پیش گرفته‌اند.

برنامه 100In1Day کانادا

برنامه 100In1Day کانادا یک جنبش جهانی است که ساکنان یک شهر را به ارائه نوآوری‌های خود در فضاهای عمومی سراسر شهر خود ترغیب می‌کند. در ژوئن سال ۲۰۱۸، ساکنان در ۱۲ شهر کانادا نوآوری‌های خود را، از ایجاد مکان‌هایی برای نشستن در فضاهای عمومی گرفته تا نصب علائم مسیریابی شهری، به اشتراک گذاشتند و تغییر و تحولات زیادی در شهرهای خود به وجود آوردند.

مشارکت شهروندی تنها به یک روز فعالیت ساکنان ختم نشد؛ ورکشاپ‌هایی آموزشی برگزار شد که در آن مردم به ایجاد ایده‌ها، مشارکت در نوآوری‌ها و ظرفیت‌سازی‌های شهری سوق داده می‌شدند. این اقدام باعث شد مردم برای تبدیل مداخلات خود به پروژه‌های درازمدت از هم پیشی بگیرند و در برنامه‌ریزی‌های شهری بیش از قبل مشارکت کنند.

یک گروه دواطلب به نام همیلتون با پیروی از برنامه 100In1Day تصمیم گرفت در فضاهای عمومی شهر تغییرات جالب و قابل توجهی به وجود آورد. اعضا این گروه داوطلب با برگزاری یک ورکشاپ آموزشی به نام "100In1Day Hamilton Workshop" تصمیم گرفتند فعالیت‌هایی دائمی برای ایجاد تحولات مثبت در شهر در پیش گیرند و نام همیلتون را جاودانه کنند.

محله‌های کاملاً سبز

برنامه محله‌های کاملاً سبز از ساکنان یک شهر می‌خواهد به طور جمعی تغییرات آب‌وهوایی و مصرف منابع را مورد بررسی قرار دهند و از این طریق مرز بین فرد و شهر را از بین می‌برد. مسئولان این برنامه راهنمایی‌های لازم را در اختیار مردم و محله‌ها قرار می‌دهند تا جوامعی سالم‌تر و پایدارتر ایجاد کنند. در نهایت، شرکت کنندگان تلاش خواهند کرد اثرات زیست محیطی خود را به حداقل برسانند و برای داشتن شهری پایدارتر با هم همکاری کنند.

در سال ۲۰۱۷، بسیاری از مردم کانادا در این برنامه ثبت نام کردند که به طور میانگین با حدود ۱۵ درصد کاهش اثرات زیست‌محیطی در شهرهای خود مواجه شدند. تأثیر برنامه محله‌های سبز فراتر از آمار و ارقام پیش رفت و باعث تغییر و تحولات زیادی در سبک زندگی مشارکت‌کنندگان برای داشتن شهری بهتر و پایدارتر شد. بسیای از مردم با طرز فکر مشابه به یکدگیر نزدیک‌تر شدند و ایده‌های خود را برای داشتن شهری سبز به اشتراک گذاشتند.

برنامه محله‌های کاملاً سبز روش بسیار خوبی برای دعوت مردم به کارهای گروهی و به عبارتی مشارکت شهروندی بود. این برنامه در تلاش است مردم بسیاری را در سایر شهرهای کانادا به فعالیت‌های مشابه دعوت کند به این امید که در آینده‌ای نه‌چندان دور پایداری را برای تمام کشور به ارمغان آورد.

کد خبر 409712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.