لزوم رعایت ضوابط ارتفاع‌پذیری ساختمان‌ها در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: براساس طرح تفصیلی اصفهان مولفه‌های زیادی برای ارتفاع‌پذیری ساختمان‌ها مطرح شده که رعایت آنها الزامی است.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس طرح تفصیلی اصفهان، مؤلفه‌های زیادی در ارتفاع‌پذیری ساختمان‌ها تأثیرگذار است که از جمله آنها می‌توان به نوع سند، عرض گذر، مساحت پلاک، کد پهنه ارتفاعی تعریف شده برای ساختمان‌ها و رعایت ضابطه رعایت نورگیری پلاک شمالی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی از این بندهای طرح تفصیلی اصفهان سال ۹۶ بر اساس رأی دیوان عدالت اداری از دستور کار خارج شد و موضوع بهداشت ابنیه‌های پلاک‌های شمالی را تحت‌الشعاع قرار داد، تصریح کرد: از این رو با توجه به اهمیت نورگیری جنوب پلاک‌های مسکونی، مردادماه سال گذشته کمیسیون ماده پنج مصوبه‌ای را گذراند که در آن برای رعایت نبود سایه‌اندازی و بهره‌گیری نور پلاک‌های شمالی، بر اساس مساحت پلاک‌های شمالی، امکان ارتفاع‌پذیری پلاک جنوبی با رعایت سایر مولفه‌ها تعریف شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به بافت تاریخی شهر اظهار کرد: در شهر اصفهان حدود ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی مصوب وجود دارد.

وی گفت: بر اساس آنچه در طرح بازنگری شهر اصفهان برای محدوده‌های تاریخی ابلاغ و تبصره‌ای که در دفترچه ضوابط و مقررات اعلام شده مبنی بر اینکه چنانچه محدوده‌هایی یا ابنیه‌ای در فرآیند نوسازی و بهسازی توسط میراث فرهنگی شناسایی شود، این امکان وجود دارد که از طریق کمیسیون ماده پنج موضوع تاریخی‌بودن آن محدوده را داشته باشیم؛ چنانچه یک پلاک مسکونی در عرصه ابنیه تاریخی یا پلاک ستاره دار واجد ارزش معماری نباشد، دارای کاربری و کد ارتفاعی تعریف شده و مشخص خواهد بود که به استناد آن، منطقه می‌تواند اقدام به صدور پروانه ساختمانی کند.

حسینی‌نیا با اشاره به ضرورت تشکیل دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محله‌ای، اظهار کرد: این دفاتر می‌توانند با بسترسازی، اعتمادسازی و توانمندسازی زمینه را برای مشارکت مردم در بازآفرینی شهری بافت فرسوده فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری بدون همراهی و نظارت مردم موفق نخواهد بود، اظهار می‌کند: اجرای سیاست‌های تسهیل‌گری و مشارکت مردمی به صورت فعال و مستمر به صورت یکپارچه در قالب خدمات دفاتر تسهیل‌گری موفقیت بیشتری خواهد داشت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به اهداف دفاتر تسهیل‌گری، گفت: هدف این دفاتر در بافت‌های ناکارآمد ایجاد باز آفرینی شهری با تاکید بر نگرش اجتماع محور، اشاعه فرهنگ مشارکت است که این خود لازمه پایداری اجتماعی به عنوان مهمترین رکن تحقق سایر ابعاد توسعه پایدار شهری است.

وی ادامه داد: هدف این دفاتر در بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده، اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی، جلب مشارکت ساکنان در اجرای برنامه‌های نوسازی، آموزش، توانمندسازی و به طور کلی تمامی اقداماتی است که در طول زمان و با حضور مؤثر ساکنان بافت‌های فرسوده، منجر به بهبود وضعیت زندگی در اتمام ابعاد آن در یک محدوده فرسوده شود.

کد خبر 409694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.