جدال اصولگریان بر سر غنائم بدست‏ نیامده‬

احتمال حضور اصولگرایان با چند لیست در انتخابات اسفندماه و تکرار مواضع انتخاباتی دوره قبل آن‌ها از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۲۰ بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصولگرایان در انتخابات آتش به اختیار عمل می‌کنند» به بررسی لیست‌های مستقل انتخاباتی پرداخت و نوشت: انتخابات نزدیک و در چشم برهم زدنی از راه خواهد رسید اما بر خلاف اصلاح‌طلبان که تقریباً تکلیف خود را روشن کرده‌اند اما اصولگرایان همچنان برای اجماع و وحدت درجا می‌زنند. نگاهی به اردوگاه اصولگرایی نشان می‌دهد که هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم اصولگرایان به جای وحدت به سمت و سوی اختلاف و افتراق پیش می‌روند. چنانکه اگر تا دیروز تنها مشکل اصولگرایان و شورای ائتلاف جدایی جبهه پایداری و انتشار لیست جداگانه بود، اما امروز جبهه پیشرفت و عدالت نیز داعیه جدایی و انتشار لیست مستقل دارد و دبیرکل حزب سبز نیز با اشاره به احتمال عدم دستیابی شورای ائتلاف به لیست واحد می‌گوید: «آتش به‌اختیار عمل می‌کنیم و با لیست مستقل وارد می‌شویم.» بعید نیست که طی روزهای باقی مانده شاهد حضور مستقل سایر گروه‌ها و انتشار لیست‌های مستقل دیگری نیز باشیم. با این اوصاف باید منتظر سه تا چهار لیست از سوی اصولگرایان برای انتخابات پیش رو باشیم. وحدت اصولگرایان امروز بیش از هر زمان دیگری به امری ناممکن و بعید تبدیل شده است. انگار هر چه بیشتر به دنبال آن می‌روند کمتر بدان دست پیدا می‌کنند. گویا رد صلاحیت اصلاح‌طلبان و عدم حضور این جریان به دلیل نبود کاندیداهای شناسنامه‌دار در انتخابات نیز نتوانسته اصولگرایان را به اجماع برساند بلکه برعکس آنها را به وزن‌کشی سیاسی انداخته است. چنانکه برخی اشخاص و گروه‌های اصولگرا بدشان نمی‌آید در آوردگاه انتخابات که خود دست برتر را دارند در اردوگاه خود نوعی زورآزمایی را تجربه کنند. تجربه‌ای که اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر دوم بدان گرفتار شدند و همان اشتباه باعث شد تا ۱۴ سال شورای شهر را از دست داده و آن را به راحتی تقدیم جریان رقیب کنند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جدال بر سر غنایم به‌دست نیامده‬» به بررسی احتمال حضور اصولگرایان با چند لیست در انتخابات اسفندماه پرداخت و نوشت: انتخابات امسال از بسیاری جنبه‌ها با سال‌های گذشته کاملاً متفاوت است، چه از دیر ورود کردن جریان‌های سیاسی و همچنین نوع حضورشان. یک طرف اصلاح‌طلبان قرار دارند که کمترین حضور و نامزد را در این دوره از انتخابات مجلس دارند و در مقابل آنها اصولگرایانی قرار دارند که اتفاقاً برعکس با هر چه در توان دارند در این دوره حضور یافته‌اند. اما با این حال، این حضورشان همچنان مانند دوره‌های قبل نشانی از وحدت درونی ندارد و شاهد یک کثرت‌گرایی ناهمگون هستیم که هر روز یک طیف از آنها جدا می‌شود. آنها که از قبل خود را پیروز این دوره از انتخابات می‌دانند در یک گردابی سردرگمی و سهم‌خواهی طیف‌های مختلف بسر می‌برند. درواقع می‌شود گفت از حالا بر سر غنایم به‌دست نیامده می‌جنگند. اصولگرایان که در این دوره تمام تلاش خود را کردند که در غیاب رقیب به یک ائتلاف در قالب شورا دست یابند، باز هم ناکام ماندند و خبرها حاکی از افتراق در این جریان سیاسی دارد.

سهم‌خواهی همیشه یکی از عوامل و موانع پیش‌پای یک حزب سیاسی برای وحدت درونی بوده است، که این امر را می‌توان در این جریان سیاسی به‌خصوص در سال‌های اخیر بخوبی دید. آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین مجلس در دوره‌های گذشته خیلی تلاش کردند تا شاید مانند رقیب خود بر سر یک فرد و یا لیست توافق کنند، اما همیشه سهم‌خواهی برخی طیف‌ها مانع رسیدن اصولگرایان به یک ائتلاف درونی بوده است. امسال زمانی که اصلاح‌طلبان به‌واسطه ریزش پایگاه اجتماعی‌اش و همچنین عدم گفتمان‌سازی از سوی نخبگان فکری و سیاسی خود نتوانست مشارکت سیاسی را بالا ببرد و در ادامه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این جریان سیاسی نتوانست در اکثر حوزه‌های کاندیدا داشته باشد، میدان برای رقیب آنها کاملاً خالی شد.

درواقع، در این دوره می‌توان گفت میدان انتخابات کاملاً در اختیار اصولگرایان قرار دارد با این حال آنها باز نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند و درگیر دعواهای درونی خود شده‌اند. همان‏طور که پیش از این بارها اعلام کردند شورای ائتلاف اصولگرایی قرار بود به یک لیست واحد از ۹۰ نفری که اعلام کرده بود برسد که تا کنون این لیست با ابهام‌های فراوانی روبه‌رو شده است. جناح‌ها و طیف‌های اصولگرایی بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، منتظر اعلام فهرست نهایی واحد از سوی ائتلاف هستند، اما همچنان سایه انشقاق بر سر ائتلاف جناح راست سنگینی می‌کند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «تَکرار در ابهام» به بررسی احتمال تکرار مواضع انتخاباتی دوره قبل پرداخت و نوشت: چهار سال پیش در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ویدئویی از سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات منتشر شد که به اعتقاد بسیاری نقش تعیین کننده‌ای برای پیروزی مهم اصلاح‌طلبان هم در انتخابات مجلس داشت و هم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری. رئیس دولت اصلاحات در آن پیام تصویری مشهور با عبارت «تَکرار می‌کنم، هر دو لیست» مردم را به رأی دادن به دو لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تشویق کرد و کلیدواژه «تَکرار» در ادبیات سیاسی به تشویق به رأی دادن به اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان اطلاق شد. اکنون در آستانه برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، این سوال مطرح شده آیا امکان دارد دوباره رئیس جمهور اسبق در پیامی مردم را تشویق به رأی دادن به اصلاح‌طلبان کند؟ با توجه به این نکته که احتمالاً این بار اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات لیستی ارائه نمی‌کنند چرا که معتقدند به دلیل رد صلاحیت گسترده نامزدهایشان، امکان تدارک یک فهرست انتخاباتی برای آنها وجود ندارد. به‌علاوه عملکرد دولت حسن روحانی نیز که در انتخابات ریاست جمهوری مورد حمایت خاتمی بوده این روزها محل نقد جدی مردم قرار دارد. البته اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر هم از این انتقادات مصون نیستند. روزنامه همدلی نظر کارشناسان سیاسی را در این باره پرسیده که آیا به نظر آنان مردم توقع دارند خاتمی مجدداً با پیامی آنان را به رای‌دادن به اصلاح‌طلبان، ولو بدون لیست تشویق کند؟

رئیس جمهور اسبق طی ماه‌های گذشته در چند سخنرانی‌اش صریح و آشکار عنوان کرد که دیگر حتی خواسته او هم اعتباری پیش مردم ندارد و باید در فرصت باقی مانده تا انتخابات نسبت به انجام اقدامات جدی عمل کرد و چاره‌ای دیگر اندیشید.
 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «هواشناسی بورس در نیمه ابرکانال ۴۰۰‌» نوشت: شاخص کل بورس تهران روز گذشته را با جهش بیش از ۱۰ هزار واحدی (بیش از دو درصد) آغاز کرد اما در ادامه با تشدید فشار فروش سهام از سقف روزانه خود فاصله گرفت و در نهایت با رشد نزدیک به ۷ هزار واحدی (معادل ۶/ ۱ درصد) به معاملات خود پایان داد. ارزش معاملات خرد بورس تهران به حدود ۴,۴۰۰ میلیارد تومان رسید و همچنان سیگنالی قوی برای معاملات سهام محسوب می‌شود. استقبال از سهام سنگ‌آهنی، پالایشی و هلدینگ‌های بزرگ پتروپالایشی جهش شاخص کل را رقم زد و از سوی دیگر افزایش فشار فروش در نمادهایی که در هفته‌های اخیر پیشرو مسیر صعودی بودند نیز جالب توجه بود. به این ترتیب سهام خودرویی از جمله نمادهایی بودند که با فشار فروشندگان تا صف فروش پیش رفتند و صف‌های فروش برخی نمادها مانند سایپا تا لحظات پایانی معاملات باقی ماند، گرچه صف فروش دیگر خودروساز جمع شد. همچنین سهام مخابرات ایران به‌عنوان نماد با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل بود. «اخابر» نیز از نمادهایی بود که در هفته‌های قبل رشدهای پرشتابی را تجربه کرده بود و دیروز با فشار فروش به کف قیمتی روزانه رسید.

کد خبر 409654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.