آمریکا جایگاه بالای امنیت خود را از دست داده است

افول ایالات متحده آمریکا از رده‌های بالایی لیست امن‌ترین کشورها در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۰، جایگاه این کشور را در لیست برترین کشورهای دنیا متزلزل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که صحبت از پرورش کودکان به میان می‌آید، بسیاری از افکار به صورت عام و ناخودآگاه در لیست اولویت‌های خود راجع به سیستم آموزشی توسعه‌یافته و مناسب به سمت ایالات متحده آمریکا سوق داده می‌شود؛ زیرا بر اساس گزارش سالانه آژانس اخبار و گزارشات جهانی ایالات متحده و دانشکده وارتون از دانشگاه پنسیلوانیا در مورد بهترین کشورها در زمینه آموزش و پروش در سال ۲۰۱۶، آمریکا موفق به دریافت نخستین رتبه در لیست برترین‌ها شد. با این حال با در نظرگرفتن عواملی چون امنیت، برابری جنسیتی، دوستداری محیط زیست، زندگی سرشار از سلامت و ایمنی، قوانین مناسب برای خانواده‌ها و حفظ حقوق بشر مسلماً گزینه‌های دیگری را در پیش رو قرار می‌دهد.

گزارش مذکور طی یک بررسی بزرگ بین‌المللی میان ۷۳ کشور و با ارزیابی ۶۵ معیار مختلف به دست آمده است. بدین منظور محققان به بررسی وضع بیش از ۲۰ هزار نفر در آمریکا، آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا پرداخته‌اند. این جامعه آماری از میان گروه‌های اجتماعی مختلف، صاحبان مشاغل گوناگون، اقشار تحصیلکرده‌ای که خود را از طبقه متوسط یا بالای جامعه می‌شمردند، افرادی که حداقل برای چهار روز در هفته اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، رادیو و تلوزیون را پیگیری می‌کردند و مردمی انتخاب شد که بالای ۱۸ سال سن داشته، دوران کودکی را گذرانده بودند و ملاک‌های سنی و جنسیتی کشورهای خود به حساب می‌آمدند.

در این میان، سوئیس برای چهارمین سال پیاپی مقام بهترین کشور را دریافت کرد و پس از آن کانادا، ژاپن، آلمان، استرالیا و انگلیس قرار گرفتند. ایالات متحده علی‌رغم قرارگیری در جایگاه چهارم لیست خود برای سایر ویژگی‌های مشخص‌شده در گزارشات سخنرانی افتتاحیه سال ۲۰۱۶، رتبه هفتم در لیست گزارش بین‌المللی بهترین کشورها را به خود اختصاص داد که نسبت به آمار موجود در سال گذشته رتبه بهتری به حساب می‌آمد.

این کشور در ابتدا موفق به دریافت بهترین امتیازات در زمینه قدرت و تأثیر شد ولی در نقاط کلیدی نتوانست جایگاه خود را حفظ کند و درست در نزدیکی دوران انتخابات سال ۲۰۲۰، قدرتمندترین کشور جهان رتبه پایین ۱۶ را در مقیاس ۱۰۰ امتیازی امنیت و اعتماد به دست آورد. این افت ۵۰ درصدی نسبت به اولین نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ که حاکی از غیرقابل‌اعتماد و ناامن شدن آمریکا است، منجر به سقوط نام این کشور از جایگاه‌های بالایی در لیست حاضر شد.

در حال حاضر ایالات متحده در معیار ایمنی از بسیاری از دیگر کشورهای جهان بسیار عقب است و در لیست مربوطه در رتبه ۳۲ قرار دارد که از جایگاه‌های بسیار پایین محسوب می‌شود. این امر در رتبه‌بندی بهترین کشورها برای پرورش کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است. دومین تنزل بزرگ در این لیست به انگلستان تعلق دارد که با توجه به مشکلات ناشی از Brexit اتفاق افتاده است. Brexit عبارت است از خروج این کشور از اتحادیه اروپا طی همه‌پرسی برگزارشده در ژوئن ۲۰۱۶ که با ۵۲ درصد رأی موافق و ۴۸ درصد رأی مخالف به وقوع پیوست و رسماً در مارس ۲۰۱۷ به اطلاع عموم رسید.

از سوی دیگر آمریکا در رده پانزدهم رعایت حقوق شهروندی، کیفیت زندگی و بهترین مکان برای بازدید قرار گرفته و رتبه هفدهم لیست کشورهای دوستدار محیط زیست را به خود اختصاص داده است، همچنین در رتبه هجدهم لیست کشورهای دارای شفاف‌سازی مسائل و نیز در رتبه بیست و ششم لیست بهترین مکان‌ها برای مسافرت رفتن به تنهایی قرار دارد که یکی دیگر از مؤلفه‌های موجود برای امنیت بحساب می‌آید.

در لیست برابری جنسیتی نیز که یکی از کلیدی‌ترین گزینه‌ها در دنیا بحساب می‌آید، جایگاه پانزدهم به این کشور تعلق گرفته و آن را پس از کشورهای اسکاندیناوی، کانادا، استرالیا و نیوزیلند قرار داده است. برابری جنسیتی با بسیاری از خصوصیات مثبت یک کشور دارای همبستگی بسیار قوی است و از جمله عوامل و معیارهای اصلی در انتخاب بهترین کشورها بحساب می‌آید به طوری که بسیاری از کشورهای برتر در این زمینه رتبه بسیار بالایی دارند.

در زمینه رشد و پرورش کودکان، ایالات متحده در رتبه هجدهم لیست برترین‌ها در این زمینه، پس از کشورهای گوناگون اروپایی، کانادا و استرالیا قرار گرفته است و برترین عملکرد به دانمارک، سوئد و نروژ تعلق دارد. در واقع عملکرد مذکور در خود این کشورها روندی معمول در رشد و پرورش کودکان بحساب می‌آید. در این کشورها، والدین می‌توانند با استفاده از حق مرخصی پدر یا مادر بودن، زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند، خدمات پیش‌دبستانی رایگان به کودکان عرضه می‌شود و سیستم‌های آموزش عالی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در این لیست کانادا در رده چهارم، پس از آن هلند، سوئیس، نیوزلند، استرالیا و اتریش قرار دارند و انگلیس یازدهمین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 409650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.