۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
مروری بر عملیات والفجر هشت

بیست بهمن‌ماه ۱۳۶۴ در میانه‌های جنگ تحمیلی عراق، نیروهای ایرانی در حال تجهیز و آغاز یک عملیات بزرگ علیه آن هستند که چشم امید فرماندهان به نتیجه آن است؛ والفجر ۸.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات والفجر ۸ یکی از مهم‌ترین عملیات‌ها در طول دفاع مقدس ایران است، زیرا در این عملیات نیروی‌های ایرانی غیر ممکن را ممکن ساختند. کسی باورش نمی‌شد رزمندگان ایرانی از عرض اروند رود که پرآب‌ترین رودخانه ایران است، بگذرند و عملیات انجام دهند. با فتح خرمشهر دشمن برنامه ریزی افزایش تهاجم داشت و کمتر به فکر دفاع بود، در این زمان نیروهای ایرانی نیز به فکر راهی برای تنبیه این نیروی متجاوز بودند.

بعد از عملیات فتح خرمشهر (بیت المقدس)، عملیات والفجر ۸ با حساسیت و وسواس بسیار زیادی آغاز و به تصاحب جزیره فاو منجر شد. عملیات با همکاری عملیاتی سپاه و ارتش و با مشارکت اجرایی فرماندهان بزرگی چون حسین خرازی و صیاد شیرازی انجام شد. صدام و رژیم بعث عراق به خلیج فارس دسترسی داشتند و این مسئله باعث به خطر افتادن امنیت خلیج فارس و سکوهای نفتی ایران بود. در عملیات والفجر ۸ با گرفتن فاو و تسلط بر اروند، دست بعثی‌ها از دریا کوتاه شد و امنیت خلیج فارس تأمین شد.

همچنین بسیاری از شهرهای مرزی ایران از طریق توپخانه عراق که در جزیره فاو مستقر بود بمباران می‌شدند که نیروهای ایرانی توانستند آن را سرکوب کنند. ضمن این که شریان صادرات نفت عراق نیز پس از والفجر ۸ قطع و ضربه اقتصادی بزرگی به آن‌ها وارد شد. رؤیای پوچ ضربه ناپذیر بودن صدام با نمایش اقتدار نیروی‌های رزمنده اسلام در این عملیات شکست.

پس از فتح خرمشهر، عملیات والفجر ۸ بود که امیدی دوباره در دل ایرانی‌ها ایجاد کرد، این عملیات که تا سقوط فاو در ۲۹ فروردین سال ۱۳۶۵ ادامه داشت روحیه خوبی در بین رزمندگان ایجاد کرد. پس از فتح فاو نگاه دنیا به ایران و قدرت نظامی آن تغییر کرد. رسانه‌های اروپایی و آمریکایی از تفاسیری چون "نظام ایران تمام قدرت خود را در جنگ بکار گرفته است"، "ایران به تمام تهدیدات خود عمل کرد و جنگ وارد فاز تازه‌ای شد"، "ایرانیان احساس می‌کنند اگر نتوانند در این سال جنگ را خاتمه دهند هیچوقت نخواهند توانست" استفاده شد.

دنبال این تحولات جدید که ورق جنگ را به سود ایران برگرداند شورای امنیت سازمان ملل در اسفند ماه سال ۱۳۶۴ پیشنویس توافقنامه‌ای با بندهای مورد نظر ایران تهیه کرد که با مخالفت آمریکا و فرانسه مواجه شد. در نهایت والفجر ۸ کمک بزرگی برای تحقق خواسته‌های ایران در توافقنامه کرد.

کد خبر 409637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.