رایحه خوب چه تاثیری بر یادگیری دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد استشمام رایحه‌های خوب حین یادگیری و در طول خواب می‌تواند عملکرد فرد را در زمان امتحان بهبود بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای اینکه بتوانیم مطالب جدید را پس از گذشت زمان طولانی به خاطر بیاوریم، باید آن‌ها را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت، انتقال دهیم. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بخش زیادی از این فرآیند در زمان خواب انجام می‌شود. گروهی از محققان آلمانی به منظور بررسی تاثیر رایحه خوب بر یادگیری، مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، وضعیت یادگیری ۵۴ دانش‌آموز از شش کلاس مختلف را بررسی کردند. محققان از افراد شرکت کننده خواستند حین یادگیری لغات زبان انگلیسی از رایحه گل رز یا عود در محیط استفاده کنند؛ سپس یک هفته پس از اینکه دانش‌آموزان برای اولین بار در کلاس با این لغات آشنا شدند، از آن‌ها امتحان گرفتند.

محققان دانش‌آموزان را به چهار گروه تقسیم کردند؛ گروه اول در معرض رایحه‌ای قرار نگرفتند، گروه دوم حین یادگیری لغات و طی امتحان لغت، رایحه گل رز را استشمام کردند. گروه سوم حین یادگیری و شب قبل امتحان از رایحه گل رز بهره مند شدند، اما زمان امتحان در معرض آن قرار نداشتند و در نهایت گروه چهارم حین یادگیری، شب قبل امتحان و زمان امتحان در معرض این رایحه قرار گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد عملکرد افراد گروه سوم و چهارم به طور قابل توجهی بهتر از افراد گروه اول و دوم بود و افراد گروه دوم که رایحه گل رز را حین یادگیری و در زمان امتحان استشمام کردند، عملکرد خوبی نداشتند. این اتفاق اهمیت رایحه گل رز را حین خواب نشان داد. دانش‌آموزانی که هم زمان یادگیری و هم در هنگام خواب در معرض این رایحه قرار داشتند، در زمینه یادگیری ۳۰ درصد موفق‌تر از بقیه افراد بودند.

طی انجام این مطالعه با اینکه عملکرد افراد گروه چهارم بهتر از گروه سوم بود، اما این تفاوت بسیار جزئی بود. یافته‌های جدید نشان داد قرار گرفتن در معرض رایحه خوب هنگام خواب، یک فاکتور اساسی برای افزایش یادگیری است. پژوهشگران دریافتند اگر فردی حین یادگیری مفاهیم جدید، در معرض رایحه خوب قرار بگیرد و سپس در کنار همان منبع بو خواب برود، بهتر می‌تواند این اطلاعات را پس از گذشت زمان به خاطر بیاورد.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 409614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.