۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
دفاع موشکی آمریکا یک شوخی است

یگ تحلیلگر امریکایی گفت: سامانه دفاع موشکی آمریکا یک شوخی است، یک فریب کامل. ما مطالعاتی داریم که از نخستین جنگ خلیج فارس آغاز شده است و این مطالعات نشان می‌دهد که اکثر سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌های اسکاد عراق ناکام بوده است.

به گزارش ایمنا "جیمز کری" تحلیلگر سیاسی آمریکایی با اشاره به حمله موشکی ۸ ژانویه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق به‌تلافی ترور سردار قاسم سلیمانی و همراهانش، گفت: سامانه دفاع موشکی آمریکا یک شوخی است، یک فریب کامل. ما مطالعاتی داریم که از نخستین جنگ خلیج فارس آغاز شده است و این مطالعات نشان می‌دهد که اکثر سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌های اسکاد عراق ناکام بوده است، با این حال، آمریکا همچنان به فروش این سامانه‌ها به متحدانش ادامه می‌دهد، با این تضمین که این سامانه‌ها قادر به متوقف کردن اکثر تهدیدات وارده هستند.

وی افزود: تصور می‌کنم این حمله مایه شرمساری برای آمریکا بود ولی به هیچ وجه این مسئله قابل قبول نیست که بگوییم دولت ترامپ از اقدام تلافی‌جویانه ایران اطلاع نداشته است. فکر می‌کنم آمریکا خوش‌شانس بوده که این یک عملیات محدود نظامی بوده است زیرا این همان چیزی بود که آنها انتظار داشتند.

تحلیلگر سیاسی آمریکایی اضافه کرد: هیچ راهی وجود نداشت که ایران به‌دنبال تلافی ترور سردار سلیمانی نباشد، آن هم در شرایطی که مشاوران نظامی ترامپ به وی گزینه حمله به کاروان سردار را در فرودگاه بغداد ارائه کردند. در حالی که ایالات متحده احتمالاً فکر کرده است که این اقدام آنها را امن کرده است ولی من فکر نمی‌کنم که ترامپ نقش سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر نیروهای حشد شعبی عراق در شکست داعش را به‌حساب آورده باشد.

کری ادامه داد: حتی کُردها که اساساً متحد آمریکا به‌شمار می‌روند، با حضور نظامی آمریکا در عراق مخالفت کردند و ادامه حضور آمریکا در این کشور را مایه شرمساری دانستند. اکنون شاهد واکنش آمریکا هستیم که سعی می‌کند بهانه‌ای برای ادامه حضور در عراق بتراشد و نیروهای نظامی بیشتری را به منطقه اعزام کند، آن هم از طریق ارائه ایده‌هایی مثل یک ملت متشکل اهل‌سنت به متحدان خود یعنی عربستان سعودی و امارات با این هدف که شعله‌های اختلافات فرقه‌ای را روشن کند.

وی گفت: با این حال، من نسبت به احتمال وقوع یک اتفاق شدید بدون ایجاد یک جنگ بزرگ‌تر در منطقه شک و تردید دارم، تصور می‌کنم آمریکا به‌دنبال دوری و جلوگیری از وقوع چنین چیزی است، و به همین دلیل سعی داشته تا بر خسارات واردشده به این پایگاه نظامی در پی حمله موشکی ایران، سرپوش بگذارد.

تحلیلگر سیاسی آمریکایی افزود: همان طور که گفته شد، تصور می‌کنم کشوری که توانست ایده برتری فناوری و دفاع موشکی آمریکا را خُرد کند، ایران است. تاکنون سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا بیشتر متکی به متحدان بوده و توسط خود آمریکا برای یک مدت زمان مشخص استفاده نشده بود. فناوری آمریکایی، خواه رادار، سامانه دفاع موشکی یا تسلیحات خودکار که به‌روی کشتی‌ها نصب شده است، توانایی و کارایی لازم برای جنگ علیه ایران را ندارد.

کری گفت: در حالی که شاید صدام تنها چند موشک اسکاد به‌سوی نظامیان آمریکایی شلیک کرد، پدافندهای منطقه‌ای و دریایی آمریکا برای مقابله با این حجم از موشک‌های پیشرفته آمادگی نداشته است و ایران می‌تواند به‌طور همزمان تعداد زیادی از این موشک‌ها را شلیک کند. سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا برای یک جنگ زمینی ساخته شده است که برای مقابله با هرگونه جنگ احتمالی در اروپا است. این سامانه‌ها هنوز متکی به عقاید قدیمی مثل مهار جنگنده‌های شوروی سابق و جنگیدن برای دستیابی به برتری هوایی در جهانی است که آمریکا تصور می‌کند تنها نیروی واقعی در آن است.

منبع: تسنیم

کد خبر 409610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.