عوامل خطرساز در بروز سرطان‌ها کدامند؟

یک متخصص رادیوآنکولوژی، گفت: عوامل ژنتیکی و محیطی مانند استفاده از دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، بروز بعضی از عفونت‌های ویروسی و سبک زندگی نادرست خطر بروز سرطان‌ها و بدخیمی آن را در بدن افزایش می‌دهند همچنین افراد دارای سابقه سرطان در خانواده یا اقوام لازم است غربالگری را جدی بگیرند.

نادیا نجفی زاده در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بروز سرطان‌ها در بدن افراد، اظهار کرد: در بدن روزانه هزاران سلول جدید تشکیل می‌شود که ممکن است این پروسه همراه با اشتباهاتی باشد و بدن کنترل موجود جدید را چک کرده و این اشتباهات را برطرف و حذف می‌کند.

وی با بیان اینکه یک سری از دلایل شناخته شده هستند و از وجود برخی از دلیل‌ها هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست، افزود: ممکن است این سلول با فرم و ژنتیک اشتباه در بدن دوام بیاورد و از دید سلول‌های ایمنی نیز پنهان شود و خارج از برنامه مشخص رشد و تکثیر یابد و دسترسی به منابع تغذیه را هم برای خود ایجاد کند و کم کم تبدیل به توده شده و به مرور در بدن گسترش پیدا کند.

این متخصص رادیو آنکولوژی تصریح کرد: این سلول اشتباه دلیل خاص و مشخصی ندارد اما برخی عوامل در بروز این خطر مؤثر است، از جمله عوامل ژنتیکی و در بعضی از خانواده‌ها که تعداد مبتلایان به سرطان آنها بیشتر است به نظر می‌رسد برخی استعداد ژنتیکی مستعدی دارند و برخی از عوامل محیطی بروز این رخداد را در بدن افزایش می‌دهند.

نجفی زاده، ادامه داد: عوامل محیطی مانند استفاده از دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، بروز برخی عفونت‌های ویروسی و سبک زندگی غلط که منجر به چاقی و کاهش فعالیت بدنی افراد می‌شود خطر بروز سرطان‌ها و بدخیمی آن را در بدن افزایش می‌دهند.

وی در خصوص تأثیر سن در ابتلاء به سرطان‌ها، اظهار کرد: هر چه قدر که سن افراد بالاتر می‌رود سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف‌تر می‌شود و احتمال اینکه این اشتباه (تکثیر و رشد سلول سرطانی) از زیر چشم سیستم ایمنی بدن دور شود افزایش می‌یابد.

این متخصص رادیوآنکولوژی، تاکید کرد: اما نمی‌توان سن را به عنوان تنها عامل خطر ساز در بروز سرطان‌ها دانست. در بین اطفال و جوانان هم بروز سرطان‌ها را داریم اما هر چه قدر سن افزایش یابد افراد نیازمند توجه بیشتری هستند تا سیستم ایمنی بدن در برخورد با بروز سرطان ناتوان برخورد کند. آلودگی هوا، رژیم غذایی غلط و عفونت‌های ویروسی نیز در بروز سرطان‌ها مؤثر هستند.

نجفی زاده با تاکید بر اهمیت سبک زندگی سالم در کاهش بروز سرطان‌ها، گفت: اشخاصی که روحیه شادتر، آرامش بیشتر، فعالیت بدنی مداوم و استرس کمتری دارند به طور یقین به تقویت سیستم ایمنی بدن شان کمک می‌کنند. علاوه بر این موارد داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات و مصرف کمتر چربی و گوشت قرمز خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهد.

روش‌های پیشگیری از ابتلاء به سرطان

وی در خصوص روش‌های پیشگیری از ابتلاء به سرطان، اظهار کرد: علاوه بر این موارد اجتناب از مصرف دخانیات، سیگار و قلیان، خودداری از مصرف مشروبات الکلی از بروز انواع سرطان‌ها در بدن پیشگیری می‌کند. برای تشخیص زودرس سرطان اگر افراد برخی علائم را در بدن تجربه یا حس می‌کنند باید موضوع را جدی گرفته و مراجعه به پزشک و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

این متخصص رادیو آنکولوژی در توصیه به افرادی که در خانواده خود بیمار سرطانی داشته‌اند، گفت: بهتر است این افراد روش‌های غربالگری را مطابق توصیه پزشکان پیگیری کنند. انجام روش‌های غربالگری مورد تأیید برای بیماران و تشخیص سرطان‌های زود هنگام، لزوم انجام ماموگرافی برای زنان بعد از سن ۴۰ سالگی به وسیله پزشک و پرستار مهارت دیده و انجام تست پاپ اسمیر برای خانم‌ها به طور سالانه در خصوص پیشگیری از سرطان دهانه رحم توصیه می‌شود.

نجفی زاده با بیان اینکه انجام تست فلوروسکوپی از سن ۵۰ سالگی برای غربالگری و پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ، توصیه می‌شود، افزود: اشخاصی که مبتلایانی به این نوع سرطان را خانواده دارند باید زودتر از این سن این غربالگری را شروع کرده و بررسی‌های لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: در کشور از نظر ترتیب شیوع ابتدا سرطان‌های گوارشی (معده، روده بزرگ و مری) را داریم. در جایگاه بعدی شیوع سرطان پستان، سرطان‌های ریه و سپس سرطان‌های مجاری ادراری قرار دارند. نکته حائز اهمیت اینکه می‌توان از روش‌های غربالگری و تشخیص در مراحل اولیه و با استفاده از درمان‌های ساده از گسترده شدن سرطان پیشگیری کرد.

کد خبر 409587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.