افت رتبه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: باوجود اینکه در سال ۲۰۱۹ میلادی امتیاز شاخص آسانی(سهولت) انجام کسب و کار برای کشور افزایش یافت اما جایگاه ایران از ۱۲۴ جهان به ۱۲۸ تنزل پیدا کرد؛ از این مسئله می‌توان نتیجه گرفت که در جهان از کورس این شاخص عقب افتاده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا قلمکاری امروز شنبه _۱۹ بهمن ماه_ در سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان اصفهان اظهار کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار مطابق با ماده ۹۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است. بر اساس همین قانون اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید فعالان اقتصادی را به نحوی گرد هم آورد که چالش‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف را بررسی کند و به بازویی برای قوای سه گانه کشور تبدیل شود.

وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان در نهمین دوره خود با تدوین و تصویب سند چشم اندازی در تلاش است تا به بهبود فضای کسب و کار کمک کند و این مهم امکان پذیر است مشروط بر اینکه همه ذی نفعان مانند قوای سه گانه در سیاست کلان کشور هم راستا فعالیت کنند.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: در زیست بوم کارآفرینی باید شاخص آسانی انجام کسب و کار که توسط بانک جهانی تهیه می‌شود، دنبال شود. با وجود اینکه در سال ۲۰۱۹ میلادی امتیاز این شاخص برای کشور افزایش یافت اما جایگاه ایران از رتبه ۱۲۴ جهان به رتبه ۱۲۸ تنزل یافت؛ از این مسئله می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که ما در سطح جهان از کورس این بهبود آسانی انجام کسب و کار عقب افتاده‌ایم.

قلمکاری ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌های مؤثر در بهبود فضای کسب و کار، شاخص اخذ مجوزها و موانع در فرایندهای اداری است. متأسفانه در این شاخص نیز استان اصفهان جایگاه خوبی ندارد و با هدف ۱۵ روزه‌ای که توسط استاندار تعیین شده و همچنین رتبه اول منطقه که مربوط به امارات متحده است، فاصله زیادی دارد.

وی اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی مبتنی بر تولید و توزیع دانش و فناوری است. اگر تا دیروز شاخص‌های سخت افزاری و ثروت برای بنگاه‌ها دارای اهمیت بود امروز شاخص‌های دانش بنیان، اختراع و مواردی از این قبیل دارای اهمیت دارد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اضافه کرد: در دو دهه اخیر در سطح دنیا، توسعه بر اساس شرکت‌های دانش بنیان شناسایی می‌شود. در همین زمینه پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های علمی تحقیقاتی، کارخانه نوآوری به عنوان ساختارهای مؤثر وجود دارد. همچنین در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد دانش بنیان، دست یافتن به رتبه اول منطقه در سال ۱۴۰۴ مطرح شده است.

قلمکاری خاطرنشان کرد: پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان و ساماندهی اصل نظام ملی نوآوری می‌تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ سهم اقتصاد دانش بنیان از کل تولید ناخالص ملی دنیا ۳۰ درصد بوده در حالی که این رقم در ایران تنها نیم درصد است بنابراین این آمار با سند چشم انداز موجود در این مسئله ده‌ها برابر فاصله دارد.

کد خبر 409576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.