به گزارش ایمنا، مصطفی آذرکیش با اشاره به اینکه آموزشهای فنی و حرفهای در ایران بیش از یک قرن قدمت دارد، اظهار کرد: از زمانی که اولین هنرستان تحت نام هنرستان صنعتی تهران راهاندازی شد حدود ۱۱۲ سال میگذرد و امسال صد و دوازدهمین سال تأسیس خود را جشن گرفت و سابقه طولانی مدتی را در آموزشهای فنی وحرفهای داریم.
وی افزود: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اهتمام و حمایت جدی از حوزه فنی و حرفهای بوده و اکنون در تمام مناطق آموزشی حداقل یک هنرستان داریم، همچنین تفاهم و همکاری با دستگاههای اجرایی و به ویژه دستگاههای متولی مهارت، بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر در توسعه آموزشهای مهارتی به شمار میرود و آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش تقاضا محور و ماهیت این آموزشها مشارکتی است
آذرکیش با تاکید بر نشست مشترک وزرای رفاه و آموزش و پرورش به منظور انعقاد تفاهم نامهای پیرامون رفع مشکلات هنرستانها، گفت: یکی از دستگاههای اجرایی که همکاری بیشتری با آموزش و پرورش، نسبت به سایر دستگاهها در حیطه آموزشهای مهارتی دارد وزارت رفاه است.
وی تصریح کرد: این همکاری از سال ۷۱ به صورت ویژه و با تصویب آئیننامه همکاری وزارتخانهها، سازمانها و مراکز تولیدی و آموزشی در اجرای نظام جدید آموزش متوسطه پررنگ و قویتر شد، در این آئیننامه که مصوب ۲۸ آذر ۱۳۷۱ هیئت وزیران است، دو فصل دیده شده که فصل اول آن دربرگیرنده آموزشهای مشمول قانون کار است و وزارت رفاه حضور و مشارکت جدی در آن دارد و فصل دوم نیز مرتبط با سایر دستگاهها است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۲۷ سال است که در آموزشهای مهارتی کاردانش، تعامل تنگاتنگ و اثربخشی با وزارت رفاه و به ویژه سازمان آموزش فنی و حرفهای داریم، افزود: بیش از ۶۵ درصد استانداردهای مهارتی که اکنون در کاردانش استفاده میشود توسط سازمان فنی و حرفهای تدوین و طراحی شده و این سازمان در فرایند آموزش که شامل تدوین استانداردها، اجرا، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه است مشارکت دارد.
آذرکیش با اشاره به اینکه در حال حاضر چند نوع همکاری با وزارت رفاه داریم که باید گسترش یابد، اظهار کرد: آموزشهای مهارتی و استفاده از ظرفیتهای مشترک مراکز دولتی و غیردولتی، تدوین استانداردهای جدید آموزشی، توسعه و تقویت کارآفرینی، ارتقای آموزشهای فنی و کاردانش و پیشنهاد لوایح و ماده واحدههایی جهت اولویت دادن به فارغ التصیلان هنرستانها در بهرهمندی از مشوقهایی در زمینه خوداشتغالی و دریافت کمکهای فنی و اعتباری از این جمله است.
وی درباره به روزآوری استانداردهای مهارتی کاردانش، گفت: طی سالهای ۷۳ تا ۹۸، هشت مجموعه استاندارد مهارتی تصویب و مورد استفاده قرار گرفته است، اخیراً نیز در حال نهایی کردن مجموعه نهم هستیم و تعدادی رشته جدید هم در چهار زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر به تصویب رسیده که پس از طی مراحل نهایی اعلام خواهد شد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: مجموعه نهم، اتفاقات خوبی را رقم میزند. قطعاً نیاز داریم رشتههای قدیمیتر که کارآمدی کمتری در حال حاضر دارند حذف و رشتههای جدید افزوده شوند.
نظر شما