حمل بار تجاری با اتوبوس‌ عامل سوانح جاده ای/ خواب آلودگی راننده دلیل حادثه سپاهان شهر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه حمل بار تجاری توسط اتوبوس ها اقدامی غیر انسانی است که جان مسافران را به خطر می اندازد، گفت: حمل بار تجاری عامل بزرگ سوانح جاده ای است زیرا حمل بار بیش از ظرفیت، مرکز ثقل اتوبوس و تاب آوری آن را برهم زده و سبب واژگونی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی خضری در نشست خبری امروز - شنبه ۱۹ بهمن ماه- با اشاره به آخرین آمار تصادفات جاده‌ای استان اصفهان، اظهار کرد: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۲۹۲ فقره تصادف منجر به فوت در جاده‌های استان رخ داده که این آمار در مدت مشابه سال قبل، ۳۱۷ فقره بوده است.

وی با اشاره به کاهش هشت درصدی تصادفات جاده‌ای استان اصفهان در سال جاری، افزود: در تصادفات ۱۰ ماهه اخیر، ۳۶۴ نفر جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۷۴ نفر بوده است، کاهش سه درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: با توجه به حوادث جاده‌ای اخیر، ابلاغیه جدیدی صادر شده است که براساس آن باید در اتوبوس‌ها تابلویی نصب شود و شماره‌های سامانه پیامکی نظارت مردمی ۱۱۰۱۲۰، ۳۰۰۰۱۴۱ و تلفن گویای ۱۴۱ سازمان راهداری به منظور نظارت مردم بر ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی در اختیار مسافران قرار گیرد.

خضری توقف‌های ناصحیح اتوبوس‌ها و حمل بار تجاری را از بیشترین موارد شکایات مسافران عنوان کرد و افزود: گزارشات مردمی سبب می‌شود که از تخلفات جلوگیری و شرایط پایداری بر حمل و نقل جاده‌ای حاکم شود.

مخالف حمل بار تجاری توسط ناوگان مسافربری هستیم

وی با تاکید بر اینکه با حمل بار تجاری توسط ناوگان مسافربری مخالف هستیم، اظهار کرد: طبق قانون هر اتوبوس می‌تواند حداکثر تا یک هزار و ۶۰۰ کیلوگرم خرده بار با وزنی حدود ۴۰ کیلوگرم حمل کند این در حالی است که در همین یک ماه اخیر مواردی از حمل بار توسط اتوبوس‌ها متوقف شده است که بیش از سه تن بار تجاری داشته است؛ حمل سنگ با وزن سه تن و توقف و تخلیه ۱۰ ماشین لباس شویی از جعبه بغل اتوبوس‌ها از جمله موارد حمل بار تجاری توسط ناوگان اتوبوسرانی بوده که از آنها جلوگیری شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به توقف تردد اتوبوس‌های حامل بار تجاری در پلیس راه‌ها، تصریح کرد: اتوبوس‌ها برای ادامه مسیر موظف به توقف و تخلیه بار هستند این در حالی است که در برخی موارد برای تخلیه بار بین رانندگان و مأموران پلیس راه درگیری ایجاد می‌شود.

خضری با بیان اینکه هم اکنون در شهر اصفهان افزون بر ۵۰ دفتر حمل و نقل و تخلیه بار در حال فعالیت است، گفت: در حاشیه ترمینال کاوه دفاتری شکل گرفته است که صرفاً حمل بار تجاری با اتوبوس انجام می‌دهند؛ در این باره با دستگاه‌های نظارتی مکاتبه کردیم، به رغم اینکه ۱۰ دفتر را پلمب کردیم با حمایت اتحادیه مجدد به فعالیت خود ادامه داده اند زیرا با مجوز قانونی کار می‌کنند و ما به عنوان دستگاه اجرایی نمی‌توانیم اقدامی کنیم و این در حالی است که هر روز بر شمار این دفاتر افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه این فعالیت اقدامی غیرانسانی است که جان مسافران را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: در بسیاری از تصادفاتی که رخ داده است، بار تجاری اتوبوس زیاد بوده زیرا حمل بار بیش از ظرفیت مرکز ثقل اتوبوس و تاب آوری آن را برهم زده و سبب واژگونی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به بررسی تخلفات ناوگان حمل و نقل در کمیسیون ماده ۱۴، گفت: با توجه به جریان‌های اخیر مشخص شد که حمل بار تجاری عامل بزرگ سوانح جاده‌ای اتوبوس‌ها است بر این اساس دستورالعمل جدیدی ابلاغ و گشت و نظارت بر ترابری افزایش یافته است.

بار تجاری باید توسط شرکت‌های خرده باری حمل شود

خضری با بیان اینکه فعالیت این دفاتر زیر نظر اتاق اصناف است و هدف از حمل بار تجاری توسط اتوبوس‌ها صرفه اقتصادی عنوان می‌شود، تاکید کرد: این معضل در کشور اپیدمی شده است در حالی که جان انسان‌ها برای ما اهمیت دارد و اداره راهداری موظف به تأمین صرفه اقتصادی نیست؛ حمل و نقل برون شهری قاعده دارد و بار تجاری باید توسط شرکت‌های خرده باری حمل شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۱۲ هزار کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه، شریان‌های اصلی، فرعی و روستایی است و از استان‌های پر تردد کشور محسوب می‌شود، گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۲۷۱ میلیون تردد توسط دستگاه‌ها ثبت و باعث افزایش هفت درصدی تردد در این مدت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون خط کشی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان انجام و روشنایی ۲۰۰ کیلومتر از محورهای استان تأمین شده است؛ همچنین ۴۰ کیلومتر گاردریل نصب و ۵۰ نقطه پرحادثه در راه‌های استان آشکار سازی شده است.

درزگیری و سیلکت گذاری ۴۳۸ کیلومتر از جاده‌های استان اصفهان

وی با بیان اینکه حجم زیادی از راه‌های استان دچار خرابی بیش از حد بوده است با شرایط ویژه و امکانات استان اقدامات اجرایی شده است، اضافه کرد: امسال در ۲۸۰ کیلومتر از جاده‌های استان لکه گیری و روکش آسفالت گرم اجرا و ۴۳۸ کیلومتر جاده‌های استان سیلکت گذاری و درزگیری شده است؛ همچنین شانه سازی ۴۲۰ کیلومتر از جاده‌های استان نیز در ۱۰ ماهه امسال اجرا شده است.

خضری با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط اقتصادی ۴۰ درصد کاهش اعتبارات استانی داشتیم، افزود: در سطح ملی پیگیری کردیم که محورهای استان را مرمت و بازسازی کنیم؛ بیشتر پروژه‌های طرح ملی ابرار نیز پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است و برخی از آنها به دلیل سردی هوا در حال حاضر متوقف است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در دهه فجر امسال ۷۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان افتتاح و ۴۵ پروژه با اعتباری ۷۰ میلیارد تومان کلنگ زنی می‌شود، خاطرنشان کرد: در راستای محرومیت زدایی از روستاهای استان از ابتدای امسال قرار بود ۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی ایمن سازی و بهسازی شود که ماه گذشته نیز ۵۰ کیلومتر دیگر به آن اضافه شد و این اقدامات در راستای گام دوم انقلاب و خدمات رسانی به مناطق محروم انجام می‌شود.

وجود مجتمع‌های رفاهی، تجاری به کاهش حوادث جاده‌ای منجر می‌شود

وی همچنین به افتتاح چهار مجتمع رفاهی، خدماتی در دهه فجر اشاره و اظهار کرد: هم اکنون ۵۰ مجتمع خدمات رفاهی در جاده‌های استان در حال فعالیت است و اصفهان از این نظر رتبه نخست را در کشور دارد؛ وجود این مجتمع‌ها می‌تواند به کاهش تصادفات جاده‌ای منجر شود.

خضری در ادامه با بیان اینکه انسداد جاده‌های غیرمجاز برای کاهش بروز حوادث جاده‌ای با هماهنگی دادستان استان و شهرستان‌ها در حال پیگیری است، افزود: جمع آوری دست فروشان در حاشیه جاده‌ها نیز از دیگر اقداماتی است که با همکاری نیروی انتظامی در حال اجرا است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان به ایستگاه‌های امنیت و سلامت در جاده‌های استان اشاره کرد و گفت: استقرار این ایستگاه‌ها سبب کاهش تصادفات و حوادث می‌شود؛ امسال و همچنین نوروز ۹۹ در محورهای طریق الرضا (خور-جندق- مشهد) و جاده قدیم اصفهان- تهران این طرح اجرا می‌شود که کمک همه دستگاه‌های مربوطه در این راستا، ضروری است.

خضری همچنین با اشاره به طرح کنترل و نظارت در جاده‌های استان، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ شمار دوربین‌های ثبت تخلفات جاده‌ای ۱۰۵ دستگاه بود که تا پایان سال جاری به ۱۴۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

راننده در حادثه واژگونی اتوبوس سپاهان شهر کاملاً خواب بوده است

وی افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۶۰۰ هزار تخلف جاده‌ای توسط دوربین‌ها ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این آمار ۱۸۱ مورد بوده است، این مهم بیانگر تشدید کنترل در محورهای مواصلاتی استان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه عامل انسانی حداقل در چهار تصادف اخیر ناوگان حمل و نقل عمومی استان دخیل بوده است، گفت: در حادثه واژگونی اتوبوس سپاهان شهر در بررسی دوربین‌ها مشخص شد که راننده به طور کامل خواب بوده است و حتی از ساعات قبل نیز مسافران به وی گفته بودند. بر اساس ابلاغیه سازمان راهداری کشور تمامی شرکت‌های حمل و نقل برای کنترل ناوگان باید به اتاق مانیتورینگ مجهز شوند.

خضری با اشاره به تشدید کنترل سیستمی ناوگان حمل و نقل در پلیس راه‌ها، خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغیه جدید از ساعت ۲۲ شب تا هفت صبح تمامی وسایل نقلیه عمومی متوقف و کنترل می‌شود.

وی با اشاره به تشدید نظارت بر پایانه‌های مسافربری افزود: طرح غربالگری سلامت رانندگان اتوبوس به دلیل مشکلاتی که وجود دارد در حال اجرا است؛ از این رو تاکنون از حدود ۷۰ نفر از رانندگان تست اعتیاد گرفته شد که در حال حاضر از فعالیت شمار محدودی از آنان به دلیل مثبت بودن آزمایشات جلوگیری شده است.

کد خبر 409567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.