قریب‌الوقع‌ترین چالش کشور FATF است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش چالش های پیش روی اقتصاد ایران را به چهار نوع سیاسی‌، مدیریت بین المللی، جهان بینی و مکان تقسیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پدرام سلطانی با انتشار یک پست در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

"چالش‌های بین‌المللی اقتصاد و صادرات ایران

در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به چالش‌های بین‌المللی فراروی اقتصاد و صادرات ایران اشاره و در چهار طبقه این چالش‌ها را دسته بندی کردم.

چالش در جهان بینی: راهبرد ناسازگار با جهان که سبب شده شریک راهبردی نداشته باشیم، همچنین واگرایی در منطقه، اعتبار پایین گذرنامه را به همراه داشته است.

چالش سیاسی (عملیاتی): تحریم‌های زیاد در حوزه ارزی، حمل و نقل، بیمه و بانک و تجاری برایمان به همراه داشته است.

چالش در سطح مدیریت بین‌المللی: ضعف مشارکت جهانی و منطقه‌ای داریم. نه در سازمان شانگهای، نه در سازمان‌های تجارت جهانی و اقتصاد منطقه‌ای حضور داریم، نه توانسته‌ایم مشکل‌مان با FATF را حل کنیم.

چالش مکان: ایران در خاورمیانه پر چالش قرار دارد.

همچنین اشاره کردم کمبود دانش شهروندان باعث می‌شود دولت‌ها هر کاری بخواهند انجام دهند. ناهمخوانی راهبرد و ساختار نهادهای ناکارآمد باعث می‌شود کشورها در نرخ رشد پایین باقی بمانند. استراتژی‌ها باید با ساختار کشور متناسب باشد و اگر غیر از این باشد آسیب‌های داخلی و بین‌المللی به وجود می‌آورد. سال‌ها راهبرد اثرگذاری در مدیریت جهانی همان‌گونه بوده که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته اما آنچه ما انجام دادیم این بود که خواستیم مدل خود را تحمیل کنیم در حالی‌که کشورهای موفق سرجای خود قرار گرفتند و رشد شبکه‌سازی مطالعه را آغاز کرده و اندازه خود را بزرگ کردند.

در حوزه ناسازگاری با دنیا با ۴۰ درصد اقتصاد دنیا کار نمی‌کنیم. ما فقط امکان کار با ۶۰ درصد دنیا را داریم و به همین میزان از تعامل با دنیا عقب هستیم.

قریب‌الوقع‌ترین چالش ما FATF است. پنج ششم حجم تجاری دنیا از همین مسیر صورت می‌گیرد. ۲۰۵ کشور دنیا عضو این سازمان هستند و این در حالی است که سازمان ملل ۱۹۳ عضو دارد و این اهمیت FATF را نشان می‌دهد.

ایران باید به نقش خودش به عنوان مادر خاورمیانه برگردد."

کد خبر 409562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.