بهبود وضعیت زندگی ۲۸۰ میلیون کودک نسبت به سال ۲۰۰۰

بنابر گزارش جهانی کودک در سال ۲۰۱۹، یک‌چهارم از دومیلیارد و سه‌میلیون کودک زیر ۱۸ سال در کره زمین زندگی بهتری نسبت به گذشته دارند، با این حال هنوز هم از هر چهار کودک، یک نفر از حق داشتن دوران کودکی سالم و ایمن محروم است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاخص موجود برای تعیین کودک و دوران کودکی در اکثر کشورهای جهان و همچنین از نظر حقوقی، لحظه تولد یک فرد، چه دختر و چه پسر تا پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی است. البته در این میان به گروه‌های سنی متفاوت نام‌های گوناگونی اختصاص می‌یابد ولی در هر حال منظور از سن قانونی عبارت است از خروج یک فرد از سن تعریف شده برای کودکی و با توجه به تعریف جهانی زیر ۱۸ سال کودک به حساب می‌آید که در سنجش‌های گزارشات جهانی کودک، این رده سنی مد نظر قرار دارد.

گزارش جهانی کودک، گزارشی سالانه است که در روز جهانی کودک برابر با نخستین روز ماه ژوئن توسط Save the Children ارائه و در آن اقدام به تعیین شاخص سالانه "پایان دوران کودکی" می‌شود. Save the Children، سازمانی غیرانتفاعی است که به منظور بهبود وضعیت زندگی کودکان از طریق آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های اقتصادی مناسب‌تر و نیز ارائه کمک‌های اضطراری در موارد وقوع حوادث طبیعی، جنگ و سایر درگیری‌ها، در سال ۱۹۱۹ در انگلستان تأسیس شد و گزارش سالانه آن شامل ارزیابی دسترسی کودکان ۱۷۶ کشور به مراقبت‌های بهداشتی کافی، آموزش مناسب، تغذیه با کیفیت و محافظت از آنان در برابر اقدامات زیان‌آوری همچون بیگاری کودکان و ازدواج می‌شود.

بر اساس جدیدترین گزارش ارائه شده، حداقل ۲۸۰ میلیون کودک نسبت به دو دهه اخیر شانس بیشتری برای طی کردن یک دوره رشد سالم و ایمن همراه با شرایط تحصیلی مناسب داشته‌اند، با این حال با توجه به کودکان مناطق جنگ‌زده و محروم و نیز پناهنده اجباری، هنوز هم از یک مورد از هر چهار کودک از داشتن چنین حقوقی محروم است.

در مقایسه با گزارش سال ۲۰۰۰ که با توجه به آن حدود ۹۷۰ میلیون کودک به دلایلی هم‌چون کودک همسری، بارداری در سنین پایین، محرومیت از تحصیل، کودک‌کاری، بیماری، سوءتغذیه و یا مرگ در شرایط خشونت، از گذراندن دوران کودکی خود محروم بوده‌اند، جدیدترین گزارش سازمان مذکور در سال ۲۰۱۹ حاکی از پیشرفت‌های چشمگیر وضعیت بسیاری از کودکان سراسر دنیا و موفقیت اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد (MDG) در این زمینه است با توجه به این گزارش تعداد کودکان مذکور در سال ۲۰۱۹ به ۶۹۰ میلیون نفر کاهش یافته که به معنای بهبود وضعیت زندگی ۲۸۰ میلیون کودک نسبت به دو دهه گذشته است.

آمار ارائه شده برابر با کاهش چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مرگ و ۴۹ میلیون کودک رنجور از سوءتغذیه، افزایش حضور کودکان بیشتر در مدارس شامل ۱۳۰ میلیون نفر، ۹۴ میلیون کودک‌کاری کمتر، کاهش میلیون نفری کودک‌همسری، کاهش سه میلیون نفری بارداری در سنین نوجوانی و کاهش مرگ ۱۲ هزار کودک در شرایط خشونت‌بار است.

بیش از نیمی از این میزان کاهش به تنهایی توسط کشورهای چین و هند صورت پذیرفته است و چشمگیرترین پیشرفت‌ها در رابطه با شرایط کودکان در میان فقیرترین کشورهای دنیا، به ترتیب در سیرالئون، رواندا، اتیوپی و نیجریه دیده می‌شود. این کشورها توانسته‌اند اهمیت تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های مناسب و اتحاد همگانی را به نمایش گذارند تا جایی که پس از گذشت ۲۵ سال از نسل‌کشی رواندا، این کشور بهبود قابل‌توجهی در زمینه حمایت از کودکان داشته، تعداد مرگ و میرهای کودکان زیر پنج سال در آن با کاهشی ۷۹ درصدی مواجه بوده و تعداد ازدواج‌های پیش از ۱۸ سال، زایمان‌ها و بارداری‌های سنین پایین، کودک کاری و نیز قتل‌های خشونت‌آمیز کودکان در آن به میزان نصف پایین آمده است. در سیرالئون نیز پناهندگی‌های اجباری دارای کاهشی ۹۹ درصدی بوده و نسبت به سال ۲۰۰۰ به میزان یک در ۷۰۰ نفر کم شده است. علاوه بر این اتیوپی با کاهش ۷۱ درصدی بارداری در سنین پایین، کاهش ۳۳ درصدی سوءتغدیه کودکان و کاهش ۳۰ درصدی قتل، کودک‌کاری و کودک‌همسری مواجه بوده است با این حال هنوز هم تلاش‌ها، توجهات و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری لازم است که شرایطی ایجاد شود تا هر کودکی بتواند در آن بهترین شروع زندگی و شیرین‌ترین دوران کودکی را تجربه کند.

از سوی دیگر در گزارش سازمان Save the Children سنگاپور به‌عنوان کشوری که به بهترین نحو از کودکان خود حمایت و مایحتاج آنها را چه از لحاظ جسمی و چه روحی تأمین می‌کند معرفی شده است و پس از آن هشت کشور اروپای غربی و کره جنوبی در لیست ده کشور برتر در زمینه توجه به کودکان جای گرفتند. علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر، سه رتبه آخر به جمهوری آفریقای مرکزی، نیجر و چاد به عنوان خطرناک‌ترین کشورها برای کودکان تعلق دارد با این حال با توجه به تلاش‌های صورت گرفته و پیشرفت‌های پایدار در این مناطق، امید آن می‌رود که آینده‌ای روشن‌تر در انتظار این کودکان باشد.

کد خبر 409551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.