ساخت و اصلاح ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه در تهران

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به اینکه در سال ۹۹ به میزان ۵۰۰ کیلومتر پیاده رو ساخته خواهد شد، گفت: البته قرار نیست در این مسیر علایم مربوط به معلولان و نابینایان حذف شود.

به گزارش ایمنا، صفا صبوری دیلمی صبح امروز _شنبه ۱۹ بهمن ماه_ در نشستی خبری با بیان اینکه موضوع تازه و مهمی در تهران آغاز شده است که باید به شهروندان در خصوص آن اطلاع‌رسانی شود، اظهار کرد: در سال ۹۸ تلاش کردیم تا به معابر شهری تهران رسیدگی ویژه ای بکنیم و برای همین موضوع به موضوع آسفالت اهتمام کردیم و تا امروز هفتاد هزار تن آسفالت در سطح معابر پاشیده شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: یکی از نقایص همیشگی شهر تهران این بود که معابر پیاده شهر مناسب نبود و توجه به این امر از آن جهت است که آرامش مردم در حین تردد در بخشی از همین معابر خلاصه می‌شوند.

صبوری ادامه داد: در تهران چیزی حدود ۱۲ هزار کیلومتر پیاده‌رو داریم که شاید از هر کدام بپرسیم چقدر مناسب است می‌گوییم هیچ مقدار، یعنی درصد خوب بودنش بسیار پایین است.

وی خاطرنشان کرد: مردم برای پیاده روی همیشه احساس ناراحتی می‌کنند و ایمنی آن کم است؛ در مجموع کف پوش خوبی نداریم و با یک بارندگی مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

معاون شهردار تهران افزود: در سال ۹۹ یک کار جدید انجام می‌دهیم که همان پیاده‌راه سازی است و تلاش می‌کنیم تا مبلمان و فضاسازی لازم انجام شود و تابلو سازی‌های خوبی انجام گیرد.

صبوری اضافه کرد: شعاری مطرح کرده‌ایم که امسال و ادامه آن در سال ۹۹ به میزان ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه خواهیم ساخت و بنای ما هم این است این نهضت هر ساله ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر خیابان کامل است که بخشی از آن پیاده راه سازی و در کنار آن بحث پروژه‌های کوچک مقیاس محلی را هم داریم که برایش در سال بعد دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران تصریح کرد: بنای ما این است که این اقدام برای تکمیل شد ۲۰ سال طول خواهد کشید زیرا در تهران ۱۲ هزار کیلومتر پیاده راه داریم.

صبوری اضافه کرد: البته ما هم می‌دانیم که این ۲۰ سال طولانی است، اما همین ۵۰۰ کیلومتری که قرار است تا پایان سال ۹۹ به دست مردم برسد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

وی گفت: خیلی از کوچه‌ها اساساً پیاده‌رو ندارد و از دیوار همسایه روبه‌رویی تا دیوار این همسایه فقط آسفالت است و افراد پیاده هیچ امنیتی برای تردد ندارد.

معاون شهردار تهران دامه داد: اگر ما بتوانیم پیاده راه امنی ایجاد کنیم خیلی از دانش‌آموزان که امروز مسافت‌های کوچک را با سرویس تردد می‌کنند پیاده رفته که برای سلامتی آن‌ها هم خوب است.

صبوری دیلمی گفت: جلسات متعددی با نواحی مختلف شهرسازی و معاونت‌های مختلف در حال برگزاری است که این ۵۰۰ کیلومتر در سال بعد حتماً ساخته شود و بخشی از پیاده‌روهای شهر اصلاح شود؛ یکی از موضوعاتی که در کنار این بهسازی به آن توجه شده است این است که این پیاده روها برای همه اقشار جامعه بخصوص معلولان هم مناسب سازی شده باشد چون می‌دانیم در این حوزه هم ما با مشکلاتی مواجهیم.

وی افزود: برای مناسب سازی پیاده راه‌های شهر یک کار جدی شروع شده است و در همه اصولی که برای اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته ایم به معلولان توجه کرده ایم و در سال ۹۸ به میزان ۲۴ بوستان و ۲۱ ایستگاه بی آر تی را هم مناسب سازی شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: امروز همه اقدامات ما پیوست مناسب سازی برای معلولان را دارد و این خیلی عجیب و غریب است که کسی بخواهد به شهرداری بگوید که شما مخالف مناسب سازی معلولان است.

وی گفت: در شهرداری تهران به مناسب سازی اهتمام ویژه داریم و اینکه کسی بگوید شهرداری در حین ساخت پیاده راه خطوط ویژه معلولین و نابینایان را حذف کرده است اصلاً صحت ندارد.

صبوری دیلمی خاطرنشان کرد: امروز فقط مدل پیاده راه سازی را عوض کرده ایم. امروز به سمت بتنی کردن پیاده راه رفته ایم و از طرفی قرار است قطعات اکسترنال که پلاستکی است بر روی پیاده راه نصب شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه براساس استانداردهای جهانی، نیازی نیست همه پیاده راه‌ها به مسیر عبور معلولان مجهز شود، تاکید کرد: در سال ۹۹ تمام پیاده راه‌هایی که نیاز است که برای معلولان کف‌پوش نصب شود این کف‌پوش‌ها را نصب خواهیم کرد.

وی گفت: تمام ورودی و خروجی‌های خیابان‌ها را که براساس استاندارد حتی نیازی به کف‌پوش هشدار ندارد؛ قرار است کف پوش نابینایان قرار دهیم و بیشتر از استاندارد نصب خواهد شد.

صبوری دیلمی ادامه داد: چیزی که امروز در حوزه پیاده راه سازی در حال انجام است به طور صفر تا صد به عهده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است و مانند سابق قرار نیست سایر دستگاه‌ها این کار را انجام بدهد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز بسیاری از پیاده روهای ما اصلاً عرض مناسبی برای عبور ندارد اظهار کرد: اولاً قرار است یک معبر مناسب از نظر عرض برای پیاده رو بسازیم در ثانی در هنگام حرکت شیب مناسبی رعایت شده باشد.

وی ادامه داد: امروز پیاده روها مبلمان مناسب شهری ندارد یا برای مثال انتهای پیاده راه به یک جدول می‌رسد که معلول باید پایش را بلند کند و از روی آن رد شود در حالی که این اقدام اصلاً منطقی و عقلانی نیست.

صبوری ادامه داد: هر ۲۲ منطقه موظف به اجرای این طرح هستند و اینگونه نیست که مثل برخی طرح‌ها نیمه‌کاره بماند همین امروز به مناطق و نواحی دستور طراحی چهار کیلومتر از معابر برای اجرای طرح را داده ایم.

معاون شهردار تهران افزود: یکی از نکات مهم در شهر تهران این است که امروز آنقدر که برای نابینایان هزینه کرده ایم برای معلولان دیگر و حتی افراد سالمند امکانات فراهم نکرده ایم در صورتی که شاید آمار نابینایان کمتر از سایر معلولان هم باشد.

وی گفت: آسفالت مصالح خوبی برای پیاده راه سازی نیست؛ ^ اولین مشکل آن هم این است که آسفالت جذب آب ندارد و در گرما و سرما مشکلات خاص خودش را دارد در حالی که بتن بهترین گزینه است.

صبوری ادامه داد: اگر در دنیا هم بررسی کنید مشاهده می‌کنید که پیاده روها اصلاً آسفالتی نیست بلکه از جنس بتن می‌سازند زیرا بتن حتی در صورت نیاز به برش و تخریب خیلی راحت‌تر مرمت و بازسازی می‌شود.

کد خبر 409542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.