تبلیغات میلیاردی برای ورود به مجلس!

هزینه های گزاف تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و پیامدهای عدم حضور ایران در گروه ویژه اقدام مالی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۹ بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تبلیغات میلیاردی برای ورود به مجلس!» به بررسی هزینه‌های گزاف تبلیغات انتخاباتی پرداخت و نوشت: در دوره‌های اخیر داستان ورود به مجلس به حاشیه‌ها و پیرایه‌هایی همراه شده که هر یک به نوبه خود اهمیت ترسناکی دارد. ترسناک از این نظر که سوال‌هایی مطرح می‌شود که هر کدام به شکل استفهامی به پاسخ اشاره دارد. یکی از این سوال‌های بسیار مهم این است که تبلیغات ورود به مجلس چقدر است؟ این سوال با قرار گرفتن با قیمت کاغذ ابعاد خود را نشان می‌دهد. چقدر هزینه می‌شود و این هزینه از کجا و چطور فراهم می‌شود؟ در امتداد همین سوال است که سخن مدیر ارشد دولت به ذهن متبادر می‌شود؛ نگرانی از هزینه شدن پول‌های کثیف حاصل تجارت سیاه در تبلیغات انتخاباتی. انتخابات کشور را می‌توان از این زاویه نگاه کرد که لایه‌های کمتر دیده شده در جامعه و برخی سطوح مدیریتی و سیاسی را آشکار می‌کند. اینکه در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری از قطبی شدن فضا سخن گفته می‌شود، نشان دهنده شرایط مناسب جامعه برای قطبی شدن است و اشاره‌ای است به فاصله گرفتن لایه‌های اجتماع از یکدیگر. انتخابات مجلس هم به سهم خود نادیدنی‌هایی را هویدا می‌کند که در طول چهار سال نمایندگی نماینده‌ها کمتر گفته و شنیده می‌شود و از سطح اول خبرها و تحلیل‌ها فاصله می‌گیرد. با این حال وقتی وزیر کشور درباره هزینه شدن پول‌های کثیف در انتخابات هشدار بدهد، وقتی گزارش‌هایی در باب نزدیک شدن برخی نماینده‌ها به لایه‌هایی از فساد منتشر شود، وقتی درگیری دو نماینده در شهری کوچک به وضعیت حاد و خطرناک برسد و هواداران هر یک در برابر هواداران دیگری صف ببندند، وقتی سیل ناگهانی ابتدای امسال در شهر شمالی، حاشیه‌های رود را درهم کوبیده و ویران کرده و همان‌وقت مردم شهر از درگیری نماینده با اداره منابع طبیعی به خاطر تصرف حاشیه‌های رود داستان‌ها بگویند، آن وقت بخش‌های مبهمی از داستان ورود به مجلس نقل می‌شود و پیوسته این سوال تکرار می‌شود که در مجلس چه چیزی وجود دارد که برخی برای ورود به آن هزینه‌های میلیاردی را به جان می‌خرند؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت به احمدی نژادی‌ها؟» به بررسی لیست‌های ائتلافی اصولگرایان با بهاری‌ها پرداخت و نوشت: لیست اصولگرایان همچنان با اما و اگر روبه‌رو است و معلوم نیست بالاخره لیست نهایی آنها چه زمانی منتشر می‌شود و شامل چه طیف‌هایی خواهد بود؟ یک بار از ائتلاف همه جناح‌های این جریان سیاسی در این دوره از انتخابات صحبت می‌شود اما روز دیگر اخباری مبنی بر معرفی چند لیست به گوش می‌رسد. گویا اصولگرایان در غیاب حضور رقیب نیز همچنان در یک سردرگمی به سر می‌برند. تا دیروز مشکل اصلی‌شان پایداری‌ها و راضی کردن آنها برای پیوستن به شورای ائتلاف بود، حالا احمدی نژادی‌ها هم به آن اضافه شده است؛ یاران احمدی‌نژاد رئیس سابق دولت‌های نهم و دهم که در اواخر عمر ریاست‌جمهوری‌اش از سوی اصولگرایان طرد شد. البته قبل از انتخابات چهره‌های مختلف اصولگرایان تلاش زیادی برای به دست آوردن سبد رأی احمدی نژادی‌ها کردند تا جایی که محمدباقر قالیباف به دیدار محمود احمدی‌نژاد رفت و خبر آن دیدار بعدها منتشر شد. حالا هم در آستانه انتخابات باز چشم اصولگرایان به دنبال سبد رأی احمدی نژادی‌ها است. در این دوره با وجود آنکه به احتمال خیلی زیاد اصولگرایان مجلس آینده را در اختیار داشته باشند و رقیب آنها حضور خیلی کم‌رنگ و بی‌رمقی دارد اما باز هم آنها همه تلاش خود را برای جذب همه طیف‌ها و جناح‌های سیاسی خود می‌کنند. چرا که شکست‌های پی‫ در پی آنها در انتخابات گذشته به واسطه نبود وحدت درونی و همچنین رقیبی که با تمام توان و قدرت خود همراه با پایگاه اجتماعی‌اش حضور داشت، باعث شده است که در این دوره با هرچه در توان دارند و هر طیفی که سبقه اصولگرایی دارد ائتلاف کنند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر « پایان بهمن آخرین فرصت حضور ایران در FATF» به بررسی پیامدهای عدم حضور ایران در گروه ویژه اقدام مالی پرداخت و نوشت: کمتر از دو هفته دیگر به پایان مهلت پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی باقی مانده است و گویا مسئولان، دستیابی به تصمیم نهایی برای پیوستن کشور به آن را به مانند بسیاری دیگر از ضرب‌الاجل‌های مشابه، به روزهای پایانی موکول کرده‌اند. در صورتی که ایران به FATF نپیوندد، عملاً تمامی اقدامات مقابله‌ای علیه کشور ما دوباره به وضعیت سابق خود و به پیش از خرداد ۱۳۹۵ باز خواهد گشت؛ در این صورت نه تنها بخش دولتی بلکه شرکت‌های خصوصی هم از امکان جابه‌جایی پول در فضای بین‌المللی محروم خواهند شد. هرچند عده‌ای تلاش دارند پیوستن ایران را به این نهاد بین‌المللی به ضرر کشور جلوه دهند، اما برخی مقامات ابراز امیدواری می‌کنند که در نهایت این لوایح تصویب می‌شود.

با اینکه شرایط عضویت در FATF برای تمامی کشورها یکسان است و گروه ویژه مالی شرایط خاصی را برای الحاق ایران به این گروه اعمال نکرده است، اما با این وجود آن‌گونه که از شواهد برمی‌آید الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی، پس از تصویب مجلس با مخالفت جدی برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام روبه‌رو شده است. این در حالی است که برخی مخالفان، از پیوستن ایران به این گروه با عنوان ترکمانچای دوم یاد کرده‌اند. شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی روز گذشته و در گفت و گو با ایلنا، ضمن به کار بردن واژه خود تحریمی در نتیجه عدم پیوستن به FATF، اشاره کرد: امروز در کشور کم تحریم نداریم اما با این وجود در حال ایجاد یک خود تحریمی دیگر هم به وسیله خودمان هستیم که با عدم پیوستن به FATF حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه مجمع تشخیص مصلحت یک‌سال وقت داشت که درباره FATF تصمیم بگیرد اما این کار را انجام نداد امروز هم عنوان می‌کنند وقت تمام شده است و نظر شورای نگهبان با توجه به قانون باید اجرایی شود، که اگر نظر شورای نگهبان ملاک باشد ما اواخر بهمن در لیست سیاه قرار خواهیم گرفت و هنگامی که این اتفاق اجرایی شود، بانک‌های ما فلج خواهد شد و ایرانیانی که در اقصی نقاط دنیا کار می‌کنند با مشکل روبه‌رو می‌شوند. در این صورت همه زیر ذره‌بین خواهند رفت و باید برای هر حرکتی توضیح بدهند. در واقع در حال حاضر ما زمان از دست می‌دهیم، هزینه‌تراشی می‌کنیم و بنابراین مشکلات جدیدی به وجود خواهد آمد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «خروج رشد صنعتی از زیر صفر» نوشت: آمارها حاکی از آن است «رشد نقطه به‌نقطه» شاخص تولیدات صنعتی پس از یک سال و نیم حرکت در مدار منفی تغییر مسیر داده و در دی ماه سال جاری رقم ۳/ ۲ درصدی را ثبت کرده است. این شاخص بر اساس ارزیابی وضعیت ۲۳۰ شرکت صنعتی حاضر در بورس محاسبه می‌شود و حدود نیمی از وزن تولیدات صنعتی کشور را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان، این شاخص می‌تواند معیار مناسبی از حرکت بخش صنعت باشد و با توجه به غیاب آمارهای رشد اقتصادی از سوی نهادهای رسمی، تصویری از وضعیت تولیدات صنعتی را ارائه کند. پیش‌تر گزارش‌ها نشان می‌داد که «رشد ماهانه» شاخص تولیدات صنعتی که در پنج ماه نخست سال جاری در محدوده منفی قرار داشت، در شهریور ماه رشد ۲/ ۱ درصدی را ثبت کرده است. آماری که در کنار رشد ۴/ ۰ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت در نیمسال نخست سال جاری، نشان از تغییر وضعیت تولیدات صنعتی دارد. مجموع شواهد حاکی از آن است که ثبات فضای اقتصاد کلان در کنار تعدیل تدریجی قیمت ارز باعث بهبود فضای تولیدات نسبت به سال گذشته شده است. از سوی دیگر، بسیاری از بنگاه‌های تولیدی، خود را با شرایط سخت تحریمی وفق داده و سطح تولیدات خود را افزایش دادند. در این شرایط، تداوم فضای با ثبات در کنار یک چشم انداز مشخص از آینده، می‌تواند این روند مثبت را تداوم بخشد.

کد خبر 409473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.