کشورم را دوست دارم فیلم تلخ نمی سازم

کارگردان فیلم «خروج» با اشاره به قرار نگرفتن فیلمش درآرای مردمی بهترین فیلم جشنواره، تاکید کرد: می توانستم فیلم تلخ بسازم اما دلم نمی‌خواست چون کشورم را دوست دارم و همواره خودم را از سربازان فرهنگی این نظام می‌دانم.

به گزارش ایمنا، ابراهیم حاتمی‌کیا  جمعه شب در نشست خبری فیلم، «خروج»، با تشریح روند ساخت و تکیمل و آماده سازی این فیلم ،گفت: هر چی سن بالا می رود فیلمسازی سخت می شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براین که آیا پایانبندی فیلم تحمیلی بود، گفت: این پایانبندی خودم بود.

حاتمی کیا ساختن فیلمی در روستا برایم جذابیت داشت و بازی کردن با بازیگرهای که از من تجربه بیشتر داشتند، لذت داشت.

پیشنهاد تشکیل هیئتی نظارتی برای انتخاب فیلم برتر

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این چرا این فیلم در دوره ساختید، گفت: ایده فیلم از سال۸۹ بوده است، اما ایده تا امسال شکل نگرفت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اگر امسال در جشنواره سیمرغی نگیرید، خروج می کنید، افزود: من به این ندیده شدن ها عادت دارم سال های قبل نیز این اتفاق افتاد. البته دوست دارم به آن توجه شود. 

حاتمی کیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که این فیلم در آرای مردمی قرار ندارد، گفت: متاسفانه به نظرم این آرا مهندسی ساده و در عین حال پیچیده اتفاق می افتد، ای کاش هیئتی تشکیل شود این مسایل را بررسی کند.

مرور زمان باقی ماندن فیلم ها در ذهن مردم را مشخص می کند

وی افزود: زمان مشخص می کند، کدام فیلم در ذهن مردم باقی می ماند و کدام فیلم ها فراموش می شود.

حاتمی کیا با اشاره به این که طبیعی است برخی از فیلم خوششان نیامده اما از بی ادبی خوشم نمی آید.

این کارگردان پیشکسوت کشور همچنین با اشاره به برخی از نقدهای تند به این فیلم، گفت: چرا دادگاه برگزار می کنید و بیش از حد تند و رک صحبت می کنید؟

وی خطاب به خبرنگاران اضافه کرد: این فشارهایی که می آوردید مانند فشار اول قبر است، از ایجاد این فضاها دلخورم.

نویسنده و کارگردان فیلم خروج، گفت: انصاف داشته باشید من عمرم را برای فیلمسازی گذاشتم و هیچ گاه کم فروشی نکردم؛ ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم.

سینما مسأله من است، انصاف تان کجاست؟

به گفته حاتمی کیا، فیلم خروج در ژانر فیلم جاده است که خیلی دوست دارم.

این کارگردان و هنرمند سینمای کشور در عین حال تصریح کرد: سینما مسأله من است، انصافتان کجاست؟ سعی کردم اثر سینمایی بسازم که ماندگار باشد.

وی در پاسخ به محتوای فیلم درخصوص اعتراض، گفت: متاسفانه هنوز ما مسیر درستی برای اعتراض نداریم ماه هاست در فرانسه این اعتراض مردمی برپاست.

حاتمی کیا،گفت: اعتراضات مردمی به حق  است و باید شنیده شود.کار ساخت فیلم پیش از اعتراضات آبان ماه آغاز شده بود و در هنگام ساخت این فیلم تب اعتراضات بالا بود.

کشورم را دوست دارم فیلم تلخ نمی سازم

وی افزود: من می توانستم فیلم تلخ بسازم اما دلم نمی خواست چون کشورم را دوست دارم.
وی افزود: در اعتراضات معترضان کشورشان را دوست دارند ولی شاید مسیر اعتراضشان باید تغییر و نحوه اعتراض را درست و صحیح بیان کنند آنهم با شیوه درست.

کارگردان فیلم خروج در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ساخت فیلمی درباره شهید قاسم سلیمانی، گفت: پیش از این فقط دوست داشتم درباره چمران بسازم، اما حالا دیدن حاج قاسم مرا هوایی کرده است ولی نمی دانم توان ساخت این فیلم را دارم یا خیر.

وی در واکنش به سوال و نظر برخی از خبرنگاران، گفت: آن جور که شما می خواهید اگر فیلم بسازم معلوم نیست آخر عاقبت من چی می شود.

تاکنون یک فیلم سفارشی نساختم

حاتمی کیا، افزود: تاکنون یک فیلم سفارشی نساختم. سازمان اوج در ساخت این فیلم هیچ فشاری بر من نیاورد. بر اساس احوالات خودم فیلم می سازم.

وی درباره شایعاتی درباره جلوگیری از نمایش فیلم گزارش یک جشن، گفت: این شایعه است جلوی نمایش گزارش یک جشن را نگرفتن و این شایع ای بیش نیست.

نبود بودجه ساخت فیلم دفاع مقدسی را تعطیل نکند

این هنرمند پیشکسوت کشور همچنین ادامه داد: سال هاست بودجه نداریم فیلم از جنگ تحمیلی ساخته نمی شود؛ انگار این موضوعات فراموش شده است.

وی افزود: انصاف داشته باشد مشکل تهیه کنندگی سازمان اوج چیست؟ باید می رفتم با این تهیه کنندگان پولدار فیلم می ساختم که بعد از مدتی مشکل دار در می آمد، حداقل الان می دانم به چه سازمانی دارم کار می کنم.

خداحافظی فرامرز قریبیان از بازیگری

فرامرز قریبیان بازیگر فیلم خروج هم در ادامه با بیان اینکه دیگر در فیلمی بازی نمی کند، گفت: از غرض ورزی برخی از مسئولان خسته شده و دیگر نمی خواهم در این حرفه حضور داشته باشم.

وی در ادامه در خصوص بازی در این فیلم، گفت: همواره به بازی در نقش معترض علاقمند بوده و خودم نیز معترض هستم و پیش از این نیز در این نقش ها بازی کردم.

این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور با بیان این که به نظرم بازی در این فیلم بهترین بازی ام بود، گفت: الان بهترین فرصت است که از این حرفه خداحافظی کنم.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نگاه

سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود.  

در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد.  این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)،  نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)،  مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل سه و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است. 

محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی در این دوره از جشنواره اعضای هیات انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) هستند.

کد خبر 409458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.