اوراق منفعت ابزاری کارآمد برای تأمین مالی پروژه‌های شهری است

یک مشاور تأمین مالی و سرمایه گذاری گفت: اوراق منفعت یکی از ابزارهای بسیار کارآمد اقتصادی برای تأمین مالی پروژه‌های شهری است و شهرداری‌ها نباید از اتخاذ این روش کاربردی تأمین مالی غافل شوند.

پیمان مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر نقش اوراق منفعت در تأمین مالی پروژه‌های مدیریت شهری، اظهار کرد: اوراق منفعت یکی از ابزارهای بسیار مناسب برای شهرداری‌هاست؛ این اوراق امکان ایجاد منابع مالی از مجوزها و مسائل مربوط به آنها را برای پیمانکاران سیستم مدیریت شهری فراهم می‌کند.

وی افزود: اوراق منفعت یکی از پتانسیل‌های مناسب برای شهرداری‌هایی است که اکنون با مشکلات اقتصادی و تأمین مالی مواجه شده اند. میزان استفاده شهرداری‌های کشور از این ابزار، به کلیت نظام اقتصادی ایران باز می‌گردد که به علت ناآشنایی بسیاری از کسب و کارهای شخصی و دولتی با بازار سرمایه، این ابزار مهم تا حدودی در بین آن‌ها مهجور مانده و آن را نمی‌شناسند.

دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: کسب و کارهای خصوصی و دولتی فعال کشور گمان می‌کنند استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تأمین مالی بسیار سخت و دشوار است. بازاریابی مناسبی برای این ابزار صورت نگرفته و شرکت‌های تأمین مالی و کارگزاری‌های بازار سرمایه فعالیت چندانی برای معرفی اوراق منفعت نکرده‌اند.

مولوی اضافه کرد: بکارگیری راهکارهای پیش پا افتاده و قدیمی برای حل مشکلات شهرداری‌های کشور، به حدی فراگیر شده که سیستم‌های کلان مدیریت شهری به راهکارهای پیچیده و حضور در بازار سرمایه فکر نمی‌کنند و اغلب آنها دنبال راه‌حل‌های ساده هستند.

وی با اشاره به قوانین فعالیت در بازار سرمایه و تأمین مالی از طریق ابزارهای این بازار، ادامه داد: از آنجایی که در سیستم اقتصادی ایران، همه سرمایه گذاری ها با تضمین از پیش تعیین شده است، این دیدگاه در بین فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه وجود دارد که نباید هیچ نهاد حقیقی یا حقوقی بدون تضمین، پروژه‌های تأمین مالی خود را وارد روند معاملات کند.

تزریق سهام توسعه اقتصاد شهری در بازار سرمایه باید با بازاریابی قبلی باشد

این مشاور تأمین مالی و سرمایه گذاری خاطر نشان کرد: اغلب کشورهای جهان، سیستم‌های رتبه بندی اعتباری را در نظام اقتصادی خود توسعه داده و سازمان‌ها و نهادهایی که قصد دارند از بازار سرمایه و روش‌های تأمین مالی استفاده کنند بر اساس رتبه اعتباری خود در بازار سرمایه حاضر می‌شوند و اوراقی که از سوی آنها منتشر می‌شود نیز ویژگی‌ها و نرخ بهره خاصی دارد.

مولوی افزود: علت تمرکز بر قوانین ورود به بازار سرمایه و تأمین مالی از طریق ابزارهای این بازار از سوی نهادهای ناظر بر روند معاملات بازار، پایین آوردن درصد ریسک سرمایه گذاری در پروژه‌های مختلف برای فعالان اقتصادی است و از این رو دچار مشکلاتی در حوزه ورود افراد به بازار سرمایه شده‌ایم، اگر سیستم رتبه بندی اعتباری کشور به صورت دقیق توسعه پیدا کند، مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: بر اساس سیستم رتبه بندی اعتباری دقیق، سازمان‌ها یا افرادی که سابقه خوبی در بازار سرمایه داشته و از رتبه بهتری برخوردار باشند، می‌توانند فعالیت بیشتری در بازار داشته باشند. تسهیل حضور افراد جدید در بازار سرمایه با حذف مقررات ضروری و مهم فعالیت در این بازار با یکدیگر متفاوت است و باید در وضع یا حذف مقررات دقت بیشتری شود.

دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: فروش اوراق منفعت در بازار سرمایه نسبت به سایر اوراق و فعالیت‌ها، تسهیل شده و بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری نیز یکی از اجزای تضمین کننده این اوراق است.

مولوی اضافه کرد: سهام توسعه اقتصاد شهری در بازار سرمایه باید با بازاریابی قبلی در کشور تزریق شود زیرا بسیاری از فعالان اقتصادی با سهم‌های پروژه‌های شهری و روش کارکرد آنها آشنا نیستند و جهت گسترش استقبال فعالان اقتصادی برای اجرای پروژه‌های اقتصاد شهری به بازاریابی بیشتری نیاز داریم. در حقیقت عرضه اوراق مبتنی بر توسعه شهری می‌تواند هم به تأمین مالی شهرها کمک کند و هم عمق بازار سرمایه را گسترش دهد.

کد خبر 409449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.