برآورد خسارت کرونا به اقتصاد چین اکنون امکان‌پذیر نیست

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: اکنون نمی‌شود برآورد صحیحی از میزان خسارت ویروس کرونا به اقتصاد چین و دنیا بدست آورد.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعطیلات رسمی در این کشور، پنج روز به طول می‌انجامد اما در حقیقت، دو تا سه هفته مبادلات اقتصادی و تجاری چین در حالت نیمه تعطیل قرار می‌گیرد و تا پایان تعطیلات غیررسمی در این کشور نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در خصوص تأثیر کرونا بر نظام اقتصادی این کشور داشت.

وی با اشاره به ظرفیت دولت چین در کنترل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور، افزود: ویروس سارس به عنوان یکی از عناصر اصلی تهدید کننده سلامت انسان‌ها نیز حدود ۱۵ سال پیش در این کشور شیوع پیدا کرد و زمان توقف آن بیش از یک سال به طول انجامید، به همین دلیل تأثیر قابل توجهی بر نظام اقتصادی چین گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خاطر نشان کرد: قدرت اقتصادی کنونی چین در دنیای تجارت بین‌الملل با وضعیت نظام اقتصادی این کشور در ۱۵ سال گذشته غیرقابل قیاس است و باید منتظر بمانیم تا برنامه‌های رسمی دولت چین برای کنترل ویروس کرونا نیز در رسانه‌های این کشور اعلام شود.

حریری با اشاره به تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، اضافه کرد: شرایط کنونی مبادلات میان ایران و چین متأثر از تحریم‌های اقتصادی است و با برخی از محدودیت‌ها در روند تبادلات تجاری میان فعالان اقتصادی دو کشور مواجه شده‌ایم و به رغم اینکه چین، یکی از شرکای اصلی تجاری ایران محسوب می‌شود، حجم مبادلات با آن کاهش یافته است.

وی با اشاره به ارتباط نزدیک اجتماعی و اقتصادی چین و هندوستان، ادامه داد: دولت هندوستان وظیفه دارد با در نظر گرفتن تدابیر شدید امنیتی از ورود ویروس کرونا به این کشور جلوگیری و مراقب کند زیرا در صورتی که کرونا به هندوستان نیز برسد، دو نظام مهم اقتصادی در جهان آسیب می‌بیند و روند صادرات از این کشورها با مشکلات جدیدی روبرو خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در بخش دیگری از سخنان خود با تکذیب شایعات پیرامون منصوب نشدن سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، خاطر نشان کرد: سفیر کنونی جمهوری اسلامی ایران در چین چندی پس از انتصاب عبدالناصر همتی به ریاست بانک مرکزی منصوب شد و مشکلی در این حوزه برای فعالان اقتصادی به وجود نیامده است.

کد خبر 409448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.