بحث سیاسی در صحن شورا ممنوع!

حواشی صحن علنی شورای تهران، بوشهر و رشت، پس‌لرزه‌های دستگیری مدیران شهری در زنجان و لواسان و نیز افتتاح یک پروژه پرحاشیه در تهران مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه روز یکشنبه هفته جاری شورای شهر تهران و در جریان بررسی لایحه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کنترل آلودگی هوا یکی از اظهارات محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران مبنی بر انتصاب یک مصوبه به آرای اکثریت حزب اتحاد ملت باعث واکنش رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران شد.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر و عضو حزب اتحاد ملت نسبت به این حرف و سایر اظهار نظرهای برخی اعضای شورا در صحن علنی که از عضویت آن‌ها در احزاب سیاسی نشأت می‌گرفت انتقاد کرد و گفت: نظرات برخی از اعضا کاملاً شخصی و سیاسی است و مکرراً کنایه آمیز حرف می‌زنند؛ لطفاً اینگونه رفتار نکنید و وارد بحث سیاسی نشوید در غیر این صورت ما هم وارد بحث سیاسی می‌شویم و از عملکرد کارگزاران می‌گوئیم که آن‌وقت خیلی بد می‌شود

اختلاف لفظی میان صدراعظم نوری و هاشمی رفسنجانی در جلسات گذشته شورای پنجم نیز سابقه داشته است.

رشت؛ اعضا جلسات را از حدنصاب می‌اندازند

یکصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر رشت که قرار بود عصر چهارشنبه هفته جاری برگزار شود به دلیل غیبت اعضا تشکیل نشد.

هرچند رئیس شورا در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی کوتاه از پروژه‌های عمرانی سطح شهر تلاش کرد زمان بیشتری برای حضور اکثریت اعضا در صحن جلسه قائل شود اما سه عضو حاضر در محوطه ساختمان شورا در زمان مقرر در جلسه حاضر نشدند تا جلسه به دلیل به حدنصاب نرسیدن از رسمیت افتاده و توسط رئیس شورا لغو شود.

پس از اعلام لغو رسمی جلسه، سه عضو حاضر در محوطه شورا به سالن جلسات وارد شدند و خواستار تشکیل جلسه شدند اما رئیس شورا با اعلام اینکه جلسه به طور رسمی لغو شده، جلسه را تشکیل نداد.

غیبت‌های مکرر اعضای شورای شهر رشت مسبوق به سابقه بوده و این در حالی است که حجم مشکلات این کلانشهر با کمترین تدبیری همچنان باقی مانده است.

تهران؛ زیرگذر استاد معین دوطرفه می‌شود؟

در مراسم بهره‌برداری از زیرگذر و تونل استاد معین، عده‌ای از ساکنان محلی در حضور شهردار و اعضای شورای شهر لب به اعتراض باز کرده و قصد برهم زدن مراسم را داشتند. اعتراض‌ها به قدری انعکاس پیدا کرد که پیروز حناچی شهردار تهران پس از افتتاح ناقص پروژه زیرگذر استاد معین، علی مفاخریان شهردار منطقه ۹ را عزل کرد.

اگرچه کارشناسان معتقدند این تونل و زیرگذر ۷۰۰ متری نقش مؤثری در کاهش ترافیک و تسهیل تردد خودروها در یکی از مهمترین معابر غرب پایتخت در خیابان آزادی خواهد داشت اما معترضان می‌گویند یک‌طرفه بودن این زیرگذر حجم چندانی از بار ترافیکی این منطقه را نمی‌کاهد.

در این میان فردی که خود را شورایار محله استاد معین معرفی کرد، به عنوان نماینده آنان، با شهردار صحبت کرد که باعث واکنش محسن هاشمی، رئیس شورای شهر شد. هاشمی در رابطه با این حواشی گفت: از ابتدا مراحل ساخت پروژه را پیگیری می‌کردم و از ابتدا مردم محله استاد معین می‌گفتند با آن موافق نیستند اما در آن زمان کسی از طرف شورایاران سراغ ما نیامد و درخواست و نامه‌ای برای ملاقات و بررسی به شورای شهر ارسال نشد.

او اضافه کرد: از شورایاری که امروز اعتراض داشت و گفت ما را در شورای شهر راه ندادند می‌خواهم بگوید آیا مکتوب درخواست خود را به شورای شهر داده یا درخواستی برای ملاقات داشته است؟ هیچوقت این اتفاق نیافتاد اما با این حال تونل به گونه‌ای ساخته شده که امکان افتتاح دوطرفه آن ممکن است که این امر منوط به نظر پلیس و دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود.

زنجان؛ انتخاب شهردار بومی در انتظار نظر وزارت کشور

عباس راشاد، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص آخرین وضعیت جانشینی شهردار زنجان که به دلیل اتهامات مالی بازداشت شده است، گفت: در ماده ۷۳ قانون انتخاب شهردار شرایط مربوط به انتخاب شهردار جدید بیان شده که طبق آن اگر شهردار نتواند وظایف قانونی خود را انجام دهد، شورا می‌تواند شهردار جدید انتخاب کند و به عقیده بنده زنجان مشمول این بند قانونی است.

او ادامه داد: بر اساس این ماده قانونی ما می‌توانیم شهردار انتخاب کنیم از همین رو جلسات متعددی نیز برگزار شده است، ولی در حال حاضر منتظر خبر وزارت کشور هستیم؛ سه گزینه بومی برای تصدی سمت شهرداری در نظر گرفته شده و اعضای شورا تأکید دارند شخص باید زنجانی باشد.

لواسان؛ محرومیت مادام‌العمر رئیس شورای شهر

پس از آنکه شهردار و دو عضو شورای شهر لواسان هفته جاری به اتهام دست داشتن در ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه کلاک بازداشت شدند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از سلب عضویت رئیس شورای شهر لواسان برای تمام دوره‌های شورای شهر خبر داد و گفت: در این خصوص با وجود فشارهای زیادی که بر استاندار و نیز شخص بنده وارد شده است، ایستاده‌ایم.

محمد تقی‌زاده افزود: در گلستان، رودهن، دماوند و بومهن نیز پرونده‌های اینچنینی داریم اما چون پرونده‌ها قطعی نیست اعلام رسانه‌ای نکرده‌ایم.

در کنار این خبر، گزارشی از توقف فعالیت‌های ساختمانی شهرک ویلایی کلاک نیز رسانه‌ای شد و امام جمعه لواسانات از توقف ساخت‌وساز در این شهرک جنجالی در شمال تهران با دستور مقام‌های قضائی خبر داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: در زمینه مبازره با زمین خواری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه خبرهای بهتری در راه است.

بوشهر؛ قهر و برائت از جمع در صحن شورا

در جریان تصویب لایحه درآمدی شهرداری بوشهر نرخ پایین افزایش تعرفه‌های درآمدی باعث شد تا کیوان هاشم زاده نسبت به آن موضع بگیرد. این عضو شورای شهر معتقد بود: رقم افزایشی تعرفه‌ها ناچیز است و از آنجایی که شهرداری هیچ حمایتی از طرف دولت نمی‌شود، بر اساس نرخ تورم حداقل باید تعرفه‌های ادارات دولتی ۴۰ درصد افزایش یابد.

طاهره شمشیری منشی شورا و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در دفاع از لایحه درآمدی ۹۹ آن را منطقی خواند و گفت: در بعضی موارد افزایش تعرفه‌ها باعث می‌شود تا دولت پولش را از مردم بگیرد و این مساله به مردم فشارمی آورد.

با توضیحات شمشیری پیشنهاد هاشم زاده در صحن شورا رأی نیاورد؛ او در سخنانی از بودجه ۹۹ اعلام برائت کرده و گفت: من به تحقق بودجه مشکوکم، در حوزه عمرانی کاملاً ناامیدم و در حقوق و بودجه جاری احساس خطر می‌کنم.

شهردار بوشهر نیز بعد از زمان استراحت در صحن جلسه حضور نیافت تا با وجود اینکه دهدار و دولابی دو عضو شورای شهر سعی کردند شمشیری را راضی کنند تا در جلسه حضور داشته باشد، او درخواست آن‌ها را نپذیرفت و جلسه را ترک کرد.

کوتاه از شورا:

محرم محمدزاده، عضو شورای شهر تبریز: در اغلب نقاط شهر، ساختمان‌ها معماری رومی دارند که این موجب شده تا ساختمان‌های ما از معماری اسلامی دور شود. برای مثال برای یک ساختمان، ۳۰ تن سنگ بکار می‌رود که با وقوع یک زلزله و ریزش آن، حجم سنگ‌ها فرصت کمک رسانی را سلب خواهد کرد

احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد: روزی که آغاز به کار کردیم، شهر مشهد روزانه سه میلیارد تومان هزینه داشته است، اما در حال حاضر مشهد بدون توجه به افزایش قیمت‌هایی که اخیراً رخ داده، روزانه پنج میلیارد تومان هزینه دارد. قطار شهری در هر کیلومتر با ۲۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسید، اما این رقم در حال حاضر ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان است. به همین مراتب تمام هزینه‌های دیگری که با مسائل شهری مرتبط است، افزایش پیدا کرده است.

علی فتحی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان: فعالیت کمرنگ شهرداری در حوزه محیط زیست نشان از کم کاری مدیریت شهری است و البته شورا نیز در این حوزه ضعیف عمل کرده که باید با بازنگری‌های لازم با جدیت اهداف و برنامه‌های اثرگذار را دنبال کرده و اداره محیط‌زیست راه‌اندازی شود.

سیدمحمد مرتضوی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان: تصمیم‌گیری در رابطه با ساخت‌وسازها باید با همفکری سازمان نظام مهندسی انجام شود. در دوره‌های گذشته در ساختمان‌سازی اقدامات موفقی نداشتیم که این موضوع در حال حاضر با تعامل با شهرداری وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است و پیگیر تعامل بیشتر با سازمان نظام مهندسی هستیم.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران: در شرایط سخت مالی کنونی ما باغ می‌خریم که هزینه خرید باغ را از فروش ملک به دست می‌آوریم. ایجاد پارک محلی در دستور کار بوده و برای سال آینده ۵۲ پارک محلی ایجاد می‌کنیم که پول و اعتبار لازم برای خرید این باغات برای تبدیل به پارک محلی را از فروش ملک‌ها به دست می‌آوریم؛ البته فروش املاک شهرداری مانند گذشته نیست، آن زمان که زمین متری پنج میلیون بود، زمین را متری ۶۵ هزار تومان و ۱۲۰ هزار تومان فروختند ولی ما اکنون با قیمت مناسب و از طریق مزایده املاک را می‌فروشیم.

سیدمسعود سیادتی، رئیس شورای شهر سمنان: این شهر از نامزدهای دریافت نشان دوستدار کودک از سوی مراجع بین‌المللی است و دست یافتن به این هدف نیاز به زیرساخت‌های اساسی و همکاری دستگاه‌های دولتی دارد. پارک هوشمند کودک سمنان آماده بهره‌برداری است و دستیابی به استانداردهای شهر دوستدار کودک و افزایش مشارکت پذیری کودکان از جمله اهداف راه‌اندازی این پارک است.

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران: امروزه در دنیا گورگردی یک رشته دانشگاهی است و در تهران می‌توانیم گورستان‌های تاریخی مانند گورستان دولاب و امامزاده عبدالله ابن بابویه را جزء مقاصد گردشگری بشناسانیم.

کد خبر 409441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.