وزارت خارجه مشکل صدور روادید و حضور تجار خارجی را رفع کند

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد تا وزارت امور خارجه مشکلات صدور روادید تجار کشورهای دیگر را برای تعامل با صادرکنندگان ایرانی و حضور بازرگانان سایر کشورها در کشورمان را هموار سازد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت «حسین مدرس خیابانی» در دیدار با معاون اقتصادی وزارت امورخارجه گفت: صادرکنندگان باوجود محدودیت‌های بسیار تحریمی، توانسته‌اند ۳۵.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشند که این رقم آن هم در شرایط سختی که نقل و انتقالات بانکی، سیستم بیمه‌ای و حمل و نقل کشور تحریم است، اتفاقی بسیار نادر و مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان امورمالیاتی با صادرکنندگان سبب شده تا مسیرهای بازگشت ارز صادراتی با مشکلات کمتری نسبت به گذشته روبرو شود و براین اساس ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

مشکل صدرو روادید تجار خارجی

مدرس خیابانی از وزارت امور خارجه درخواست کرد: مشکلات پیش روی صدور روادید برای تجار و بازرگانان برخی کشورهای هدف صادراتی ایران را از میان بردارد و گفت: با همکاری وزارت خارجه مسیر تعاملات تجار سایر کشورها با صادرکنندگان ایرانی و حضور تجار و بازرگانان سایر کشورها را در کشور هموار کنیم.

وی تاکید کرد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه می‌تواند فضایی را بوجود آورد تا با صدور دستورالعمل‌هایی، زمینه‌ای را فراهم سازد که سفرای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورهای دنیا، بانک اطلاعاتی از تجار ایرانی ساکن در آن کشور فراهم کنند.

قائم مقام وزیر صنعت گفت: کالاهای وارداتی کشور محل استقرار، میزان پذیرش هیات های تجاری و مواردی از این دست را تدوین کرده و بتوانند زمینه را برای افزایش فعالیت تجار ایرانی در بازارهای هدف صادراتی را فراهم آورند.

ضرورت همکاری برای استقرار رایزنان بازرگانی

مدرس خیابانی گفت: با توجه به اینکه پروسه استقرار رایزنان بازرگانی ایران در سفارتخانه های کشورهای دنیا کاری پیچیده و زمان بر است، از وزارت امور خارجه تقاضا می‌شود تا با نمایندگان تام الاختیار تجاری ایران که قرار است از سوی سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی مشترک تعیین و اعزام شوند، نهایت همکاری را به عمل آورد.

همچنین در این نشست، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه نسبت به تامین مکان‌هایی خارج از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دنیا برای استقرار نمایندگان تام الاختیار تجاری ایران، اعلام آمادگی کرد.

غلامرضا انصاری افزود: با توجه به قواعدی که اداره سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در دنیا دارد، امکان استقرار این نمایندگان در سفارتخانه‌ها وجود ندارد، اما این آمادگی اعلام می‌شود تا در مکان‌هایی خارج از سفارتخانه‌ها برای استقرار این نمایندگان نهایت همکاری به عمل آید.

وی افزود: باید زمینه امضای توافق‌نامه های تجارت ترجیحی و در گام بعدی تجارت آزاد با سایر کشورهای دنیا فراهم شود.

ارزیابی عملکرد سفرا در مسیر توسعه صادرات

انصاری تاکید کرد: عملکرد سفرای کشور باید در قالب فاکتورهای مرتبط با توسعه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای دنیا ارزیابی شود.

وی افزود: عملکرد سفرای کشور باید بر اساس میزان کمک به توسعه صادرات کالاهای ایرانی سنجیده شود.

تجارت ۷۲ میلیارد دلاری

آمارهای مرتبط با تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه امسال به استناد گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است، میزان صادرات کشور ۳۵.۵ میلیارد دلار و واردات ۳۶ میلیارد دلار بوده که در مجموع، تجارت ۷۲ میلیارد دلاری را برای کشور نشان می دهد.

امروز کالاهای ایرانی به ۱۰۰ کشور دنیا صادر می‌شوند و در ۱۰ ماهه ابتدای امسال، ۱۱۵ میلیون تن کالا از کشور صادر شده؛ در حالی که واردات ۲۸ میلیون تن ثبت شد.

ارزش میانگین کالاهای صادراتی کشور کمتر از ۴۰۰ دلار و ارزش کالاهای وارداتی حدود یک هزار و ۲۰۰ دلار در هرتن است.

کد خبر 409436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.