شهرداری در راس حفاظت از میراث معماری نیست

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر این که شهرداری، رأسا توان حفاظت از میراث معماری را ندارد، درباره راه‌حل شورای شهر از ابلاغ سیاست‌هایی مبتنی بر راهبرد برد-برد که شهر و شهروندان از یک سو و مالکین از دیگر سو منتفع شوند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا در صفحه توئیتر خود با اشاره به اینکه نگرانی و اعتراض نسبت به تخریب میراث معماری تهران، شدت گرفته است، این حساسیت‌ها را بجا و درخور توجه دانست و نوشت: اگر برای هر تخریب و نوسازی، منع و محدودیتی از سوی میراث اعلام نشود، شهرداری توان مقابله با حقوق مالکانه ندارد و قانونا ملزم به صدور پروانه است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری، رأسا توان حفاظت از این بناها را ندارد، درباره راه‌حل شورای شهر به سیاست‌هایی مبتنی بر راهبرد برد-برد که شهر و شهروندان از یک سو و مالکین از دیگر سو منتفع شوند اشاره کرد و افزود: در شورا طرحی در حال تدوین است که در کنار تسریع پیشنهاد ثبت برخی آثار به دستگاه مسئول، سیاست تشویق ذی‌نفعان به حفاظت از این ابنیه، توسط شهرداری دنبال شود.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: حفظ هویت شهر در گرو حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی شهر است. راهکار اما، ایجاد محدودیت صرف نیست. حفاظت از میراث معماری معاصر باید از طریق سیاست‌های تشویقی و تعریف فعالیت‌هایی سازگار و متناسب، دنبال شود وگرنه، مادام که اقتصاد شهر بر محور ساخت‌وساز بچرخد، همین آش و همین کاسه است.

به گزارش ایمنا، برخی بناهای پایتخت که قدمت آن‌ها به دوره معاصر بازمی‌گردد اما از سوی میراث فرهنگی دارای ارزش محسوب شده‌اند، توسط مالکان برای ساخت‌وسازهای جدید تخریب می‌شوند که این موضوع در روزهای اخیر واکنش برخی از کنشگران میراث فرهنگی را در شبکه‌های اجتماعی درپی داشته است.

دیوان عدالت اداری نیز حکم به خروج این بناها از لیست بناهای ارزشمند داده و شهرداری را ملزم به صدور مجوز تخریب و نوسازی این ملک می‌کند اما معترضان معتقدند اگرچه شاید این بناها ارزش میراثی ندارند اما جزئی از هویت تهران هستند و تخریب آن‌ها به معنای حذف و فراموشی این هویت محسوب می‌شود.

کد خبر 409412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.