کاهش جابه‌جایی ۶ میلیون TEU کانتینر در بنادر چین

تمدید تعطیلات سال نوی چینی تا نهم فوریه سبب کاهش بیش از شش میلیون TEU حجم جابه‌جایی کانتینر در بنادر چینی طی سه ماهه نخست ۲۰۲۰ خواهد شد.

به گزارش ایمنا، آلفالاینر پیش‌بینی می‌کند، تمدید تعطیلات سال نوی چینی تا نهم فوریه که به عنوان یک اقدام فوری ویژه برای مهار گسترش ویروس بسیار مسری کرونا محسوب می‌شود، سبب کاهش بیش از شش میلیون TEU حجم جابه‌جایی کانتینر در بنادر چینی طی سه ماهه نخست ۲۰۲۰ خواهد شد. هم‌چنین این روند نزولی جابه‌جایی در بنادر چین منجر به کاهش دستکم ۰.۷ درصدی جابه‌جایی جهانی کانتینر برای کل ۲۰۲۰ می‌شود.

این گزارش ادامه داد: تأثیر کامل شیوع ویروس کرونا بر روی حجم کانتینری تا زمانیکه بنادر حجم جابه‌جایی خود طی سه ماه نخست ۲۰۲۰ را اعلام نکنند، به طور کامل قابل برآورد و سنجش نیست. اما با این وجود، داده‌های جمع‌آوری شده در مورد پهلوگیری هفتگی کشتی کانتینری در بنادر اصلی چین حکایت از اُفت بیش از ۲۰ درصد حجم کانتینری از ۲۰ ژانویه به این طرف دارد.

گفتنی است: عملیات در بندر ووهان چین از زمانیکه راه‌های ورود و خروج شهر ووهان از سوی دولت بسته شد، به حالت تعلیق درآمده است. در سال ۲۰۱۹ بندر مذکور یک میلیون و ۷۰۰ هزار TEU کانتینر جابه‌جا کرد که سهم ۰.۶ درصد از کل حجم جابه‌جایی کانتینری چین را به خود اختصاص می‌داد.

شیوع ویروس کرونا به بنادر چین، پیامدهای جدی را بر روی صنعت کشتیرانی به همراه داشته است. این ویروس مهلک تولید صنعتی را تحت تأثیر قرارداده و پیامدهای منفی ناشی از آن برحجم صادرات، سبب کنسل شدن سفرها و انتشار اطلاعیه از سوی چارترها برای استرداد کشتی‌های اجاره‌ای شده است. مشکلات دیگری از جمله لغو پروازها در سطح گسترده جلوی تعویض خدمه را گرفته که در نهایت کمبود شدید کارمند در بسیاری از فعال‌ترین یاردهای چین را به همراه داشته است.

یاردها در برخی شهرها و استان‌های چین به جای اینکه از سه فوریه فعالیت خود را آغاز کنند، از دهم بازگشایی می‌شوند. این مسأله نه تنها تحویل شناورهای جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در هرج و مرجی که هم اکنون فرآیند مجهز کردن کشتی‌ها به اسکرابرها به وجود آورده است، سهیم خواهد بود.

از دیگر قضایای مهم بازار حمل و نقل دریایی می‌توان به اخطار هلدینگ مشترک سه شرکت بزرگ کشتیرانی ژاپن موسوم به ONE مبنی بر ضرر احتمالی ۴۹ میلیون دلاری در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ اشاره کرد. هلدینگ ONE تنها شرکت کشتیرانی در میان ۱۰ شرکت برتر جهان است که هیچ کشتی مجهز به اسکرابر را در اختیار ندارد. از طرفی هم انتظار می‌رود میانگین هزینه‌های سوخت ۳۳ درصد افزایش پیدا کند. اگرچه هلدینگ ONE اعلام کرده است که هم‌اکنون درنظر دارد کشتی‌های بزرگ خود را به اسکرابر مجهز کند، اما قطعاً تأخیرِ زمانی برای این هلدینگ هزینه بردار خواهد بود.

منبع: مانا

کد خبر 409391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.