شکوفایی استعدادها چهره واقعی شهرها را تغییر می‌دهد/ انتقاد به عدم توجه به سند بنیادین

وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان چهره ظاهری شهرها را با تزریق منابع مالی، تغییر داد، اما وقتی یک جامعه در برابر فشارها مقاومت کرده و چهره واقعی آن تغییر می‌کند که ظرفیت‌های درونی مردمانش شکوفا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن حاجی میرزایی امروز (پنج‌شنبه) در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه اگر بخواهیم تصویر دقیق و روشنی از آینده جامعه داشته باشیم باید مدارس را بررسی کنیم، اظهار کرد: یادگیری وجوه متعددی دارد، که یک وجه آن دانستن است، اما بخش دیگر و مهمتر آن، به‌کار بستن آموخته‌ها برای همزیستی با دیگران تبدیل شدن به عنصر مؤثر و فعالی در زندگی جمعی است.

وی افزود: شاید بتوان چهره ظاهری شهرها را با تزریق منابع مالی، تغییر داد، اما وقتی یک جامعه در برابر فشارها مقاومت کرده و چهره واقعی آن تغییر می‌کند که ظرفیت‌های درونی مردمانش شکوفا شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش و شورای‌عالی استان‌ها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند، تصریح کرد: به دنبال ایجاد یک چشم انداز مشترک و ارائه تصویر روشن از تحول و پیشرفت در جامعه هستیم و در این راه پیوند آموزش و پرورش با سایر بخش‌ها ضامن انجام مأموریت‌های این وزارتخانه به بهترین شکل ممکن خواهد بود.

وی از آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای همکاری با شورای عالی استان‌ها در تربیت شهروندان مسئولیت‌پذیر و مؤثر در زندگی شهری و روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید الگوهای کارآمدی از همکاری را بین دستگاه‌ها ارائه دهیم تا در عرصه تعلیم و تربیت تحول بزرگی به‌وجود آید.


در این اجلاث همچنین نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از کمبود آموزشی در برخی شهرهای کشور گفت: متأسفانه سرانه مدارس در هشت سال گذشته در برخی شهرها پرداخت نشده است و مدارس این شهرها حتی نمی‌توانند پول آب، برق و گاز خود را پرداخت کنند

محسن موسوی‌زاده از وزارت آموزش و پرورش خواست با رسیدگی به وضعیت سرایداران مدارس، شرایط زندگی آن‌ها را مورد توجه قرار داده و برای آن‌ها بسته‌های تشویقی و حمایتی در نظر بگیرد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها نیز در این اجلاس گفت: سند تحول آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی بوده و لازم است با توجه به امر حاکمیت هر نهادی در مسئولیت حقوقی و حقیقی به پیوست‌های اجتماعی آن توجه لازم را داشته باشد.

شه‌بخش گرگیج افزود: درست نیست فرهنگیان ما با گذشت ۳۰ سال از خدمت خود هنوز درگیر اولین مایحتاج زندگی خود یعنی مسکن باشند.

وی از وزیر آموزش‌وپرورش خواست که با توجه به سیل اخیر به ادارات کل کشور ابلاغ کند که در مناطق سیل‌زده دست‌کم سه آموزشگاه احداث کنند.

همچنین نماینده مردم قزوین در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه محتوای کتب درسی با توجه به سند تحول بنیادین باید مهارت محور باشد، گفت: وقتی اقتصاد و پول رکن اصلی زندگی مردم است، چرا در طول ۱۲ سال زندگی دانش آموز، یک سطح هم در خصوص مدیریت مالی در زندگی دانش آموز تدریس نمی‌شود؟

عباس افتخاری افزود: وقت آن رسیده که یک معاون اقتصادی با تیم تخصصی که علم اقتصاد خوانده باشد، در آموزش و پرورش ایجاد شود تا در حوزه آموزش مهارت‌ها به دانش‌آموزان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه چهار سال است به راهبران آموزشی مبالغی پرداخت نشده و آنان با وسایل شخصی خود به دورترین روستاها جهت بازدید و پیگیری مشکلات مدارس مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: شش سال است که از این نیروها به صورت برده استفاده می‌شود و حتی حقوق مکفی نیز دریافت نمی‌کنند که باید به این امر رسیدگی شود.

گفتنی است در حاشیه بیست و هشتمین اجلاس شورای‌ عالی استان‌ها، تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و شورای‌عالی استان‌ها منعقد و تبادل شد.

کد خبر 409336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.