تولید روزانه ۷۰۰ تن co۲ توسط یکی از صنایع اصفهان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: احداث گلخانه‌ها اگرچه مزایای بسیاری شامل کاهش مصرف آب و افزایش تولید را دارد اما عامل افزایش دی اکسیدکربن، انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن جوِ زمین است بنابراین توسعه دو هزار هکتاری گلخانه‌ها در استان با اصول توسعه پایدار همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید حسن قاضی عسگر امروز پنج شنبه _۱۷ بهمن ماه_ در اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی در اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه به موضوع سلامت روانی و اجتماعی تا به حال کمتر پرداخته شده است که لزوم توجه به این موضوع باید بیش از گذشته باشد.

وی با بیان اینکه توجه به سلامت روان بدون توجه به زیرساخت‌های مدیریتی توسعه پایدار نتیجه‌ای در بر ندارد، افزود: امروز باید توسعه پایدار بیش از هر زمان دیگری مورد توجه باشد زیرا بشر زیان‌های بسیاری از عدم توجه به توسعه پایدار دیده و تخریب محیط زیست را در جوامع افزایش داده است.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به توسعه پایدار گفت: نکاتِ ریزی در اجرای بسیاری پروژه‌ها وجود دارد که در زمان تصمیم گیری ها به آن توجه نمی‌شود اما در حین یا بعد از اجرا مشکلات عدیده و زیان‌های بسیاری ایجاد می‌کند که همین موارد توجه به توسعه همه جانبه و پایدار را ضروری‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل استان اصفهان کم آبی است، تصریح کرد: یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب از نگاه متخصصان توسعه کشت گلخانه‌ای است و این موضوع در نگاه اول راهکار خوبی است زیرا مصرف آب را تا ۰.۰۱ کاهش داده و بهره‌وری و تولید را افزایش می‌دهد و امروز با همین نگاه بیش از دو هزار هکتار گلخانه در استان اصفهان احداث شده است.

قاضی عسگر با تاکید بر اینکه چنین راهکارهایی نیازمند بررسی بیشتر است، اظهار کرد: دمای گلخانه‌ها باید ۴۰ تا ۴۵ درجه ثابت در زمستان و تابستان باشد و برای تأمین این نیاز باید از سوخت گاز در زمستان‌ها استفاده کرد که نتیجه این سوزاندن گاز در گلخانه‌ها ایجاد دی اکسید کربن بیشتر و انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه گرم شدن جوِ زمین می‌شود و بر اثر این گرم شدن کاهش بارندگی و تشدیدِ خشکسالی را خواهیم داشت.

شیوه عمل دانشگاه‌های ایران خلاف توسعه پایدار است

وی با بیان اینکه با مثالِ گلخانه‌ها تفاوت توسعه با توسعه پایدار مشخص می‌شود، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته برای کاهش این اثرات گلخانه‌ها را در زیر زمین یا در کنار صنایعی که تولید دی اکسید کربن دارند احداث کنند و تلاش می‌کنند از گرمای زمین برای گرمای آن استفاده کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت گاز و سوزاندن منابع ملی و تولید بی سابقه دی اکسید کربن از عوارض گلخانه‌ها و صنعت است تا حدی که در اصفهان تنها یکی از صنایع روزانه ۷۰۰ تن co۲ تولید می‌کند و آلودگی حمل و نقل و خودروها را هم اگر در کنار طرح همزیستی گلخانه‌ها و صنعت بگذارید میزان تخریب را متوجه می‌شوید.

وی با بیان اینکه بی توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها در ایجاد مشکلات بی تأثیر نیستند، گفت: در کشور ما منابع بسیاری هدر می‌رود که یکی از آنها سرکوب نرخ ارز و چند نرخی بودنِ آن است که این امر واردات را تشدید و اشتغال را به خارج از کشور می‌برد همچنین مکانیزم بازار را بهم می‌ریزد و فساد و رانت را در پی دارد.

قاضی عسگر اختصاص یارانه‌های کور در کشور را یکی از مشکلات دانست و افزود: بالا بودن نرخ بهره هم یکی دیگر از مشکلات است، همچنین سیاست وابستگی نفتی علاقمند به حل و جبران مشکلات تنها با فروش نفت بوده است.

وی با اشاره به اینکه تأمین سلامت روان نیازمند منابع بودجه‌ای هم هست، گفت: باید منابع لازم برای حمایت از افراد جامعه وجود داشته باشد وقتی منابعی نداشته باشیم نمی‌توانیم تأمین اجتماعی را برای مردم اجرایی کنیم برای اجرای این امر کار پژوهشی و مطالعاتی هم لازم است و همه اینها نیازمند بودجه است.

معاون امور اقتصادی استاندار در تشریح وضعیت دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما امروز تنها قادر به تأمین حقوق نیروی انسانی خود هستند در حالی که کشورهای پیشرفته ۱۳ درصد درآمد تولید ناخالص ملی خود را به امور پژوهشی اختصاص می‌دهند اما در ایران پژوهش برای پژوهش است و دلایل عدم رشد در همین موارد است.

وی با انتقاد از تعداد انبوه مراکز آموزش عالی و افزایش آنها در کشور، اظهار کرد: در ایران مدام در حال تأسیس مراکز آموزش عالی هستیم بدون اینکه به کیفیت مطالب و پرداختن به کارآمدی مباحث مطرح شده در آن توجه کنیم، قریب ۸۰ درصد آموزش‌های ما نظری است و تنها ۱۴ تا ۲۰ درصد این آموزش‌ها مهارتی است.

قاضی عسگر شیوه عمل دانشگاه‌های ایران را برخلاف توسعه پایدار دانست و افزود: توسعه پایدار زمانی رخ می‌دهد که افراد ماهری داشته باشیم و بتوانیم با توانمندی آنها صنعتگران را حمایت کنیم نه اینکه با نیروی انسانی غیر ماهر تولید بی کیفیت ارائه دهیم، پس باید به آموزش خود همچون کشورهایی مانند آلمان حساس باشیم تا بتوانیم در پس داشتن افراد توانمند توسعه پایدار را ایجاد کنیم.

کد خبر 409321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.