مصرف روزانه تخم مرغ برای سلامت قلب مفید است

فواید رژیم غذایی گیاهی، مضرات خوردن گوشت مرغ، مصرف روزانه تخم مرغ مفید برای سلامت قلب، درمان پرخوری عصبی با این روش ها و ضرورت نوشیدن روزانه قهوه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به گفته محققان، رژیم غذایی حاوی میزان بالا پروتئین نظیر گوشت، لبنیات، سویا و مغزیجات آجیلی معمولاً حاوی مقادیر زیاد اسیدآمینه گوگرد هستند که برای سلامت قلب مضر است. محققان معتقدند رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان راهکار کاهش ریسک بیماری قلبی است.

اسیدآمینه‌ها بلوک‌های ساختاری پروتئین‌ها هستند. زیرگروه آنها موسوم به اسیدآمینه‌های گوگرد نظیر متیونین و سیستئین، نقش‌های گوناگونی در متابولیسم و سلامت دارند. «شن دانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در این باره اظهار کرد: «گوشت ها و سایر مواد خوراکی پُرپروتئین معمولاً حاوی مقادیر بالاتر اسیدآمینه گوگرد هستند. افرادی که بیشتر محصولات گیاهی نظیر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند مقادیر کمتری اسیدآمینه گوگرد می‌خورند.»

محققان این مطالعه، در مطالعه قبلی خود در سال ۲۰۱۸ دریافتند بهبود طول عمر و سلامت با رژیم غذایی دارای محدودیت دریافت اسیدآمینه گوگرد مرتبط است. طبق نتایج مطالعه، محدودیت مصرف متیونین با تأخیر در روند پیری و افزایش طول عمر سلول‌های انسانی مرتبط است. بیماری‌های کاردیومتابولیک مجموعه علائمی هستند که خطر بیماری قلبی، ابتلاء به دیابت و سکته را افزایش می‌دهد.

هر روز قهوه بنوشید

تحقیقات انجمن سرطان امریکا نشان می‌دهد که بین مصرف قهوه کافئین دار و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان دهان و گلو ارتباط معنی داری وجود دارد. محققان معتقدند خطر مرگ ناشی از این سرطان کشنده، در افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، یک دوم افرادی است که گاه گاهی قهوه می‌نوشند و یا اصلاً از این نوشیدنی استفاده نمی‌کنند.

مطالعات اپیدمیولوژی قبلی نشان داده بودند که قهوه خطر ابتلاء به سرطان‌های دهان و گلو را کاهش می‌دهد. در این مطالعات که از سال ۱۹۸۲ آغاز شده بود، ارتباط بین مصرف قهوه کافئین دار، قهوه بدون کافئین و همچنین چای، با سرطان‌های کشنده دهان و گلو مورد بررسی قرار گرفت. از میان ۹۶۸۴۳۲ مرد و زن سالم، ۸۶۸ مورد مرگ ناشی از سرطان دهان و گلو در طی مدت مطالعه گزارش شد. محققان دریافتند که مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه کافئین دار در روز، موجب ۴۹ درصد کاهش در خطر مرگ ناشی از سرطان‌های دهان و گلو می‌شود.

قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود و حاوی آنتی اکسیدان‌ها، پلی فنل ها و بسیاری از ترکیبات فعال است که از ابتلاء و پیشرفت سرطان‌های مختلف پیشگیری می‌کند. سرطان دهان و گلو جزو ۱۰ سرطان شایع در جهان هستند. این تحقیق نشان داد که مصرف قهوه کافئین دار خطر ابتلاء، گسترش و مرگ ناشی از سرطان‌های دهان و گلو را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

مضرات خوردن گوشت مرغ

نتایج تحقیقات تازه نشان می‌دهند که مصرف بیش از دو بار در هفته گوشت مرغ خطر مبتلا شدن به عارضه قلبی را در افراد افزایش می‌دهد. بدتر از خوردن دوبار درهفته گوشت مرغ که برای قلب ضرر دارد خوردن تنها دو تکه گوشت فراوری شده در هفته از جمله بی کن، هات داگ و سالامی است که باعث می‌شود شما زودتر فوت کرده و در معرض ابتلاء به بیماری سرطان و هم چنین سکته قلبی در دو دهه بعدی زندگی‌تان قرار گیرید.

محققان از نورث وسترن و دانشگاه کورنل با تحلیل رژیم غذایی ۳۰ هزار فرد بالغ به این نتایج دست یافته‌اند و دریافتند که خوردن بیش از دوبار در هفته گوشت مرغ خطر ابتلاء به عارضه قلبی را در افراد به میزان چهار درصد افزایش می‌دهد. این تحقیقات نشان داد مصرف گوشت قرمز سه درصد احتمال مرگ زودرس را در فرد مصرف‌کننده افزایش می‌دهد. با این حال، چنین مخاطراتی در افرادی که گوشت ماهی مصرف کرده بودند مشاهده نشد. تحقیقات نشان دادند که مصرف ماهی‌هایی، چون سالمون به محافظت از قلب کمک می‌کنند.

درمان پرخوری عصبی با این روش‌ها

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه راهکارهای تغذیه‌ای مناسبی برای درمان پرخوری عصبی افراد وجود دارد، اظهار کرد: برخی از افراد هنگامی که دچار تنش‌های عصبی می‌شوند، به اشتباه غذا خوردن را راهکاری برای از بین بردن این تنش‌ها می‌دانند.

محمد تقی انوشه، افزود: افراد برای درمان ا پرخوری عصبی در طول روز حتماً وعده‌های غذایی کوچک و مکرر میل کرده و از میان وعده‌های که باعث کاهش اشتها می‌شوند استفاده کنند. میان وعده‌ها را می‌توان از گروه میوه‌ها انتخاب کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: افراد قبل از شروع غذای اصلی می‌توانند از سبوس گندم استفاده کنند. سبوس گندم را می‌توان در سالادها به کار برد یا در آب ریخت. افراد هر زمان که احساس سیری کردند و پس از آن در فاصله کوتاهی اشتها به خوردن غذا داشتند، می‌توانند از هویج یا خیار استفاده کنند. این کار باعث می‌شود دیگر احساس گرسنگی نداشته باشند.

وی با باین اینکه اگر جزو افرادی هستید که دچار پرخوری عصبی شده‌اید درباره عوارض این بیماری بیشتر مطالعه کنید و برای درمان آن اقدام کنید، تصریح کرد: افرادی که به پرخوری عصبی دچار شده‌اند می‌توانند با اضافه کردن مواد غذایی مانند چای، ماسالا، کینوا، برنج قهوه‌ای، دانه چیا و خاکشیر به رژیم خود تا حدی این بیماری را کنترل کنند. افراد برای درمان پرخوری عصبی خود می‌توانند از روش‌های جایگزین مانند طب سوزنی و یا بیوفیدبک استفاده کنند.

مصرف روزانه تخم مرغ مفید برای سلامت قلب

نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف روزی یک عدد تخم مرغ در روز هیچ خطری برای قلب ندارد. سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مک‌مستر کانادا، در این باره، اظهار کرد: مصرف متعادل تخم مرغ، که معادل روزی یک عدد است، ریسک بیماری قلبی عروقی یا مرگ را حتی در افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی یا دیابت افزایش نمی‌دهد.

مهشید دهقان، افزود: در این مطالعه، داده‌های مربوط به بیش از ۱۷۷ هزار نفر از ۵۰ کشور جهان در قالب سه مطالعه بررسی شد. اکثر افراد در این مطالعات روزی یک تخم مرغ یا کمتر مصرف می‌کردند.

وی ادامه داد: یافته‌ها نشان داد هیچ رابطه‌ای بین مصرف تخم مرغ و کلسترول خون یا سایر فاکتورهای پرخطر وجود ندارد. این نتایج بسیار قوی هستند و هم برای افراد سالم و هم افراد مبتلا به بیماری عروقی کاربرد دارند.»

محققان معتقدند تخم مرغ منبع خوب بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین پروتئین باکیفیت بسیار بالا است و مصرف روزی یک عدد آن هیچ تأثیر مضری ندارد. سفیده تخم مرغ حاوی اکثر پروتئین‌ها است و زرده آن حاوی آهن، فسفر، ویتامین‌های محلول در چربی نظیر ویتامین D، ویتامین‌های B، چربی سالم و سایر مواد مغذی ارزشمند است.

کد خبر 409320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.