شهر خلاق را به تنهایی نمی‌توان به جهان معرفی کرد

شهردار اصفهان گفت: به تنهایی نمی‌توانیم طرح ۲۰۲۰ که باعث تحول در صنعت گردشگری است را اجرایی کنیم و باید با احساس مسئولیت و افزایش امید در جوانان به اهداف توسعه‌ای خود دست یابیم و به دنبال تحقق منافع جمعی شهروندان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا ، قدرت الله نوروزی صبح امروز _پنجشنبه ۱۷ بهمن‌ماه_ در نخستین «کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی» در جمع مدیران و کارشناسان حوزه توسعه، اظهار کرد: واژه توسعه پایدار یک اصطلاح حقوق بشری است و سازمان ملل تاکنون در ارتباط با این مسئله مصوبات بسیاری داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از مباحثِ مهم سازمان ملل، توسعه پایدار برای همه کشورها است، افزود: توسعه پایدار همان نگاه به آینده و حقوق بشر و نسل‌های بشری است که می‌خواهد جامعه را به گونه‌ای بسازد که برای همه مفید و البته برای نسل‌های بعدی نیز مثمر ثمر باشد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه پایدار می‌خواهد از منابع به گونه درست استفاده کند، تصریح کرد: در توسعه پایدار باید تلاش کرد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود تا دستاورد آن پیشرفت و آبادانی باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان دستیابی به توسعه پایدار را در برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر دارد، اظهار کرد: اگر امروز اولویت اول احداث مترو است به دلیل تأثیر آن در کاهش آلودگی‌ها و تأمین رفاه شهروندان است یا اگر بودجه سنگینی برای ایجاد حلقه حفاظتی شهر تصویب می‌شود زیرا توسعه زیرساخت‌ها آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و مسافران را راحت‌تر به مقصد اصلی خود هدایت می‌کند و در کل با احداث امکاناتی مانند حلقه حفاظتی زندگی برای مردم آسان‌تر می‌شود.

نوروزی با اشاره به ویژگی‌های پروژه حلقه حفاظتی شهر، افزود: برای سفرهای گذری و کسانی که اصفهان مقصد سفرشان نیست و تنها می‌خواهند از این شهر برای رسیدن به مقصد دیگری عبور کنند، مرکز حلقه حفاظتی کارایی بالایی دارد و باعث می‌شود با کاهش ترددهای غیرلازم در شهر آلودگی و ترافیک آن کمتر شود.

وی با اشاره به افزایش آمار تلفات انسانی در تصادفات، گفت: با توجه به اضافه شدن ۱۰ تا ۱۲ نفر به آمار کشته شدگان تلفات تصادفات در اصفهان، باید تلاش کنیم به کشته شدن شهروندان در اثر بی تدبیری پایان دهیم و راه رفع این معضل را ایجاد توسعه پایدار می‌دانیم.

شهردار اصفهان با انتقاد از افزایش حاشیه نشینی در شهر، اظهار کرد: چرا باید امروز اصفهان ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین داشته باشد و این عده از دسترسی به امکانات دور باشند، باید به سمتِ برقراری عدالت فضایی و توسعه متوازن حرکت کنیم و بودجه دو هزار و ۸۰۰ میلیاردی شهر را به شش هزار میلیارد افزایش دهیم تا فضای این شهر تحت اقدامات عدالت فضایی قرار بگیرد و حاشیه‌نشینان هم بتوانند به امکانات دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به توجه مدیریت شهری به موضوع ساماندهی حاشیه نشینی تصریح کرد: اگر امروز به وضع مناطق ۱۵ گانه، توجه می‌کنیم برای ایجاد عدالت فضایی، کاهش هزینه‌ها و ترددهای شهری و ترافیک و رفع آلودگی هوا است.

نوروزی با تاکید بر اینکه گسترش امکانات در مناطق مختلف رفت و آمدها را به مرکز شهر کاهش می‌دهد، گفت: انجام چنین اقداماتی یعنی توسعه پایدار، نگاه به آینده و رفع مشکلات که این مهم سبب ایجاد آرامش و آسایش شهروندان می‌شود.

وی با اشاره به برنامه سنجش پذیر خود تصریح کرد: برنامه‌ای که از ابتدا فعالیت خود آغاز کرده‌ایم شامل هفت محور بوده که مهم‌ترین این محورها شامل گردشگری، کارآفرینی، تاب‌آوری شهری و… است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تاب‌آوری تنها مختص زیربناها و زیرساخت‌ها نیست و باید در همه موضوعات این مهم را در نظر گرفت، اظهار کرد: شهر تاب آور باید در برابر حوادث طبیعی، اجتماعی و فرهنگی تاب آور شود تا در زمان حوادث در کوتاه‌ترین زمان بر حوادث غلبه کرد.

وی همکاری و همدلی را از دیگر ویژگی‌های یک شهر تاب آور دانست و اظهار کرد: زمانی در این راه به نتیجه می‌رسیم که شهروندان توسعه‌ای به این نتیجه برسند که این راه درست است البته زمانی شهروندان به این نتیجه می‌رسند که فرهیختگان یک شهر احساس مسئولیت کنند و مقاله‌های دانشگاهی حالت کاربردی به خود بگیرد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: باید طرح‌ها و مقاله‌ها بر مسائلی متمرکز باشد که مشکلات را رفع کند، پایان نامه‌ای که نتواند موفقیت مسائل شهر را به جلو ببرد و مشکلات آن را رفع کند، جز اتلاف وقت و هزینه ارزشی ندارد.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند شهر خلاق را به جهان معرفی کند، گفت: به تنهایی نمی‌توانیم طرح ۲۰۲۰ که باعث تحول گردشگری است را اجرایی کنیم و باید با احساس مسئولیت و افزایش امید در جوانان به اهداف توسعه‌ای خود دست یابیم و به دنبال تحقق منافع جمعی شهروندان باشیم.

کد خبر 409307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.