۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
خلاق‌ترین محله‌های جهان

خلاقیت در طراحی شهری جنبشی فراگیر است که در چند دهه اخیر در بسیاری از شهرهای جهان برای جذب گردشگران و رونق اقتصادی منطقه بکار گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان شهری در تلاشند با همکاری معماران برجسته شهرها و مناطق خود را با خلاقیت تمام طراحی کنند تا علاوه بر افزایش رضایتمندی شهروندان، گردشگرانی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کنند. خلاقیت در طراحی شهری عوامل مختلفی را در برمی‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زیباسازی خیابان‌ها، طراحی فروشگاه‌ها، مدیریت زباله‌های شهری و طراحی منحصربه‌فرد خانه‌ها و بازارهای عمومی اشاره کرد. طراحی بی‌نظیر برخی از محله‌های دنیا باعث شهرت جهانی آن‌ها شده است که همین امر رونق اقتصادی و گردشگری را برای این مناطق به ارمغان آورده است. در ادامه بعضی از محله‌های خلاق جهانی معرفی می‌شوند:

یابا، لاگوس

لاگوس، جزیره ویکتوریایی کشور نیجریه‌، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور و نیز قاره آفریقا به شمار می‌رود که به کانون فرهنگی این کشور نیز شهرت دارد. منطقه پرجنب‌وجوش یابا در لاگوس، فضایی بسیار خلاق برای شکوفایی استعدادها است که میزبان یکی از پروژه‌های چندمنظوره و چند میلیارد دلاری به نام Eko Atlantic نیز است. در همین حین، شرکت‌های تکنولوژیک جدید و کارآفرینان جوان در این منطقه روزبه‌روز در حال شکوفایی هستند و هر روز پروژه جدیدی را برای محله طراحی می‌کنند. اجاره‌های پایین منطقه و همچنین نوآوری‌های مسئولان در منطقه‌بندی یابا بسیاری از شرکت‌های معروف دنیا نظیر گوگل و مایکروسافت را به ایجاد فضاهایی در این منطقه برای استارتاپ‌های خود سوق داده است. نوآوری‌های بسیاری در منطقه یابا در حال شکل‌گیری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث مدرسه شناور در ساحل محله مشهور Makoko اشاره کرد.

شیونگ وان شمالی، هنگ کنگ

افتتاح مرکز خرید PMQ، که مجموعه‌ای از بازارها و استودیوهای بی‌نظیر در یک ساختار تاریخی تشکیل داده است، موقعیت شیونگ وان شمالی در هنگ کنگ را به عنوان یک منطقه در حال ترقی تقویت کرده است. شیونگ وان شمالی در غرب منطقه تجاری واقع شده است و منطقه‌ای بسیار سرزنده و مشهور است که به خاطر محیط خودمانی خود در سراسر کشور چین و هنگ کنگ به شهرت رسیده است. اطراف "بازار وسترن" بنایی به سبک ادواردی و بازسازی‌شده که صنایع دستی و منسوجات در آن به‌فروش می‌رسد. علاوه بر مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها، "خیابان دراید سی‌فود" با دکه‌های عرضه‌کننده غذاهای تند قرار دارد. در خیابان‌های پرپیچ‌وخم آن نیز غذاخوری‌های آرام و معبد " مان ماو" واقع شده است و پایانه هنگ‌کنگ ماکائو مرکزی برای خوش‌گذرانی در این محله است. خیابان Tai Ping Shan مرکزی برای ارائه هنرهای خیابانی و محلی برای جذب ساکنان و گردشگران است.

دایمیو، فوکوئوکا

فوکوئوکا شهری با سریع‌ترین رشد جمعیت در کشور ژاپن است که به خاطر اندازه کوچک همچنان تردد از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بهترین وسیله عبور و مرور در آن به شمار می‌رود. در دوران رونق شهری در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، معماران زیادی برای پیاده‌سازی پروژه‌های خود به این شهر هجوم آوردند و ایده‌هایی نو در طراحی شهری به کار بردند. بااین حال، اخیراً مسئولان آن به استراتژی‌های پایدار نظیر انتقال سیستم مدیریت زباله به سایر شهرهای ژاپنی متمرکز شده‌اند. این شهر از چهار منطقه تشکیل شده است که در این میان، دایمیو منطقه خلاق شهر به شمار می‌رود و باعث جذب بسیاری از گردشگران به سمت فوکوئوکا شده است. دایمیو یک ناحیه فروشگاهی امروزی است که مجموعه‌ای از بوتیک‌های با اقلام مارک‌دار ژاپنی و غربی همراه با فروشگاه‌های مستقل لباس‌های کلاسیک و محصولات موسیقی هیپ‌پاپ در آن به‌چشم می‌آید. کافه‌های تراس‌دار و نامتعارف در کوچه پس‌کوچه‌ها، محیط روستایی پرجنب‌وجوشی به آن داده است و دکه‌های غذای خیابانی تا دیروقت خوراکی‌های مناسب برای بعد از اتمام برنامه باشگاه‌ها می‌فروشد.

بندرا بمبئی

نمایش هنرهای خیابانی بمبئی به طور سنتی در مناطق استعماری در جنوب این شهر رشد کرد. بااین‌حال، بندرا به عنوان مرکز خلاق و منحصربه‌فرد پایتخت تجاری هند در چند سال اخیر شناخته شده است. این محله بیشتر به خاطر سکونت افراد مشهور نظیر ستارگان بالیوود و چهره‌های سرشناس سیاسی در سراسر کشور هند به شهرت رسیده است. بااین حال، پروژه‌های معماری و استودیوهای بی‌نظیر شهرت آن را دوچندان کرده است. علاوه بر این، وجود مراکز رسانه‌ای متعدد در یکی از خیابان‌های اصلی، بندرا را به فرودگاه بین‌المللی شهر متصل می‌کند. خانه‌های ییلاقی این منطقه که به سبک سنتی ساخته شده است، در کنار بوتیک‌های شیک، نقاشی‌های دیواری و دکه‌های خیابانی محبوبیت روزافزون را برای منطقه به ارمغان آورده است. دژ بازسازی‌شده قرن هفدهمی بندرا که میزبان اجراهای موسیقی است نیز در انتهای گردشگاه که مکانی محبوب برای ملاقات افراد با یکدیگر در کنار آب است، قرار دارد.

کد خبر 409285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.