لیست سازی‌های جعلی برای اصلاح طلبان‌

اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مردم و حواشی لیست انتخاباتی اصلاح طلبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « لیست سازی‌های جعلی برای اصلاح طلبان‌» به بررسی لیست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: شامگاه سه‌شنبه کاخ رویاهای اصولگرایان ویران شد و پروژه «نه اصلاحات به انتخابات» که ساخته و پرداخته ذهن عده‌ای بود تعبیری عکس پیدا کرد. اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای مشی انتخاباتی خود را اعلام کردند. مشخص بود که پس آن شایعات آغاز کردند مانند فارس که دیروز نوشت: با اعلام نظر قطعی شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران، برخی از احزاب اصلاح‌طلب بنا دارند که برای ارائه لیست انتخاباتی با هم ائتلاف کنند. قابل انتظار بود، پس از بیانیه اصلاح‌طلبان تخریب‌ها و شایعات اصولگرایان آغاز شد چنان که روز گذشته فارس نوشت؛ با اعلام نظر قطعی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران، برخی احزاب اصلاح‌طلب بنا دارند برای ارائه لیست انتخاباتی باهم ائتلاف کنند و محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی اظهار کرده بود که ۱۲ حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند می‌خواهند در قالب ائتلاف اصلاح‌طلبان پایتخت برای تهران فهرستی را معرفی کنند.

در همین راستا روز آینده جلسه احزابی که کاندیدا دارند برگزار می‌شود. بر این اساس، پیگیری‌های فارس حکایت از این دارد که لیست احزابی که قرار است به ائتلاف اصلاح‌طلبان بپیوندند به شرح زیر است: ۱- حزب مردم سالاری ۲- حزب ندای ایرانیان ۳- حزب کارگزاران سازندگی ۴- انجمن اسلامی معلمان ۵- حزب اسلامی کار ۶- خانه کارگر ۷- مجمع فرهنگیان ۸- حزب وحدت و همکاری ملی ۹- حزب جوانان ایران اسلامی ۱۰- حزب اعتماد ملی ۱۱- حزب آزادی ۱۲- حزب پیشرو اصلاحات ۱۳- حزب جمهوریت. نکته قابل تأمل آنجاست که نشانی از حزب اتحاد در میان احزاب اصلاح‌طلب نیست که نشان‌دهنده هراس اصولگرایان از تدابیر انتخاباتی حزب تأثیرگذاری به نام اتحاد دارد. راه‌چمنی به این موضوع هم اشاره کرد: «حدودا دوازده حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایلند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلاً اصلاح‌طلبان پایتخت برای تهران فهرستی را معرفی کنند، در همین راستا روز آینده جلسه احزابی که کاندیدا دارند برگزار می‌شود.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هرکس به ایران علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت کند» به انعکاس اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مردم پرداخت و نوشت: مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی را دو آزمون بزرگ ملت ایران خواندند و با تبیین خصوصیات نامزدهای شایسته مجلس، حضور پرشور و آگاهانه همه مردم در انتخابات دوم اسفندماه را در حل مشکلات داخلی و بین‌المللی مؤثر برشمردند و تاکید کردند: هرکس ایران عزیز، امنیت میهن و آبروی وطن را دوست دارد و در پی حل مشکلات است، باید در پای صندوق رأی حضور یابد تا عزم و اقتدار ملی ایرانیان بار دیگر به منصه ظهور برسد.

ایشان همچنین طرح آمریکا موسوم به معامله قرن را طرحی احمقانه، خبیثانه و شکست‌خورده خواندند و افزودند: راه مقابله با این طرح، ایستادگی و جهاد شجاعانه ملت و گروه‌های فلسطینی و حمایت جهان اسلام است و علاج اساسی مسئله فلسطین نیز روی کار آمدن نظام مورد نظر و منتخب همه مردم فلسطینی الاصل در یک نظرخواهی عمومی است.

رهبر انقلاب اسلامی ایام دهه فجر را برای کشور ایامی بی‌بدیل و مظهر اقتدار و عزم ملی دانستند و گفتند: ملت ایران در دهه فجر توانست با عزم راسخ خود و با رهبری امام بزرگوار که رهبری بی‌نظیر در دنیا بود، بنای پوسیده و فاسد چند هزار ساله استبداد، ظلم، فساد، سلطه بیگانگان و لگدمال شدن مردم را واژگون و بنای مردم‫‫ سالاری را به جای آن پایه پایه‌ریزی کند.‬‬‬

آیت‌الله خامنه‌ای برگزاری انتخابات مختلف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را نشان دهنده استواری نظام اسلامی بر رأی مردم دانستند و افزودند: البته نظام اسلامی علاوه بر مردمی بودن، دینی نیز هست و بر همین اساس مردم سالاری در ایران «مردم سالاری اسلامی» است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «بازگشت سینما به خیابان» به بررسی حرف و حدیث‌ها درباره شهردار اسبق تهران پرداخت و نوشت: دیرزمانی بود که سینمای ایران به دور از پرداختن به دغدغه‌های اجتماعی، پا در راهی گذاشته بود که باعث ساخته شدن آثاری به نام «فیلم آپارتمانی» شد. نکته‌ای که بسیاری از منتقدان، لزوم برون‌رفت از آن را گوشزد می‌کردند. همه ما خوانده و شنیده‌ایم که فیلمسازی چون «ژان لوک گدار»، زمانی این پیشنهاد را مطرح کرد که سینما برای ماندگاری‌اش، چاره‌ای جز این ندارد که بیشتر به میان مردم برود و آینه تمام‌نمای جامعه باشد. موجی که هم‌اکنون از آن به عنوان «سینمای نو» فرانسه یاد می‌شود. به نظر می‌رسد جریانی که در سینمای ایران راه افتاده، دیگر قصد ندارد بر پایه سینمای «از ونک به بالا» حرکت کند و آنچه در آثار به نمایش درآمده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شاهد هستیم، رگه‌هایی مؤثر از این نوع نگاه دیده می‌شود. سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گرچه امسال با اما و اگرهای فراوانی روبه‌روست که مجال پرداختن به آن، هدف این گزارش نیست اما از آنجایی که ممکن است بسیاری از هموطنان در این رویداد فرهنگی بخواهند سهمی کوچک از آن داشته باشند، گزارش فوق حول‌محور مساله نزدیکی هنر سینما با مردم کوچه و بازار تنظیم شده است. موضوعی که رگه‌های آن را در جشنواره‌های چند ساله‌اخیر شاهد بودیم اما جشنواره امسال به لحاظ تعدد این رویکرد به اوج خود رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «۳ رمز واکنش سریع به بحران» نوشت: دو نوع «مهارت» در کنار سه «رمز» چینی باعث شد مأموریت غیرممکن «ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی ظرف ۹ روز» در چین امکان‌پذیر شود و سر زمان برنامه‌ریزی‌شده، عملیات «پذیرش، قرنطینه و درمان» افراد مبتلا به کرونا در شهر کانون انتشار ویروس به اجرا دربیاید. ساخت بیمارستان «هوشنشان» دومین تجربه موفق چین در حوزه «واکنش سریع در بحران» محسوب می‌شود که بعد از ماجرای ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ در کارنامه این کشور به ثبت رسیده است. «اسکان موقت» مهم‌ترین مأموریت عوامل مدیریت بحران یک کشور در زمان بروز حوادث است که هر چقدر با کیفیت و سرعت بالا انجام شود، عوارض ثانویه آن حادثه کاهش پیدا می‌کند. این مأموریت در چین برای اسکان بیمارستانی افراد مبتلا به ویروس کرونا به انجام رسید و دو مهارت «سریع‌سازی ساختمان با استفاده از فناوری تولید واحدهای پیش‌ساخته در کارخانه» و همچنین «واکنش سریع به نیاز آسیب‌دیدگان برای اسکان موقت» باعث موفقیت عوامل پروژه شد. مجموعه دولت چین و تیم‌های فنی-اجرایی پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی، از سه رمز حرفه‌ای برای تضمین ساخت ۹ روزه این مجموعه استفاده کردند که شامل «بانک اطلاعاتی قوی از نیروهای مهندسی و ماشین‌آلات ساختمانی»، «عبور از بوروکراسی‌های دولتی هنگام مدیریت بحران» و همچنین «تخصیص بدون مانع منابع مالی» بوده است.

کد خبر 409239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.