۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
تئوری بنیادین هنر تئاتر

تئوری بنیادین هنر تئاتر نام کتابی از کنستانتین استانیسلاوسکی است که توسط اصغر رستگار ترجمه شد و نشر نگاه آن را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنستانتین استانیسلاوسکی بازیگر و کارگردان مشهور روسی در سال ۱۸۶۳ در مسکو متولد شد و در نوجوانی فعالیت خود در تئاتر را آغاز کرد، او مهارت های تئاتری خود را با گذشت زمان به طور چشمگیری توسعه داد.

او تئاتر هنر مسکو را تاسیس کرد و برای ایجاد یک ساختار راهنما برای بازیگران تلاش کرد تا به اجرایی عمیق، معنی دار و منظم دست یابند.

وی تئاتر را هنری با اهمیت اجتماعی می دانست و معتقد بود که تئاتر تاثیر قدرتمندی بر مردم دارد و بازیگران باید به عنوان مربی مردم فعالیت کنند؛ همچنین بسیار به " تجربه نقش" علاقه داشت.

این کارگردان جایی نوشته است: "هیچ چیز خسته کننده تر از زندگینامه بازیگر وجود ندارد و بازیگران باید از صحبت کردن درباره خودشان منع شوند" اما به درخواست یک ناشر آمریکایی پذیرفت که شرح حال خود را بنویسد و این گونه کتاب "زندگی من در هنر " را نوشت که ابتدا به زبان انگلیسی و سپس روسی منتشر شد.

این کتاب توسط اصغر رستگار ترجمه شده است. وی یکی از مترجمان زبده معاصر بشمار می رود و از میان سایر ترجمه های او می توان به ترجمه" جنایت و مکافات" اشاره کرد که به عنوان کتاب سال دوره نوزدهم انتخاب شد.

بخشی از یادداشت این مترجم بر کتاب تئوری بنیادین هنر تئاتر به این شرح است: "یکی از عواقب گسترش و نفوذ روز افزون سینما در کشور ما این بوده است که علاقمندان به راحتی می توانستند حاصل تلاش و کوشش بازیگران مشهور و ستارگان برجسته تئاتر و سینما را در قالب شخصیت های گونه گون ببینند و احیاناً از هر یک چیزی فرا بگیرند. اما همین کار در عین حال این عیب اساس را نیز به دنبال داشته است که نمایشگاهی از کاراکتر ها و تیپ های نمایشی، به شکل حاضر و آماده، در دسترس باشد و بازیگران حرفه ای و غیر حرفه ای با استفاه از اشکال خارجی آن تیپ ها و بدون در نظر گرفتن کیفیت های درونی احساسات آدمی به عرضه هنر خود دل خوش کنند و این درست خطری است که همیشه در کمین بازیگر نشسته است، چه در ابتدای راه باشد و چه در انتهای راه …"

کد خبر 409222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.