پایداری‌ها، موتلفه را مجبور به خروج از ائتلاف می‌کند؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

جواد امام: شاهد حضور سلایق مختلف در انتخابات نیستیم

جواد امام، درباره آخرین تصمیمات انتخاباتی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: نامزدهای اکثر احزاب اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده و فقط تعداد معدودی از احزاب دارای نامزد در انتخابات هستند که البته افراد شاخصی نیستند. رویکرد شورای عالی سیاستگذاری مشارکت در انتخابات بود و ما برای ثبت‌نام در انتخابات از اصلاح‌طلبان دعوت کرده بودیم، ولی شاهد بدعت هیئت‌های اجرایی بودیم و آنها رویه هیئت‌های نظارت را پیش پیش اجرا کرده و افرادی از اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کردند. وی ادامه داد: هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان هم همین مسیر را ادامه دادند و نتیجه این شد که شاهد حضور سلایق مختلف در انتخابات نیستیم. متأسفانه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که وظیفه این شورا برگزاری انتخابات پرشور نیست. البته شاید وظیفه شورای نگهبان هم برگزاری انتخابات پرشور نباشد، اما این شورا می‌توانست کاری کند که مردم برای حضور در انتخابات ترغیب شوند. این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه پس از اعلام نظر شورای نگهبان، تغییری در آرایش داوطلبان اصلاحات انجام نشده است، تصریح کرد: بعضاً نمایندگان شجاع لیست امید در مجلس دهم هم حتی رد صلاحیت شده‌اند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم شب گذشته شورای عالی سیاست‌گذاری، احزاب این اختیار را دارند که لیست انتخاباتی ارائه کنند و باید ببینیم کدام احزاب اصلاح طلب مایل به معرفی لیست انتخاباتی هستند.

پیوستن پایداری‌ها به شورای ائتلاف هنوز منتفی نیست

احمد کریمی اصفهانی با اشاره به ساز و کار اصولگرایان در بستن لیست انتخاباتی، گفت: هر جناحی که در حال فعالیت در عرصه سیاست کشور است همت خود را بر این گذاشته که بتواند برای انتخابات پیش رو به جمع بندی برسد و بتواند یک لیست ارائه کند. این موضوع هم مسئله اصولگرایان است و هم اصلاح طلبان. اما در این راستا هر تشکل و گروهی اختلاف نظراتی دارد که اگر تعامل به اقناع یکدیگر بینجامد قطعاً می‌توانند لیست مشترکی داشته باشند. وی ادامه داد: واقعیت این است که نمی‌توان بدون اقناع هیچ فرد و جریانی را با خود همراه کرد و اصولگرایان هم هنوز به این نتیجه نرسیدند که می‌توانند لیست واحد داشته باشند یا خیر. اما زیاده خواهی و سهم خواهی باعث می‌شود این اتفاق نیفتد، موضوعی که در هر دوره از انتخابات بوده و امیدواریم این بار تکرار نشود. این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تصریح کرد: نباید فراموش کرد کسی که برای حضور در مجلس انتخاب می‌شود باید کارآمد و توانمند باشد. در این سال‌هایی که گذشته به خصوص با وجود مشکلات اقتصادی، نمایندگان حتماً کارآمدی لازم برای حل مسائل را نداشتند و این یک واقعیت است. کریمی اصفهانی خاطر نشان کرد: حالا هر گروه و جناحی بتواند افراد توانمندی به میدان بیاورد می‌تواند شانس بیشتری در رقابت داشته باشد. اما اگر هر یک فقط به فکر پیروزی و به میدان آوردن افراد خودش باشد قطعاً به اصل انتخابات هم ضربه خواهد زد. وی افزود: در حال حاضر اصولگرایان هم به جمع بندی نهایی نرسیدند و فکر می‌کنم نهایتاً تا چهار روز آینده لیست نهایی شورای ائتلاف منتشر شود. فعلاً که جبهه پایداری یک لیست ۶۰ نفره و شورای ائتلاف لیستی ۹۰ نفره منتشر کردند و فعلاً در مرحله چانه زنی هستند. پیوستن جبهه پایداری به شورای ائتلاف هنوز منتفی نیست اما انتشار لیست ۶۰ نفره توسط آنها بیشتر به معنای سهم خواهی بیشتر در انتخابات است. حالا باید دید چه شرایطی پیش می‌آید.

توافق جامعه روحانیت و جامعه مدرسین برای ارائه لیست مشترک در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری

جامعه روحانیت مبارز، پس از انجام مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص پنج حوزه انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری فهرست مشترک ارائه می‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین موسی‌پور عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان این مطلب گفت: از میان ۲۹ نفر افراد واجد شرایط، هفت نفر به مجلس خبرگان رهبری راه خواهند یافت. مسؤول تشکیلات جامعه روحانیت مبارز افزود: پس از مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته بین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، و بر اساس توافق حاصل شده، فهرست مشترک در تهران و چهار حوزه انتخابیه دیگر به زودی طی بیانیه رسمی اعلام خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین موسی پور در پایان یادآور شد: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری علاوه بر استان تهران در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند برگزار می‌شود.

انواری: موتلفه به ائتلاف پایبند است / سهم خواهی نمی‌کنیم

حسین انواری دیگر عضو موتلفه نیز با اشاره به ارائه لیست جداگانه توسط جبهه پایداری، گفت: عزیزان ما در این گروه از فرامین آیت الله مصباح یزدی تبعیت می‌کنند که راهنمایی‌های ایشان هم برای همه مشخص است. هرچند افتراق منطقی به نظر نمی‌رسد. وی ادامه داد: از طرفی افرادی که در شورای ائتلاف حضور دارند تا معیارها را بر مصادیق منطبق کنند قاعدتاً نباید اختلافات زیادی داشته باشند چون معیارها پراکنده و متفاوت نیست اما اینکه نهایتاً چطور به نقطه مطلوب برسیم؟، باید اجازه داد و دید چه پیش می‌آید. این فعال سیاسی اصولگرا همچنین تصریح کرد: اما تمام کسانی که در حال حاضر در شورای ائتلاف حضور دارند پایندی خود را ثابت کردند و واقعاً به دنبال انتخاب اصلح هستند تا بهترین گزینه در لیست نهایی قرار بگیرند. انواری در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا احتمال ارائه لیست جداگانه توسط نیروهای سنتی و حزب موتلفه با سرلیستی مصطفی میرسلیم وجود دارد یا خیر، گفت: حزب موتلفه به شورای ائتلاف پایبند است و پای حرفش ایستاده؛ بحث خروج از ائتلاف در موتلفه مطرح نیست. در عین حال ما هیچ وقت سهم خواهی نمی‌کنیم، نمی‌گوییم اگر فلان گروه باشد نیستیم یا اگر نباشد هستیم.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: درحال حاضر جامعه روحانیت مبارز هم در شورای ائتلاف حضور دارند، هرچند اختلاف نظرهایی وجود دارد اما این به معنای وجود اختلافات عمیق نیست. همگی می‌خواهند افرادی کارآمد و قوی وارد مجلس کنند تا مسائل کشور حل شود.

کد خبر 409215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.