۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
سانسور آمار معنایی ندارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: امروزه با حجم گسترده ای از داده‌ها روبرو هستیم و سانسور آمار معنایی ندارد، سواد آماری یکی از مهم‌ترین نیازهای اقتصادی کشور در حال حاضر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نعمت الله اکبری بعد از ظهر امروز چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در همایش چالش‌ها و نقش آمار در ارتقا تصمیم سازی بخش خصوصی در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: اتاق‌های نسل سوم به شدت به سواد آماری نیاز دارند و هیچکس نمی‌تواند فعالان اقتصادی را از آمار و داده‌ها محروم کند؛ سواد آمار به معنای قدرت سنجش آمار و ارائه تصمیمات صحیح اقتصادی است.

وی افزود: معتقدیم بسیاری از قابلیت‌های مهم اتاق‌های بازرگانی نسل سوم تنها با توسعه نظام جامع آماری محقق می‌شود و بر اساس تعاریف علمی، سواد آماری هنر تصمیم گرفتن و قضاوت کردن در شرایط نا اطمینانی است. تمامی سازمان‌ها و فعالان اقتصادی نیازمند سه عنصر اساسی دانش، خلاقیت و بهره وری هستند و اگربه این سه عنصر دست پیدا نکنند از قافله پیشرفت اقتصادی عقب خواهند ماند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه تصور ما از وضعیت نظام آماری امروز باید با آمار در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته متفاوت باشد، تصریح کرد: آمار به سرعت تغییر می‌کند و فعالان اقتصادی باید سواد آماری خود را بر میزان تغییرات استوار کنند زیرا سرعت تغییرات آماری به قدری زیاد است که واقعیت‌ها از تصورات ما بسیار جلوتر می‌افتند.

اکبری اضافه کرد: اگر اصحاب کهف ۳۰۰ سال خوابیدند و اطلاعاتشان غیرقابل استفاده شد، کافی است ما ۳۰۰ روز بخوابیم تا این اتفاق را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: آگاهی داشتن نسبت به داده‌های مالی و اقتصادی، چگونه جمع آوری شدن آنها و میزان مفید بودن آنها برای فعالان اقتصادی، ارزش داده هارا تعیین می‌کند و قالب‌های اصلی داده‌های جدید، مفاهیم پیچیده‌تری را نسبت به گذشته مطرح می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با بیان اینکه علت مورد توجه قرار نگرفتن آمار در کشور، نرسیدن به مرحله خرد و دانش در نظام جامع آماری است، خاطر نشان کرد: ۲۰ درصد بودجه کشور متفرقه است و باید سواد آماری خود را افزایش دهیم و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در این خصوص گام بردارد.

قوانین و مقررات بر کیفیت تجهیزات تأثیر گذار است

ایوب فرامرزی، معاون اقتصادی و محاسبات مرکز ملی آمار ایران، نیز در این همایش با تاکید بر تسهیل بستر فعالیت‌های اقتصادی، اظهار کرد: باید ویژگی‌های بستر فعالیت‌های بخش خصوصی را به صورت ویژه پایش کنیم و افراد توانمند را در سیاست گذاری‌های اقتصادی بکار بگیریم.

وی افزود: مؤلفه اساسی اول در سیاست گذاری اقتصادی و آماری، امکانات یک کشور است و سرمایه انسانی جامعه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سیاست گذاری اقتصادی محسوب می‌شود؛ قوانین و مقررات و نهادهای دولتی یک نظام سیاست گذاری اقتصادی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار اند.

معاون اقتصادی و محاسبات مرکز ملی آمار ایران تصریح کرد: اگر مدیریتت هوشمند در کشور نباشد افراد توانمند اقتصادی از توان خود بر خلاف توسعه پایدار استفاده می‌کنند و قوانین و مقررات بر کیفیت تجهیزات تأثیر گذار است.

کد خبر 409212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.