مسکنی بنام زنجبیل

شناخت عامل یک سوم سرطان ها، هشت غذای مفید برای قلب، مضرات مصرف چای داغ، ورزش سپری در مقابل پرخوری و مسکنی بنام زنجبیل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اینکه تغدیه نامناسب موجب بروز یک سوم سرطان‌ها یا تسریع در ابتلاء آن می‌شود، اظهار کرد: سرخ کردن مواد غذایی در حرارت بالا می‌تواند باعث تولید مواد سرطان زا شود به ویژه مواد غذایی که بر روی شعله مستقیم آتش درست می‌شود که این سوخته‌های ماده غذایی از عوامل مؤثر در بروز سرطان است.

یوسف نقیایی، افزود: باید از روش‌های جایگزین یا حرارت غیر مستقیم برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد بنابراین غذاهای نیمه سوخته مانند کباب و جوجه کباب سوخته، چیپس، نان، ته دیگ و سیب زمینی سوخته را مصرف نکنید.

وی با تاکید بر اینکه باید از ماده غذایی که به آن‌ها سموم زیاد زده می‌شود یا از کودهای شیمیایی غیر استاندارد استفاده می‌شود خود داری کرد، گفت: زیرا در برخی از گلخانه‌ها احتمال وجود سموم در بین آن‌ها بسیار بالاست بدین ترتیب از این مواد غذایی باید کمتر استفاده کرد و یا اگر قابلیت شست و شو دارند به خوبی شسته شوند و پوست آن‌ها را گرفته شود.

نقیایی افزود: بسیاری سبزیجات و میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضدسرطان هستند که می‌توانند از واکنش‌های ناخواسته در داخل بدن جلوگیری و یا آن‌ها را متوقف کنند. مهمترین آنتی اکسیدان‌ها شامل انواع میوه و سبزی‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز مانند هویج، کدو، سیب زرد، گوجه فرنگی، توت فرنگی، سیر و پیاز، زیتون، و خانواده کلم می‌باشد.

این متخصص اضافه کرد: برخی آنتی اکسیدان‌ها در نوشیدنی‌هایی، چون چای، چای سبز و یا ترکیبات کائوئویی وجود دارد که به مصرف درست و به اندازه آن‌ها ماده توصیه می‌شود. چاقی و اضافه وزن در بروز سرطان نقش دارد، هرچه درصد چاقی افراد بیشتر باشد بروز برخی سرطان‌ها، چون سرطان دستگاه گوارش در آن افزایش می‌یابد.

نقیایی ادامه داد: همچنین کمبود برخی مواد مغذی، چون کم خونی، کمبود روی، کمبود ویتامین E می‌تواند زمینه ساز برخی سرطان‌ها شود. برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود که علاوه بر حفظ تناسب اندام از غذاهای متنوع و سالم استفاده کنند.

مضرات مصرف چای داغ

یک متخصص گوارش و بیماری‌های داخلی با اشاره به این‌که نوشیدن چای داغ عامل بسیاری از سوءهاضمه ها است، اظهار کرد:: توصیه ما به افرادی که به خوردن چای عادت دارند این است که چای را به صورت کمرنگ مصرف کنند.

اکبر خسروی افزود: بسیاری از سوءهاضمه‌ها و بیماری‌های دستگاه گوارش براثر نوشیدن چای داغ است. توصیه ما به مردم این است که چای کمرنگ مصرف کنید و هر نوع نوشیدنی را داغ مصرف نکنید چراکه زمینه سرطان معده و مری ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از افراد به خوردن چای عادت دارند، گفت: توصیه ما به این افراد این است که تعداد وعده‌های چای را کم کرده و آن‌را داغ داغ نخورید و حتی‌الامکان از چای داخلی استفاده کنید چراکه مواد افزودنی آن کم است.

این متخصص گوارش و بیماری‌های داخلی، تصریح کرد: در فرهنگ ما از قدیم‌الایام تاکنون خوردن چای به صورت لب‌سوز و قندپهلو در خانه‌ها مرسوم بوده، در صورتی که خوردن قند زیاد باعث ایجاد کبد چرب و چای داغ باعث سوختن مری و معده و فراهم‌سازی زمینه سرطان می‌شود.

ورزش سپری در مقابل پرخوری

مطالعات محققان دانشگاه درکسل آمریکا نشان می‌دهد، فعالیت فیزیکی منظم و ورزش، اشتها و عادت‌های غذایی را تنظیم کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند. در ادامه این مطالعه آمده استف افرادی که برای کاهش وزن از رژیم غذایی کم کالری تبعیت می‌کنند، در صورت ورزش و فعالیت فیزیکی به رژیم خود تعهد بیشتری دارند و در واقع ورزش سپری در مقابل پرخوری است.
این مطالعه نشان می‌دهد احتمال پرخوری در افرادی که ورزش نمی‌کنند ۱۲ درصد است، ولی احتمال پرخوری همین افراد در صورتی که ۶۰ دقیقه ورزش کنند، به پنج درصد کاهش می‌یابد. به ازای هر ۱۰ دقیقه ورزش، احتمال پرخوری یک درصد کاهش می‌یابد. چاقی و اضافه وزن خطر مرگ زودرس را در زنان سه درصد و در مردان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. محققان بر این باورند که بدن افراد چاق مقاومت بیشتری نسبت به انسولین دارد و میزان چربی کبد و دیابت، چاقی را برای آنان کشنده‌تر می‌کند. در حال حاضر حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند.

مسکنی بنام زنجبیل

نتایج یک طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین نشان می‌دهد زنجبیل و ویتامین‌های D و E می‌توانند در کاهش دردهای شکمی دوران قاعدگی مؤثر باشند. محمد علی حسینی، مجری این طرح تحقیقاتی با اشاره به اینکه این یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور بوده است، اظهار کرد: این مطالعه اواخر سال ۲۰۱۶ در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.

این محقق درباره روند انجام پژوهش، گفت: برای انجام این مطالعه، خانم‌هایی که در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال بودند و درد دیسمنوره متوسط تا شدید داشتند وارد این مطالعه شدند. بیماران به چهار گروه تقسیم شدند به یک گروه ویتامین E به گروهی دیگر ویتامین D، به گروه سوم زنجبیل و به گروه چهارم دارونما یا پلاسیبو داده شد و در این روند زنجبیل به صورت یک کپسول حاوی عصاره زنجبیل به افراد داده می‌شد.

وی تصریح کرد: همه‌ی گروه‌ها در کنار ویتامین‌ها، زنجبیل و دارونما به مدت پنج روز داروهای مسکن نیز دریافت کردند و شدت درد آن‌ها بررسی شد. ویتامین D، E و زنجبیل تأثیر معناداری بر دیسمنوره داشتند و میان آن‌ها تأثیر زنجبیل از بقیه بیشتر بود. بعد از زنجبیل، ویتامین دی و پس از آن ویتامین‌ای به ترتیب بیشترین تأثیر را بر کاهش درد دیسمنوره داشتند. درد دیسمنوره به دردهای نواحی شکمی در دوران قاعدگی گفته می‌شود.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره علت دادن داروی مسکن به افراد حاضر در مطالعه، اظهار کرد: مسکن‌ها به همه بیماران داده شد، زیرا اخلاقی نبود که به دلیل آزمایش به بیمارانی که درد دارند مسکن داده نشود. کاهش درد قطعاً به دلیل مسکن هم بوده، اما هدف ما این بود که ببینیم از سه گروهی که زنجبیل، ویتامین D و ویتامین E دریافت کرده‌اند کاهش درد در کدام گروه بیشتر رخ داده است.

وی ادامه داد: یک گروه کنترل در این مطالعه وجود داشت که فقط مسکن و دارونما دریافت می‌کرد. دارونما هیچ تأثیر پزشکی ندارد و صرفاً یک مکانیسم روانی است. افراد گروه‌های دیگر در مقایسه با این گروه بررسی می‌شوند؛ مثلاً گروهی که زنجبیل و مسکن دریافت کرده در مقایسه با گروهی که فقط مسکن دریافت کرده میزان بیشتری کاهش درد داشته که این میزان بیشتر، نشان دهنده تأثیر زنجبیل است.

هشت غذای مفید برای قلب

داشتن رژیم غذایی سالم برای همه جنبه‌های سلامتی از جمله قلب سالم از اهمیت حیاتی برخوردار است. بیماری‌های قلبی غالباً با نشانه‌هایی از جمله فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر ارتباط دارد. مصرف غذاهای زیر به همراه ورزش منظم به ویژه برای سلامتی قلب مناسب هستند.

۱. ماهی قزل آلا وحشی

ماهی قزل آلا وحشی مملو از اسیدهای چرب امگا سه است. رژیم غذایی سرشار از امگا سه برای بهبود نشانگرهای متابولیک بیماری قلبی یافت شده است. با خوردن این نوع ماهی مقدار زیادی سلنیوم به دست می‌آید، آنتی اکسیدانی که از سلامت کل سیستم قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

۲. گل کلم

گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است که برای کاهش التهاب، تنظیم هضم و کاهش کلسترول بدن می‌توان روی آن حساب کرد.

۳. جگر

جگر از نظر غذایی به طرز شگفت آوری متنوع است، حاوی پروتئین، ویتامین C، ویتامین B۱۲، مس، آهن و روی است.

۴. سیب زمینی

رژیم غذایی پر از سیب زمینی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. سیب زمینی همچنین حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

۵. سیب

کلسترول بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی است و سیب حاوی یک تن پلی فنل های آنتی اکسیدانی است که برای حفظ تعادل سطح کلسترول خوب و بد کار می‌کنند. پکتین موجود در سیب در واقع مانع از جذب کلسترول می‌شود، در حالی که فیبر به بیرون کشیدن آن از بدن کمک می‌کند. سیب کلسترول LDL (بد) را ۴۰٪ کاهش می‌دهد. علاوه بر ویژگی‌های قلبی آن، سیب همچنین خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد، از ریه‌ها محافظت می‌کند و به کنترل اشتها کمک می‌کند.

۶. گردو

گردو یک میان وعده سالم است که فواید قابل توجهی برای قلب و مغز دارد. آنها حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. آنها همچنین بالاترین میزان آنتی اکسیدان های هرکدام از آجیل‌های معمول خوراکی را دارند، بنابراین خوردن آنها می‌تواند کلسترول را کاهش داده، رادیکال‌های آزاد را قبل از اینکه باعث آسیب سلول و اتتهاب شود، کاهش دهند.

۷. چای سبز

چای سبز بسیاری از مزایای سلامتی قلب، از جمله کاهش کلسترول، فشار خون و میزان تری گلیسیرید را ارائه می‌دهد. این ماده دارای آنتی اکسیدان هایی به شکل کاتچین و فلاونوئیدها است که مطالعات نشان می‌دهد به نفع قلب هستند و خطر لخته شدن خطرناک خون را کاهش می‌دهند. تمام این خوبی‌ها باعث کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی در طول عمر می‌شود

۸. شکلات تیره

فلاونول های موجود در شکلات تیره باعث کاهش فشار خون و بهبود جریان خون می‌شوند و این باعث می‌شود کار قلب بسیار آسان‌تر شود. شکلات تیره همچنین حاوی فلاونوئیدها است که می‌تواند در مقابل سموم محیطی و همچنین ترمیم آسیب سلولی محافظت کننده باشند.

کد خبر 409200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.