حرف و شعار چیزی برای اقتصاد ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: سخنرانی، حرف و شعار چیزی برای اقتصاد ما ندارد و باید بتوانیم بر اساس آمار فعالیت های خود را پایش کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود گلشیرازی، بعد از ظهر امروز چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در همایش چالش‌ها و نقش آمار در ارتقا تصمیم سازی بخش خصوصی در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری و توجه به اقتصاد قوی در جنگ اقتصادی به جز با توسعه آمار شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه به حوزه آمار را پایه اصلی تصمیم گیری های کارآمد در کشور دانسته‌اند و برطرف کردن اختلاف در مراکز آماری و تمرکز آمار در یک مرکز نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات مقدمه ساز اقتصاد قوی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی، مهم‌ترین چالش سرمایه گذاری در ایران، دسترسی نداشتن به آمار و همگانی نبودن آن است و ما برای پاسخگویی سریع به نیازمندی‌های اطلاعاتی جامعه کسب و کار نیاز به ایجاد یک نظام جامع اطلاعاتی داریم.

گلشیرازی اضافه کرد: زمانی قوام اقتصادی و سرمایه اقتصادی محقق خواهد شد که سرمایه اجتماعی و فرهنگی کشور مورد توجه قرار داشته باشد و اتاق بازرگانی پیش از توجه به اقتصاد باید به سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی توجه کند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی نسل سوم توجه ویژه ای به رفاه زندگی مردم در بستر جامعه دارد، ادامه داد: اطلاعات آماری باید به نحوی گردآوری شود که فعالان اقتصادی بتوانند از آنها بهره مند شوند و اگر بخواهیم اتاق بازرگانی کارآمدی داشته باشیم باید به این موضوع توجه ویژه ای کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان اصفهان، تصریح کرد: این شورا در استان کمیته تجمیع آمار را بر اساس مصوبات خود تشکیل داده تا آمار و ارقام مورد نیاز فعالان اقتصادی در دسترس آنها باشد.

گلشیرازی افزود: سهم کم صادرات نسبت به GDP استان نشان می‌دهد که باید برنامه ریزی در جهت تجمیع آمار را عملیاتی کنیم. فعالان اقتصادی تشنه دستیابی به منابع آماری در زمان جنگ اقتصادی هستند و فرصت اقتصادی تحریم‌ها برای کشور ما، افزایش سهم بخش خصوصی از نظام اقتصادی کشور از ۱۵ به ۵۵ درصد بوده است و باید شرایطی فراهم شود تا نظام اقتصادی بتواند به صورت کامل از نقش بخش خصوصی برخوردار و بهره مند شود.

چند پارگی آمار یکی از چالش‌های مهم در دستگاه‌های اجرایی است

بهنام ابراهیمی، مدیر بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این همایش با تاکید بر نقش آمار و ارقام در توسعه اقتصادی کشور، اظهار کرد: اتاق بازرگانی نه تنها در بهبود فضای کسب و کار بلکه در بهبود وضعیت معیشتی مردم تأثیرگذار است.

وی افزود: فعالان اقتصادی انتظار دارند، آمارهای اقتصادی، قابل اندازه گیری، کمی، محدود و با مقطع زمانی معین باشند.

مدیر بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، با بیان اینکه چند پارگی آمار یکی از چالش‌های مهم در دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: فعالان اقتصادی با چالش‌های آماری مختلفی روبرو هستند و یکی از این چالش‌های مهم وجود نداشتن مطالعات کاربردی در حوزه آمار است و راهکار پیشنهادی اتاق اصفهان، ارتقا سطح فرهنگ استفاده از آمار برای عموم جامعه است.

ابراهیمی اضافه کرد: اجرای قوانین بالادستی آمار کشور باید مدنظر قرار بگیرد و یکی از مشکلات تجمیع آمار، وجود نداشتن اعتبارات و منابع لازم است.

کد خبر 409196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.