اقتصاد سنتی یا اقتصاد معیشتی چیست؟

سنت‌ها، رسومات و باورها باعث تعیین کالاها و خدماتی می‌شود که بازار به روش سنتی تقاضا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقتصاد سنتی که از آن با عنوان اقتصاد معیشتی نیز یاد می‌شود، از میان مردم فراگیر نیست و کمتر کسی تمایل به انجام آن داشته و از سطح سودآوری پایینی برخوردار است زیرا تنها بر خرید وفروش و معاوضه کالا و خدمات تکیه می‌کند. ارزش‌های قومی، باورها و رسم و رسومات، فعالیت‌های سنتی نظیر ماهیگیری، کشاورزی و شکار را در برمی‌گیرد و بر کالاها و خدمات تأثیر می‌گذارد. محصولات حاصل از این صنایع عموماً به طور کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری‌که هیچ بخشی از آن اضافه و بدون استفاده نیست. معمولاً کشورهای در حال توسعه دارای بیشترین مناطق روستایی بیش از نقاط دیگر جهان، از اقتصاد سنتی بهره می‌گیرند.

فواید اقتصاد سنتی

شاید به ظاهر اقتصاد سنتی خیلی سودمند به نظر نرسد، اما افرادی که از این نوع اقتصاد کسب درآمد می‌کنند به روش‌های مختلف به کسب سود می‌پردازند. یکی از فواید اقتصاد سنتی این است که مردم در جامعه نقش تولیدات خود را به خوبی درک می‌کنند و این امر منجر به رقابت کم‌تر در میان اشخاص می‌شود زیرا آنها می‌دانند برای خدمات خود چه محصولی دریافت خواهند کرد. از آن‌جا که نقش‌های اجتماعی مبتنی بر رسم و رسومات محلی است، بنابراین افرادی که از اقتصاد سنتی حمایت می‌کنند، می‌دانند که نقش آن‌ها برای حفظ جامعه‌ای عملگرا در قرن‌های بعدی نیز بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، در اغلب موارد تصمیمات اقتصادی توسط جامعه به عنوان یک کل، یک خانواده یا رهبر یک قبیله گرفته می‌شود. یکی دیگر از فواید اقتصاد سنتی این است که تخریب شدن محیط زیست در طول روند آن به مراتب کم‌تر از جوامع صنعتی است.

نقاط ضعف اقتصاد سنتی

اقتصاد سنتی نیز همچون دیگر انواع و ساختارهای اقتصادی معایبی نیز دارد. از آن‌جا که اقتصاد سنتی بر منابع طبیعی تکیه می‌کند، تغییرات غیرمنتظره آب‌وهوایی می‌تواند به طور چشمگیری تولید محصولات را تحت تأثیر قرار دهد. حوادث طبیعی نظیر خشکسالی، سیل و سونامی می‌تواند میزان تولید محصول را تا حد زیادی کاهش دهد که در این‌صورت نه تنها اقتصاد با مشکل مواجه می‌شود بلکه مردم نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. آسیب‌پذیری نسبت به کشورهای بزرگ‌تر و غنی‌تر، که از اقتصاد بازاری توانمندی برخوردار هستند نیز از دیگر معایب بزرگ اقتصاد سنتی به شمار می‌رود زیرا کشورهای ثروتمند ممکن است صنایع خود را به کشورهایی با اقتصاد سنتی تحمیل کنند. به عنوان مثال، اقدامات مربوط به حفاری‌های نفت ممکن است به سود کشورهای ثروتمند باشد و در عین حال باعث آلودگی آب و خاک در کشورهای دارای اقتصاد سنتی شود که این امر به نوبه خود منجر به کاهش تولید محصول خواهد شد.

چه کشورهایی از اقتصاد سنتی بهره می‌برند؟

مردم اینوئیت در قطب شمال، نامی که اسکیموهای کانادا، آلاسکا و گرینلند برای اشاره به قوم خود از آن استفاده می‌کنند، از اقتصاد سنتی بیشترین بهره را می‌برند. به عنوان مثال، در گرینلند ماهیگیری و صید میگو یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌های اقتصادی در میان مردم به شمار می‌رود که سود زیادی را نیز برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. در سایر مناطق نیز مردم اینوئیت به شکار حیوانات، به‌ویژه گوزن شمالی، گرایش زیادی دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. شکار بخش مهمی از فعالیت‌های این قوم به شمار می‌رود و افرادی که در این زمینه موفق هستند، هر چند وقت یک بار یک مهمانی ترتیب می‌دهند و گوشت شکار خود را صرف تهیه غذای آن مهمانی می‌کنند.

بیش از ۶۶ درصد جمعیت هائیتی، کشوری در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب، به زراعت معیشتی مشغول هستند، البته این فعالیت کاملاً در زمره اقتصاد سنتی قرار نمی‌گیرد. مردم این کشور در قلب جنگل آمازون در آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند و اغلب با فعالیت‌های اقتصاد سنتی سروکار دارند و از دنیای اطراف خود دور هستند.

پیشینه اقتصاد سنتی

اقتصاد معیشتی نسبت به عوامل خارجی بسیار آسیب‌پذیر است به همین دلیل از محبوبیت زیادی در میان مردم جهان برخوردار نیست. در زمان‌های خیلی دور، مردم بومی آمریکای شمالی اقتصاد سنتی را حول محور شکار و ماهیگیری دنبال می‌کردند اما با ورود استعمارگران اروپایی به این بخش، اقتصاد معیشتی با مشکلات فراوانی مواجه شد. اقتصاد بازار اروپا نه تنها روز به روز قوی‌تر می‌شد، بلکه استعمارگران جنگ، بیماری و قتل عام را به آمریکای شمالی آوردند و این امر باعث تضعیف اقتصاد سنتی در این منطقه شد.

کد خبر 409184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.