ابلاغ دستورالعمل پویش درختکاری به شهرداری‌ها

دستورالعمل پویش درختکاری سال ۱۳۹۸ باهدف گسترش فرهنگ درختکاری معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور برای اجرا در کشور به معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری ها ابلاغ شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اهداف دستورالعمل پویش درختکاری سال ۱۳۹۸ که از سوی دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تهیه شده عبارت است از: ترویج فرهنگ درختکاری و حفظ و نگهداری آن در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه فضای سبز شهری و جنگل‌های دست کاشت اطراف شهرها (کمربند فضای سبز) با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای غیراصولی و گسترش بی‌رویه شهرها و پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه نشینی، کنترل آلودگی محیط زیست و ارتقای کیفیت آن و تقویت روحیه مشارکت در اقشار مختلف مردم، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی.

در این دستورالعمل، فعالیت‌ها و اقدامات مشتمل برفعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، فعالیت‌های اجرایی شامل شناسایی عرصه‌های مناسب جهت کاشت درخت با اولویت‌های موجود، شناسایی و تهیه درختان مناسب جهت کاشت در عرصه‌های انتخاب شده با رعایت موارد و ضوابط موجود، آماده‌سازی زمین جهت غرس نهال، کاشت نهال و نگهداری از درختان کاشته شده، مزیت‌ها و آثار استفاده از درختان و درختچه‌های زینتی در عرصه‌های فضای سبز و نظارت بر اجرای دستورالعمل تشریح شده است.

بر اساس این گزارش، متن نامه ابلاغ دستورالعمل پویش درختکاری سال ۱۳۹۸ که با امضای مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری ها به شرح زیر است:

«همانگونه که مطلعید فضای سبز شهری در ارتقای کیفیت محیط زیست شهری و ارایه خدمات اجتماعی، اکولوژیکی به شهروندان نقش بسزایی دارد و توجه به آن در مدیریت شهری خصوصاً در شهرهای بزرگ که با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند، حائز اهمیت است. در این راستا مقرر است در یک اقدام هماهنگ «پویش سراسری درختکاری» با شعار «درخت دوستی بنشانیم» در تمامی شهرهای کشور با همکاری و مشارکت اقشار مختلف مردم، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی راه اندازی شود.»

بر همین اساس «دستورالعمل پویش درختکاری» که به منظور ایجاد وحدت رویه در دستیابی به اهداف این پویش تدوین شده است برای ابلاغ به شهرداری‌های تابعه ارسال می‌شود.»

بر اساس این دستورالعمل لازم است که معاونان امور عمرانی استانداری‌ها اقداماتی را انجام دهند. تمامی ملاحظات علمی مربوط به انتخاب نهال متناسب با عملکرد عرصه، نیاز آبی کم، بومی، مقاوم و سازگار با اقلیم رعایت شود.

بهره‌گیری از مشارکت شهروندان و ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد، سمن‌ها، گروه‌های دانش‌آموزی، بسیج و… مدنظر قرارگیرد و برنامه‌ریزی جهت همکاری در کاشت رایگان درخت در اراضی نیروهای نظامی، انتظامی و ادارات با هماهنگی و درصورت درخواست به عمل آید. همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط خصوصاً دستگاه‌های ذیربط در آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون هوای پاک (آیین‌نامه اجرایی) مدنظر قرارگیرد، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها جهت اطلاع‌رسانی، حمایت از پویش سراسری درختکاری با همکاری صدا و سیما و اصحاب رسانه استانی و محلی تاکید شود.

در پایان این دستورالعمل، آمده است: «نظارت عالی بر حسن اجرای پویش درختکاری در سطح استان بر عهده معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری است.»

کد خبر 409181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.