سامانه معاملاتی قدیمی بورس همچنان پاسخگو است

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: با وجود افزایش ۱۰ برابری حجم معاملات نسبت به سال گذشته و افزایش چندین برابری تعداد معاملات و تبادلات مالی بازار سرمایه، همچنان سامانه معاملاتی قدیمی پاسخگوی معاملات است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، روح الله دهقان اظهار کرد: اگرچه به روز رسانی کامل زیرساخت‌های سامانه‌های معاملاتی زمان بر است اما این مهم در حالی پیگیری می‌شود که در تهیه آن به دلیل بروز تحریم‌ها به توان داخلی تکیه کرده‌ایم. ضمن اینکه ایجاد زیرساخت مناسب و سامانه‌های مرتبط با بازار سرمایه کار یک روز و دو روز نیست و اقدامی زمان بر و انرژی بر است.

وی با تاکید بر اینکه متخصصان داخلی توان ایجاد این زیرساخت‌ها را دارند، تصریح کرد: با وجود افزایش ۱۰ برابری حجم معاملات نسبت به سال گذشته و افزایش چندین برابری تعداد معاملات و تبادلات مالی بازار سرمایه، همچنان سامانه معاملاتی قدیمی پاسخگوی معاملات است.

دهقان افزود: این توان پاسخگویی به دلیل وجود پشتیبانی تیمی حرفه‌ای در پشت صحنه است که سامانه‌ها را به خوبی مدیریت می‌کنند. اکنون در حال توسعه دادن سامانه فعلی هستیم و بعد به سراغ سامانه پایه می‌رویم تا به بازار سرمایه ارائه کنیم.

افزایش سواد بورسی از بروز هیجان می کاهد

دهقان درباره نقش فرهنگ سازی در بازار سرمایه و برگزاری جلسات آشنایی فعالان بازار در راستای پیگیری مسابقات الگوریتمی و لیگ ستارگان گفت: آنچه در تمام بازارهای دنیا به عنوان یک ضرورت همواره پیگیری می‌شود، نقش بسیار مهم آموزش در سرمایه گذاری درست و اجتناب از هیجان به ویژه در بازارهای مالی است. بر این اساس، برگزاری برنامه‌های این چنینی و اتفاقاتی همچون ورود الگوریتم‌ها به بازار سرمایه می‌تواند به کاهش هیجانات کاذب در معاملات کمک شایانی کند.

وی با تاکید بر لزوم فراگیری آموزش‌های اولیه برای ورود هوشمندانه به بورس خاطرنشان کرد: چنانچه فرد با آمادگی علمی بیشتر در بازار سرمایه حضور یابد، می‌تواند از ریسک‌های مترتب ناشی از نبود آگاهی خود بکاهد. ضمن اینکه با کنترل هیجان و عدم بروز رفتار هیجانی می‌تواند از بروز رفتارهای جمعی هیجانی در بازار جلوگیری کند.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، کاهش زیان سهامداران خرد حقیقی را مهمترین مزیت کنترل هیجانات کاذب در بازار دانست و افزود: هر چقدر رویدادهای این چنینی بتواند آموزش‌های تخصصی درستی را به فعالان بازار ارائه دهد، بی شک در کنترل هیجانات بازار و سرمایه گذاری درست و جلوگیری از ضرر عموم سهامداران مؤثر خواهد بود. این آموزش‌ها در کنار برنامه‌های شرکت بورس می‌تواند به ایجاد معاملات حرفه‌ای در بازار کمک کند.

دهقان درباره سیاست گذاری‌های سازمان بورس در ایجاد فرهنگ استفاده از الگوریتم‌ها معاملاتی برای افزایش معاملات حرفه‌ای در بازار سرمایه نیز گفت: کلیت این موضوع سیاست گذاری‌هایی است که سازمان بورس و شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس انجام می‌دهند و در حوزه سیاست گذاری این نهادها است که شکل صحیح معاملات را ارائه می‌دهند. در این زمینه برنامه‌های ویژه ای تدارک دیده شده که برگزاری برخی رویدادها نیز از جمله این برنامه‌ها است.

کد خبر 409144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.