حجم نقدینگی خالص ورودی تاثیر کرونا بر بورس را کاهش داد

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: کرونا به دلیل حجم نقدینگی خالص ورودی تأثیر زیادی بر بازار نداشت اما باید توجه داشت در شرایطی که این جریان نقدینگی ضعیف باشد وجود چنین بیماری‌هایی می‌تواند تأثیر منفی خود در بازار را نشان دهد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره فعالیت‌های چشمگیر روزهای اخیر بورس اظهار کرد: سیاست‌های دولت نیز باعث شد زمینه لازم برای بازگشت برخی افراد که به دلیل ابهام در شرایط آینده پول خود را از بازار خارج کرده بودند، پدید آید.

وی افزود: دولت همچون بخشی از مردم به این نتیجه رسیده است که بازار سرمایه مهم‌ترین محلی است که می‌توان هم برای تأمین مالی و هم برای کنترل تورم استفاده کرد.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه درباره تأثیر بیماری تازه وارد کرونا بر بازار سرمایه ایران نیز گفت: قطعاً تأثیر این بیماری در بازارهای جهانی موقتی بوده و جریان گردش اقتصاد جهانی را برای مدت کوتاهی با کاهش مواجه می‌کند.

حقانی نسب ادامه داد: باید توجه کرد به دلیل نبود روابط خارجی خاص و خارق‌العاده‌ای در ایران، میزان این تأثیر زیاد نیست اما احتمال آنکه چنین شرایطی برای ایرانیان ایجاد شود نیز وجود دارد، هرچند باید به جریان نقدینگی نیز توجه کرد.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد به ۱۰ دلیل متقن و مشخص نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند و هر روز با خالص ورود جریان نقدینگی به بازار رو به رو هستیم.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه با اشاره به معادله پونزی، اضافه کرد: این معادله در بازار سرمایه ایران به دلیل مثبت بودن جریان نقدینه ورودی عملاً کرونا را به عنوان مسئله مهمی تلقی نکرد. همچنین این بیماری نیز به دلیل همین حجم نقدینگی خالص ورودی تأثیر زیادی بر بازار نداشت. با این حال باید توجه کرد در شرایطی که این جریان نقدینه ضعیف باشد وجود چنین بیماری‌هایی می‌تواند تأثیر منفی خود در بازار را نشان دهد.

کد خبر 409135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.