ابتکار کانادا برای افزایش مشارکت شهروندان

‌گروهی از شهروندان اهل ونکوور در کشور کانادا برای افزایش تنوع طراحی شهری تلاش کرده‌اند با خلق روش‌های جدید، مشارکت‌های مدنی بین مردم این شهر را افزایش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با رشد جمعیت ساکنان یک شهر، دولت‌های محلی با مشکلات بیشتری در شهرسازی مواجه می‌شوند چرا که نیاز به خانه‌سازی مقرون‌به‌صرفه و حمل‌ونقل عمومی، تنش‌ها در خصوص جایگزینی طبقات اجتماعی در بافت شهری، تراکم و حتی سازگارسازی شرایط شهری با تغییرات آب‌وهوایی افزایش می‌یابد.

البته با وجود همه این مشکلات، همیشه دولت‌ها راه‌حل‌هایی می‌یابند که اخیراً مدیران شهرهای هوشمند، سهیم‌سازی شهروندان در فرآیند شهرسازی را به عنوان روشی جالب برای شناخت و در نتیجه پاسخگویی به تمام نیازهای در حال تغییر مردم در پیش گرفته‌اند.

مدیران شهری در چند دهه اخیر تلاش کرده‌اند روش‌های جالبی برای جذب تمام شهروندان، به خصوص افرادی با مهارت‌های بالا در زمینه‌های تکنولوژی، رسانه‌های جمعی و روش‌های طراحی گروهی در فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری و شهرسازی به کار گیرند تا درنتیجه شهرهایی خلق کنند که با نیازهای در حال تغییر بشر سازگاری داشته باشد.

کارکنان شهرداری‌های شهرهای کانادایی از موفق‌ترین افراد جهان در جذب مردم به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهری بوده‌اند که با اقداماتی بسیار جالب و در عین حال ساده توانسته‌اند بیشترین نقش را در سهیم‌سازی شهروندان در طراحی‌های شهری ایفا کنند. در ادامه به بعضی از اقدامات جالب این افراد پرداخته می‌شود.

دسترسی آسان به شهرداری برای مردم

زمانی‌که مردم یک شهر نتوانند به راحتی به شهردار و ساختمان شهرداری دسترسی داشته باشند، انگیزه آن‌ها برای مشارکت در فرآیندهای شهرسازی و ارائه ایده‌های خود بسیار کاهش می‌یابد. در نتیجه، شهرداری‌های منطقه بزرگ ونکوور غرفه‌هایی را در سراسر شهر و خارج از ساختمان‌های اصلی شهرداری برای کارکنان و خدمات خود دایر کرده‌اند تا مردم به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال، مسئولان شهر پیت مدوز در کانادا در دبیرستان‌ها و مراکز مهم شهری جلسات شورای شهر برگزار می‌کنند و این در حالی است که مدیران ونکوور طرح‌هایی برای احداث کیوسک‌های تلفن سیار و مراکز خدماتی کوچک در شهر پیشنهاد کرده‌اند تا در آن خدمات مختلف نظیر فروش بلیط‌های پارکینگ در اختیار مردم قرار گیرد.

برگزاری فستیوال‌های محیطی

بسیاری از مسئولان در شهرهای کانادایی در تلاشند با به کارگیری روش‌های جالب و کم‌تر کسل‌کننده باعث جذب هرچه بیشتر مردم و خانواده‌ها به سمت طراحی‌ها و مشارکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری شوند. این افراد اغلب با ارائه فعالیت‌های لذت‌بخش نظیر سرگرمی، غذا و سخنرانی‌های عمومی در تمام نقاط شهر خود مردم را به سمت سهیم‌سازی شخصی در فرآیندهای شهری سوق می‌دهند.

به عنوان مثال، مدیران شهر برنابی کانادا به منظور توسعه یک استراتژی پایدار برای سهیم‌سازی شهروندان تصمیم گرفتند فستیوال‌های محیطی برگزار کنند. در این فستیوال‌ها مردم از طریق موسیقی زنده، نقاشی چهره، مسافرت با دوچرخه، فعالیت‌های کودکانه، پیاده‌روی در طبیعت و دریافت هدایا به طور داوطلبانه و با اشتیاق فراوان به سمت فرآیندهای تصمیم‌گیری و طراحی شهری جذب می‌شدند.

سهیم‌سازی شهروندان از طریق برنامه‌های آنلاین

یکی از بهترین و جالب‌ترین ایده‌ها برای جذب مردم در فعالیت‌های شهری، ایجاد وب‌سایت‌ها و سایر برنامه‌هایی است که مردم را به طور آنلاین با کارکنان شهرداری مرتبط می‌کند. در این روش، مردم در وب‌سایت‌هایی مشخص می‌توانند پرسش‌های خود را در خصوص مسائل مهم شهری از کارکنان شهرداری مطرح کنند و همان لحظه پاسخ‌های خود را دریافت کنند. به عنوان مثال، شهردار ونکوور وب‌سایتی درست کرده است که در آن بخش‌های مختلفی به سهیم‌سازی شهروندان و قیمت مسکن اختصاص داده شده است. مردم با ورود به این وب‌سایت می‌توانند پس از ورود به هر بخش مشکلات خود را مطرح کنند و منتظر بازخورد از طرف شخص شهردار باشند.

دسترسی به خدمات شهری از طریق گوشی‌های هوشمند

با پیشرفت روز افزون گوشی‌های تلفن همراه و امکان نصب نرم‌افزارهای مختلف، بسیاری از مقامات رسمی شهرداری تلاش کرده‌اند خدمات‌رسانی را از طریق این وسیله‌ها به شهروندان تسهیل کنند. زمانی که مدیران شهر ساری در انگلستان وب‌سایتی برای خدمات‌رسانی به شهروندان خود راه‌اندازی کردند، متوجه شدند که بیش از ۳۰ درصد از بازدیدهای سایت از طریق تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد. به همین دلیل، مقامات ساری تصمیم گرفتند وب‌سایتی دوستدار تلفن همراه راه‌اندازی کنند تا از این طریق اطلاعات مختلف نظیر چگونگی جمع‌آوری زباله، خدمات و مناطق تفریحی و بازرسی‌های ساختمانی را در اختیار کاربران قرار دهند.

کد خبر 409131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.