استفاده آب مجازی از راهکارهای مهم حل بحران آب است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: آب مجازی یکی از مهم‌ترین نکات مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و از راهکارهای مهم حل بحران آب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس کشاورز امروز چهارشنبه _۱۶ بهمن ماه_ در گردهمایی رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی کشور در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: وضعیت کنونی بخش کشاورزی کشور مناسب است و تأمین امنیت غذایی اولویت اصلی این بخش است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های دولت در این بخش باید حمایتی باشد نه مداخله گرانه، افزود: دومین وظیفه مهم بخش کشاورزی حفظ منابع مورد نیاز مردم است و به عبارتی رویکرد زیست محیطی بخش کشاورزی حفاظت از منابع طبیعی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: سومین وظیفه بخش کشاورزی افزایش میزان درآمد کشاورزان است که جنبه اجتماعی و تعاملی این بخش است. دولت باید حمایت و سیاست گذاری خود را در راستای رضایت فعالان اقتصادی بگمارد.

خودکفایی کالری در کشور تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد

کشاورز اضافه کرد: در شرایط کنونی، بیش از ۸۰ درصد انرژی و ۹۰ درصد از پروتئین را تولید داخلی می‌کنیم و بسیاری از کشورها آرزوی وضعیت کشاورزی در ایران را دارند. بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی، خودکفایی کالری در کشور تا سال ۱۴۰۰ می‌تواند به بیش از ۹۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: دنیا با ما سازگاری ندارد و تحریم‌ها باعث شده تا لازم باشد در بازه‌های زمانی مختلف سیاست‌های متفاوتی در نظر بگیریم و سعی شده تا هیچگونه مشکلاتی برای تولید و تولیدکنننده به وجود نیاید اما ایالات متحده هر روز با یک تهدید جدید می‌خواهد نظام اقتصادی ایران را تضعیف کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر یک کسب و کار پایدار باشد بسیار موفق تر خواهد بود، خاطرنشان کرد: رشد بخش کشاورزی از سال ۱۳۹۲ به بعد پایدار بوده و به رغم اتفاقات اقتصادی و اقلیمی مختلف رشد بخش کشاورزی مستمر بوده است البته پایداری در هر امری بر موفقیت‌های مقطعی مقدم است.

کشاورز با بیان اینکه اثرات یکسان سازی نرخ ارز بسیار زیاد خواهد بود، افزود: تا پیش از سال ۱۳۹۷ به دلایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، دولت نرخ دلار را پایین نگه داشته و بسیاری از فعالان اقتصادی به این موضوع انتقاد داشتند، در سال ۹۷ نیز دولت مجبور شد تا به سمت شفافیت نرخ دلار برود.

وی یادآور شد: فضای اقتصادی و تحقیقاتی آماده تحلیل افزایش قیمت دلار نبود و نتوانست به فعالان اقتصادی پس از این اتفاق کمک کند؛ اتاق‌های بازرگانی نتوانستند نسخه‌های اقتصادی برای حل مشکلات افزایش نرخ دلار ارائه کنند و کنترل بازار برای دولت سخت شد.

سونامی گوجه فرنگی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال سونامی گوجه فرنگی داشتیم، تصریح کرد: این به معنی آگاهی نداشتن بخش کشاورزی از تقاضا در بازار نبود و فضای کسب و کار، کشاورز را تحت تأثیر قرار داد. در همه کشورهای دنیا کشاورزی متأثر از پدیده‌های اقلیمی است و این پدیده‌ها قابل کنترل توسط بشر نیست و سیل‌های اخیر نشان داد این پدیده‌ها در هر صورت بر کشاورزی اثر می‌گذارد.

کشاورز اضافه کرد: در همه حوزه‌های بخش کشاورزی در رابطه با فنون صحبت می‌کنیم در صورتی که موضوع اصلی کشاورزی، اقتصادی است. هسته تولید و هسته بازرگانی در بخش کشاورزی باید با یکدیگر گره بخورد و باید تعامل و رابطه برد-برد را میان صنایع و کشاورزی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی باید هوشمندسازی بخش تولید کشاورزی را در دستور کار قرار دهند و همه فعالیت‌های بخش کشاورزی باید بر مبنای سفارش باشد. توصیه وزارت جهاد کشاورزی ارتباط ویژه بخش دولتی و تشکل‌های کشاورزی است و باید اطلاعات به اشتراک گذاشته شود، هرچه که اتاق و بخش خصوصی در راستای توسعه کشاورزی از دولت بخواهد وزارت جهاد کشاورزی قول می‌دهد تأمین کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بورس آب و اقلیم باید بر اساس اطلاعات مکانیزم‌های اقتصادی تدوین شود و باید به سراغ اقتصاد سبز برویم، تصریح کرد: اقتصاد سبز زیانی ندارد و بسیار سودآور است و نیاز به رویکردهای اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد بیشتری است.

کشاورز اضافه کرد: پدیده نسل سوم در اتاق‌ها عملی نیست. آب مجازی یکی از مهم‌ترین نکات مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و از راهکارهای مهم حل بحران آب است. در نظریه آب مجازی نباید صادرات گوشت قرمز را توسعه دهیم و باید کالاهایی را صادر کنیم که به آب کمتری نیاز دارد.

بورس آب مطلق نیست

وی ادامه داد: بر اساس نظریه آب مجازی نمی‌توانیم با صادرات حجم زیادی از برنج و یونجه موافقت کنیم. اگر اتاق اصفهان قصد دارد در حوزه آب مجازی فعالیت کند، باید توسعه صادرات محصولاتی که آب کمتری مصرف می‌کند را در نظر داشته باشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بورس آب مطلق نیست، خاطر نشان کرد: دسترسی به اطلاعات کشاورزی از طریق پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات تسهیل شده و جمع آوری داده یک فعالیت کاملاً فیزیکی است و منجر به تولید علم و دانش نمی‌شود. فعالیت اتاق یا نهادهای اقتصادی در خصوص تشکیل بانک‌های اطلاعاتی را توصیه نمی‌کنم و تمرکز بخش خصوصی نباید بر جمع آوری داده باشد بلکه باید بر آنالیز و پژوهش داده‌ها باشد.

کشاورز افزود: سیستم زنجیره تولید محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان به فروش محصولات، باید توسعه پیدا کند، البته صادرات ما از نظر بازار، پایدار نیست و شناسایی بازار وظیفه فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

وی یادآور شد: فعالان اقتصادی به دنبال برند سازی باشند؛ دولت معتقد است بخش خصوصی می‌تواند بحران اقتصادی کشور را کنترل کند و همه فعالان اقتصادی باید به فضای تحریم توجه ویژه ای داشته باشند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نگرانی مقامات وزارت صمت از تأمین نیازهای ضروری بازار، گفت: اگر کالایی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شد، دولت نمی‌تواند به آسانی اجازه صادرات تولید داخلی آن را بدهد.

کشاورز تاکید کرد: معتقدم فعالیت اقتصادی، کار دولت نیست و اعتقادی به مداخله دولت در نظام اقتصادی ندارم، به غیر از برقراری امنیت غذایی، دولت نباید هیچ مداخله اقتصادی داشته باشد زیرا فعالیت اقتصادی باید در اختیار بخش خصوصی باشد.

کد خبر 409126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.