۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
اینجا آخر راه است

صبحگاهان را با مرارت روزانه به شامگاه پیوند می‌دهند و در پایان یک روز پر از تلاش و خستگی، دست‌لافی ناچیز عایدشان می‌شود. گویا اینجا آخر راه زندگی است برای کسانی که مجبورند زنده بودن را به جای زندگی کردن برگزینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کودکانی که همه دستمایه تجارتشان چند کیسه پلاستیک و دستمال کاغذی است، زنانی که در گوشه‌های دنج پیاده‌رو خرده‌بساطی گسترده‌اند و مردانی که چند عدد ساعت یا کمربند در دست گرفته و خریدار می‌جویند؛ این‌ها بخشی از تابلوی هزار رنگ این شهر است که هر روز رهگذرانی را می‌آزارد یا با بی‌تفاوتی از کنارش می‌گذرند؛ بازیگرانی که از سر ناچاری کوشیده‌اند نقشی هر چند ناچیز در صحنه پرهیاهوی شهر برای خود دست و پا کنند تا از پرتو آن نانی بجویند و پیش دیگران دست دراز نکنند.

دستفروشی از آن کارهایی است که افراد وقتی کار دیگری برای امرار معاش ندارند، وقتی تنها گریزگاهی از بیکاری می‌جویند و زمانی که سرمایه‌ای برای کسب ندارند، برمی‌گزینند. برخی غافل از نیاز دستفروشان آن‌ها را در شمار آسیب‌های اجتماعی می‌دانند و گروهی دیگر تازیانه قهر بر پیکرشان می‌زنند، اما شماری دیگر از مدیران با درک اوضاع و احوال آنان دنبال چاره‌جویی برای دردهایشان هستند.

مجبورم دستفروشی کنم

محسن رحمانی، جوانی که در گرگان دستفروشی می‌کند، می‌گوید: هر روز باید از ترس ماموران شهرداری به گوشه‌ای پناه ببریم، شاید آن‌ها هم درست می‌گویند و ما نباید در کنار پیاده‌رو بساط کنیم، اما چاره چیست؟ ما هم باید مخارج زندگی خود را تامین کنیم.

رضا ربانی هم از دستفروشان گرگانی است که مشکلات کار خود را اینگونه مطرح می‌کند: در سرما و گرما نه سرپناهی داریم نه محلی برای استراحت. تحمل نگاه ترحم‌آمیز و گاه تحقیرآمیز مردم و ترس از ماموران سد معبر آن هم برای یک لقمه نان سخت است. خوب چه می‌شود کرد، این هم شغل ماست.

آسیب‌های ناشی از دستفروشی و همچنین ضرورت ساماندهی این قشر، باعث شده تا مدیریت شهری طرح‌هایی را در این زمینه اجرا کند که از جمله آن‌ها ایجاد جمعه‌بازار و بازارهای فصلی است.

برخورد قهری مشکلی را حل نمی‌کند

عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان می‌گوید: از آنجا که بخشی از دستفروشان از نظر اجتماعی و درآمدی در سطح پایینی قرار دارند، نمی توان تنها به برخوردهای قانونی و ممانعت از کسب آن‌ها بسنده کرد و در این راستا باید تدابیری توسط مسئولان اندیشیده شود تا آنان بتوانند در شرایطی امن به خرید و فروش کالاهای خود بپردازند.

وی می‌افزاید: پیش‌بینی بازارچه‌های موقت برای ساماندهی این افراد از تدابیری است که شهرداری گرگان اندیشیده است، البته این روش تاکنون اقدامی موقت بوده و تنها به روزهای پایانی آخر سال محدود شده و باید برای ایجاد بازارچه‌های دائمی نیز تدابیری اتخاذ شود.

شهردار گرگان ادامه می‌دهد: ارتکاب تخلفات شهری حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال می‌کند و موجب آسیب‌ به شهر و تهدید سلامت جامعه شهری می‌شود؛ مانند سد معبر که سبب تضییع حقوق عابران پیاده می‌شود و در اکثر شهرها از جمله شهرهای استان گلستان نیز به چشم می‌خورد.

وی اضافه می‌کند: در بعضی نقاط پر تردد شهر مانند منطقه چناران، سد معبر و توقف وسایل نقلیه باعث بروز نارضایتی تعدادی از شهروندان شده است.

شهردار گرگان می‌گوید: احداث بازاچه دائمی برای رفاه حال شهروندان و دسترسی آسان‌تر آنها به محصولات مورد نیاز یک ضرورت است؛ این بازارچه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال و جلوگیری از تخلفات در این زمینه، سبب کاهش کاهش ترافیک و کمتر شدن هزینه‌های شهروندان خواهد شد به همین منظور شهرداری این اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

مشکلات سد معبر دستفروشان

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمد ابراهیم جرجانی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان وضعیت سد معبر در این شهر را نامناسب می‌داند و می‌گوید: در جامعه ما مهم‌ترین دغدغه شهروندان، مسائل اقتصادی و بیکاری است به همین دلیل برخی دستفروشی می‌کنند به همین دلیل شهرداری تلاش کرده با ایجاد بازارچه دستفرشان یکی از مهم‌ترین عوامل سد معبر در مرکز شهر را از بین ببرد.

وی می‌افزاید: با توجه به نزدیک شدن ایام سال نو و تراکم دستفروشان در خیابان‌های مرکز شهر، شهرداری گرگان چند نقطه تحت عنوان بازارچه های موقت برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان یادآور می‌شود: پارکینگ عدالت ۱۷، پارکینگ ۱۵ متری پاسرو و آفتاب ۱۱ از مکان‌هایی است که برای ساماندهی دستفروشان و ایجاد بازار شب عید در نظر گرفته شده است.

جرجانی اظهار می‌کند: شهرداری گرگان باید در همه محلات بازارچه‌های مناسب و با کیفیت احداث و در کنار آن غرفه‌های میوه و تره‌بار را گسترش دهد و دستفروشان را به این مکان‌ها هدایت کند.

وی می‌افزاید: سه گروه دستفروش در این شهر فعالیت می‌کنند، دستفروشانی که قدیمی هستند و به عنوان شغل در آن فعالیت می‌کنند، افرادی که با توجه به وضیت اقتصادی زندگی مجبور به دستفروشی هستند و گروهی که شرایط خاص دارند مانند معلولان، نابینایان و سالمندان، پس باید از این افراد حمایت و برای ساماندهی ان‌ها اقدام شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان تاکید می‌کند: تا زمانی که بازارچه‌ها را در اطراف شهر گسترش ندهیم، بار ترافیکی شهر کاهش پیدا نمی‌کند.

جرجانی ادامه می‌دهد: در چهارشنبه‌بازار گرگان بالغ بر هزار دستفروش مشغول کار هستند و وظیفه شهرداری است که این بازارچه‌ها را تقویت کند.

کد خبر 409101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    مشکل اینجاست که دست فروشان برای کسانی که مالیات و اجاره دارند،ایجاد مزاحمت می کنند مثلا جلوی مغازه بنده طرف اومده چرخ دستی میوه فروشی زده،و شهرداری هم پیگری نمیکند! هم جلوی دید مغازه رو میگرن هم با داد فریاد زدن برای فروش مانع کسب کار ما میشوند،اکر جلوی این کار گرفته نشود هر روز تعداد این افراد زیاد تر میشود،اگر دست فروشی ناچار به این کار شده ،میتواند به جای شلوغ و پر رفت امد ،به جای دیگری کار خودش انتقال بدهد،متاسفانه ۱۳۷ گرگان اصلا پیگری این مساله را نمیکند