۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
جنبش خیابان‌های زنده در زادار

جنبش خیابان‌های زنده در شهر زادار کرواسی به محله تاریخی و در عین حال فراموش شده Vostarnica روح دوباره‌ای بخشید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جنبش خیابان‌های زنده فعالیتی است که در چند سال اخیر در بسیاری از شهرهای جهان برای احیای محله‌های متروکه به کار برده شده است. مقامات رسمی در بسیاری از این شهرها خیابان‌هایی را که به دست فراموشی سپرده شده است و مورد تردد مردم قرار نمی‌گیرد، به روی خودروها می‌بندند و در آن فعالیت‌های جالبی برگزار می‌کنند تا بیش از پیش مردم را گرد هم آورند و تعامل اجتماعی بین آن‌ها را افزایش دهند.

برنامه‌ریزان شهر زادار نیز به پیروی از این جنبش و به منظور احیای یکی از مناطق مهم و تاریخی این شهر به نام Vostarnica ، که اخیراً مورد استفاده مردم قرار نمی‌گرفت، خیابان‌های آن را به روی خودروها بستند و با برگزاری رویداهای فرهنگی و هنری مختلف بار دیگر ساکنان زادار را دور هم جمع و شور و نشاط را به آن‌ها هدیه کردند.

در خیابان‌های محله Vostarnica یک فستیوال محلی برگزار شد که بیش از ۸۰ فعالیت مختلف را برای تمام گروه‌های سنی در بر می‌گرفت. ساکنان شهر با گرد هم آمدن در این محله بار دیگر روح تازه‌ای به آن بخشیدند و بزرگسالان در کنار فرزندان خود به شور و نشاط پرداختند.

معماران مشهور اهل کرواسی نیز در این فستیوال شرکت کردند و با همفکری هم تصمیم گرفتند راه‌حل‌های جدیدی برای احداث فضاهای جدید مطابق با نیازها و رویاهای شهروندان زادار ارائه دهند.

علاوه بر این، مقامات رسمی شهر برای این‌که مردم را به سمت ایجاد خیابان‌های زنده سوق دهند، فعالیت‌های جالب و جدیدی را در فستیوال فوق به آن‌ها پیشنهاد کردند که بسیاری از این پیشنهادها با استقبال گرم مردم مواجه شد:

· مأموران آتش‌نشانی در آخر هفته‌ها خودروهای خود را به خیابان‌ها می‌آوردند، مردم را سوار بر این خودروها می‌کردند تا در آن مردم به شادی و نشاط بپردازند.

· نجارهای محلی خانه‌های کوچکی از چوب ساختند و آن‌ها را به فضاهایی برای تبادل کتاب بین شهروندان اختصاص می‌دادند.

· فروشندگان دوچرخه، دوچرخه‌های الکتریکی مردم را به طور رایگان شارژ می‌کردند تا از این طریق استفاده از این وسیله حمل‌ونقل را در میان شهروندان زادار ترویج دهند.

· خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند و برای کودکان کارگاه‌های آموزش تیراندازی و مسابقات شطرنج برگزار می‌کردند.

· مردم در فضای باز به تماشای فیلم می‌پرداختند و سپس فیلم را با هم نقد می‌کردند.

· روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ورکشاپ آموزشی برگزار می‌کردند و هنر روزنامه‌نگاری و خبرنگاری را به علاقمندان آموزش می‌دادند.

کد خبر 409072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.