حرف‌آخر؛ امکان رقابت میسر نیست

بیانه‌ شورای عالی اصلاح طلبان و عوامل تأثیرگذار بر خدشه‌دار کردن اعتماد عمومی در زمان انتخابات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۱۶ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حرف‌آخر؛ امکان رقابت میسر نیست» به بررسی بیانه‌ی شورای عالی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان سرانجام پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر پیرامون مسأله حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طی بیانیه‌ای به گمانه‌زنی‌ها پایان داد و اعلام کرد که امکان رقابت عادلانه برای جریان اصلاحات فراهم نیست. بر اساس بیانیه شورای عالی اصلاح‌طلبان، این جریان سیاسی در حوزه تهران، ری و شمیرانات لیستی از کاندیداهای خود ارائه نخواهد داد اما معرفی کاندیداهای مناسب را حق احزاب می‌داند و هریک از احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند مستقلاً اقدام به معرفی کاندیداهای خود کنند. طی این بیانیه، اصلاح‌طلبان ضمن دعوت از مردم برای حضور پای صندوق‌های رأی آورده‌اند که «توصیه می‌کنیم با مشارکت جدی و مؤثر در انتخابات دوم اسفند به مانند گذشته نسبت به استیفا حق و وظیفه خود در شکل‌گیری مجدد مجلس شورای اسلامی و ناامید کردن بدخواهان از هیچ کوششی دریغ ننمایند». البته مخالفان جریان اصلاحات تصور می‌کردند با توجه به رد صلاحیت کاندیداهای اصلی این جریان آنها موضع انفعالی اتخاذ خواهند کرد که این تصور اشتباه بود و شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان شب گذشته در بیانیه‌ای رسماً به نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پرداخت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شفافیتِ نمایشی» به بررسی عوامل تأثیرگذار بر خدشه‌دار کردن اعتماد عمومی در زمان انتخابات پرداخت و نوشت: شفافیت همیشه یکی از مهم‌ترین راه‌های جلب اعتماد عمومی بوده است اما در کشور ما متأسفانه درست عکس آن عمل می‌کند چرا که در کشور ما فقط نامی از آن وجود دارد و هرازگاهی برخی برای فرار از پاسخگویی و پرچم داری شفافیت، با معرفی اموال خود و نمایش حساب بانکی هایشان قضیه را فیصله می‌دهند. حتی در برخی مواقع به‌خصوص در زمان انتخابات کاندیداها برای تبلیغات خود و به اسم شفافیت از این امر سوءاستفاده می‌کنند، که تا به حال هیچکدام از آن ادعاها واقعیت نداشته است. درواقع ما بیشتر نمایش شفافیت را شاهد هستیم تا خود شفافیت. مدعیان شفافیت فقط مانور می‌دهند اما در عمل با واقعیت امر فاصله زیادی دارد. این ماجرا متأسفانه در کشور به یک روند تبدیل شده است و نمایش تهدیستی و نداشتن ثروت برای آنها به یک ارزش تبدیل شده است و اینگونه جا افتاده است که هرکس اموال کمتری داشته باشد پاکدست‌تر است.

این حرکت در راستای شفافیت سال‌هاست راه خودش را کج کرده و برای فرار از شفافیت قدم برمی‌دارد. به گونه‌ای که نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری از آن برای جذب آرا کمک می‌گیرند. حالا هم در انتخابات پیش رو که اسفندماه برگزار می‌شود بسیاری از نامزدها دست به افشای اموال و دارایی‌های خود زنده‌اند که نه تنها اعتماد عمومی را به دنبال نداشته بلکه به تضعیف آن نیز سرعت بخشیده‌اند. آنها فقط گاهی اوقات دریافتی‌ها را عریان می‌کنند ولی قراردادها، پروژه‌ها، صورت‌های مالی و هزینه‌هایی را که در شرکتی انجام می‌شود، هیچکدام اعلام نمی‌شود.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «راه هموار قالیباف بودن‌» به بررسی حرف و حدیث‌ها درباره شهردار اسبق تهران پرداخت و نوشت:: محمدباقر قالیباف در چند دهه گذشته به‌جز مواردی که نیاز به رأی مستقیم مردم داشت، در بقیه موارد برای رسیدن به اهداف سیاسی خود مسیر همواری را طی کرد. او پس از بیرون آوردن رخت نظامی و شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در حالی که کسان دیگری نامزد شهرداری تهران بودند، به ناگهان نامش از شورای شهر اصول‌گرا بیرون آمد و بیش از ۱۲ سال از حمایت اصول‌گرایان در این جایگاه ماند و نه تحقیق و تفحص از شهرداری بر تن او کارساز افتاد و نه ابهاماتی که جانشینانش در شهرداری تهران درباره عملکردش مطرح کردند، گردی بر دامنش نشاند. و در حالی که بسیاری از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب نتوانستند از سد تأیید صلاحیت بگذرند، شهردار اسبق با خیالی راحت از این مرحله دشوار گذشت.

روز گذشته نیز سخنگوی قوه قضائیه درباره مهم‌ترین اتهامی که درباره‌اش در فضای رسانه‌ای و سیاسی مطرح بود، خیال موافقان و مخالفانش را راحت کرد و گفت که اتهامات عجیب و غریب اقتصادی عیسی شریفی، معاونش در شهرداری تهران، هیچ ارتباطی به دکتر خلبان محمدباقر قالیباف ندارد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «ظهور قوی سیاه در بازار نفت» نوشت: در ادامه نگرانی‌ها از ویروس کرونا، قیمت نفت خام آمریکا دوشنبه شب سطوح زیر ۵۰ دلار را نیز تجربه کرد. هرچند در معاملات دیروز تا حدودی شاهد بهبود بهای طلای سیاه بودیم، اما همچنان نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصاد چین باقی مانده است. به این ترتیب، قیمت نفت نسبت به اوج اخیر خود بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته که در ادبیات مالی به این وضعیت «فاز خرسی» می‌گویند. اکنون، خرس‌ها (سمبلی از معامله‌گران با انتظارات کاهشی) فعالیت بیشتری پیدا کرده و فشار بر قیمت‌ها را تشدید کرده‌اند. تحلیلگران جهانی معتقدند ویروس چینی به منزله «قوی سیاه» بازار نفت است؛ کرونا نه‌تنها از نظر زمان وقوع غافلگیر کننده بود، بلکه از لحاظ اثراتی که بر تقاضای نفت خواهد داشت، فضای نامعلومی را ایجاد کرده است. بنابراین وضعیتی نادر و غیرقابل پیش‌بینی برای بازار نفت ایجاد شده که مشابه قوی سیاه بر خلاف تصورات عمومی است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، سهم بالایی در رشد سالانه تقاضای جهانی دارد. طبق برآوردهای بلومبرگ، کرونا حدود ۲۰ درصد از تقاضای نفت چین را کاهش خواهد داد و همین امر اثری جدی بر قیمت‌ها گذاشته است. در چنین شرایطی گمانه‌هایی از مداخله اوپک پلاس مطرح شده است و برخی به نشست اضطراری این صادرکنندگان نفتی به‌منظور کاهش تولیدات دل بسته‌اند.

کد خبر 409065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.